Riharda TOP 100

Nāk prātā kāds vecs aņuks, kur uz kāda kuģa ir divi stūrmaņi. Viens kārtīgs, bet otrs iedzērājs. Gandrīz katru dienu tas kārtīgais atzīmē kuģa žurnālā, ka 2. stūrmanis uz savu sardzi ir ieradies iereibis, bet tas neko. Tikai pēdējā ceļojuma dienā ieraksta: „Šodien 1. stūrmanis ieradās uz maiņu skaidrā”. Šo gabalu es atcerējos tāpēc, ka, ja es īpaši to neatrunāšu, tad visa šeit pieminētā mūzika ir elektroniska vai sintētiska. Īsāk sakot, šī ir tā mūzikas pasaules daļa, no kuras es allaž esmu vairījies, jo man vienmēr ir licies, ka klausīties elektroniku ir gandrīz tas pats kas ēst plastmasas vīnogas. Vispār arī tagad man liekas, ka klausīties kompi ir pretdabiski, bet no otras puses es atzīstu, ka māksla var tikt radīta jebkurā veidā – svarīgi ir tikai, kādu iespaidu tā atstāj uz cilvēkiem. Nav laba vai slikta žanra, ir tikai talantīgi vai nemākulīgi mākslinieki.

Mjā, tā tas būtu ideālā situācijā, bet vispār es joprojām esmu savu aizspriedumu vergs. Nu, šausmīgi jau gribas, lai ģitāra vai arī jebkurš instruments skanētu akustiski, skaņa katrreiz novibrētu kaut vai nedaudz savādāk, kas piedod tik kolosālu krāsainību un dabiskumu lietām. Sintētiska mūzika man vienmēr asociējas ar slimnīcu, kur viss ir sterils un tīrs. Tomēr, kad es atpūšos, es labāk dodos pie dabas, kas pilnīgi noteikti nav sterila. Bet pietiek lirikas – ķersimies pie lietas.

Ieraudzījis Riharda sarakstu, es biju pārsteigts, cik viņa pasaule atšķiras no manējās. Albumi praktiski nepārklājās. Vienīgi pašās saraksta beigās atradās pāris mākslinieku, kuri mitinās arī manās listēs. Tāpēc es Riharda sarakstam ķēros klāt nelabu aizdomu nomākts. Tomēr velns nav tik mells, kā to mālē. Daudzas lietas man tiešām nepatika, bet tikpat daudzas arī patika. Īpaši spocīgās sajūtas, kas tiek izspēlētas, manipulējot ar skaņu efektiem, piespēlējot ar baseni. Es gan vairs neatceros, kur es to sastapu, jo man pēc 100 albumu noklausīšanās galvā ir mērena putra, bet man liekās, ka ar tādu noskaņu mūziku es sastapos vairākkārt. Vispār kopējās sajūtas ir, ka šajā mūzikas pasaulē valda sērīgs misticisms, tumšie toņi un viss liekas tā nedaudz depresīvs. Vietām valda psihedēliskas skaņas, kam elektronika liekās ļoti piemērota. Kā vienmēr, man patīk lēni un liriski gabali, bet ciest nevaru brašus elektroniskus ritmus un ritmiņus, kas pārklājās. Tad man pārņem sajūtas, ka klausos leijerkasti, kur skaņas cikliski atkārtojas.

Lasu, kādus apzīmējumus es stihiski esmu veltījis dzirdētajam. Ir slavinājumi – pasakaini skaists, interesants, kāds dziļums un tml. Tomēr atrodas arī vārdi – trula vācu elektronika, vājprātīgo elektronika, eksperimenti ar cilvēku psihi un līdzīgi.

Protams, ka sarakstā nav tikai elektronika – ir arī akustika, progroks, indie un vēl šis tas. Kopumā dzirdētajā ļoti pietrūkst kādas dzīvespriecīgākas un lustīgākas nots. Skumjas, protams, ir tas, uz kā balstās vairums mūziķu (un ne tikai elektronikā), bet ar laiku tas var palikt tik nogurdinoši, ka var nogalināt interesi par mūziku, jo visu laiku ekspluatēt tikai vienu emociju nav prātīgi.

Ko es no Riharda listes paņēmu sev pārdomām? Samērā daudz.

  1. Cure – Disintegration
  2. Brian Eno & John Cale – Wrong Way Up
  3. The National – High Violet
  4. Death in June – Rose Clouds of Holocaust
  5. Death in June – Something is Coming
  6. Michael Cashmore – the Snow Abides
  7. Mogwai – Hardcore Will Never Die, But You Will
  8. Jesus and Mary Chain – Darklands
  9. Afro Celt Sound SystemVolume 1 - Sound Magic
  10. Talk Talk – Spirit of Eden


Par elektroniku beigās teikšu tā – apgūt šo estētiku manā vecumā ir jau par vēlu. Atsevišķas lietas ir vienkārši skaistas, pat brīnišķīgas, kā teiktu Klāss, bet es tam visam jau esmu par vecu. Gribās klausīties kaut ko vienkāršāku – kaut vai ģitāru pie ugunskura. Īsāk sakot, es piederu kompānijai Oldfart Ltd.


1.         Cure – Disintegration
2.         Cure – the Cure (2004)
3.         Siouxsie and the Banshees – Peepshow
4.         Siouxsie and the Banshees - Superstition
5.         Sisters of Mercy – Floodland
6.         Bauhaus – Burning from the Inside
7.         Bauhaus – press the Eject and Give me the Tape
8.         Black Tape for a Blue Girl – Ashes in the Brittle Air
9.         Brian Eno – Wrong Way Up
10.       Brian Eno – I Dormienti
11.       Brian Eno – Discreet Music
12.       Nick Cave – The Boatman’s Call
13.       Nick Cave – No More Shall We Part
14.       The National – High Violet
15.       Tindersticks – Curtains
16.       Tindersticks – Can Our Love
17.       The Divine Comedy – Absent Friends
18.       The Divine Comedy – Victory of the Comic Muse
19.       The Smiths – the Queen is Dead
20.       Smashing Pumpkins – Adore
21.       Recoil – Bloodline
22.       Depeche Mode – Black Celebration
23.       Depeche Mode – Ultra
24.       Death in June – Rose Clouds of Holocaust
25.       Current 93 – Soft Black Stars
26.       Current 93 – Thunder Perfect Mind
27.       Death in June – Something is Coming
28.       Coil – Love’s Secret Domain
29.       Coil – Music to Play in the Dark Vol 1&2
30.       Coil – Horse Rotorvator
31.       This Mortal Coil – Filigree and Shadow
32.       Cocteau Twins – Victorialand
33.       Coil - Scatology
34.       Laibach – Kapital
35.       Laibach – WAT
36.       Swans – the Burning World
37.       Swans – White Light from the Mouth of Infinity
38.       David Sylvian – Blemish
39.       David Sylvian -Dead Bees on a Cake
40.       Rain Tree Crow
41.       Dead Can Dance – Aion
42.       Brendan Perry - Ark
43.       Einsturzende Naubauten – Silence is Sexy
44.       Einsturzende Neubauten – Ende Neu
45.       U2 – Joshua Tree
46.       U2 – Achtung Baby
47.       New Order – Technique
48.       Joy Division – Unknown Pleasures
49.       Joy Division – Closer
50.       Pink Floyd – Wish you Were Here
51.       Pink Floyd – The Final Cut
52.       Marillion – Misplaced Childhood
53.       Tom Waits – Alice
54.       Tom Waits – Rain Dogs
55.       Johnny Cash – American series
56.       Peter Gabriel – Up
57.       Peter Gabriel – IV - Security
58.       Laurie Anderson – Life on A String
59.       Laurie Anderson – Live in NYC
60.       Boards of Canada – Geogaddi
61.       The Human League – Dare
62.       David Bowie – 1 Outside
63.       David Bowie – Low
64.       Cabaret Voltaire – Original Sound of Sheffield (2 albumi)
65.       Clock Dva – Buried Dreams
66.       Michael Cashmore – the Snow Abides
67.       Nature and Organization – Beauty Reaps the Blood of Solitude
68.       Front 242 – Front by Front
69.       Clan of Xymox– Medusa
70.       Pieter Nooten and Michael Brook – Sleeps with Fishes
71.       Deine Lakaien – April Skies
72.       The Dirty Three – She has no Strings Apollo
73.       Hector Zazou – Chansons de Meres Froides
74.       Ultravox – Quartet
75.       Talk Talk – Spirit of Eden
76.       SPK – Zamia Lehmanni
77.       Tangerine Dream- Le Park
78.       The Postal Service – Give Up
79.       Porcupine Tree – the Incident
80.       OMD – Architecture and Morality
81.       Mum- Summer Make Good
82.       Sigur Ros – Ageatis Burjun
83.       Bjork - Homogenic
84.       Mogwai – Hardcore…..
85.       Hilmar Hilmarsson – Children of Nature
86.       Mission – Carved in Sand
87.       Lawrence – the Absence of Blight
88.       Kraftwerk – Computer world
89.       Junior Boys – So this is Goodbye
90.       Jethro Tull – Songs from the Wood
91.       Jesus and Mary Chain – Darklands
92.       In the Nursery – Lingua
93.       Isan – Meet Next Life
94.       Knife – Silent Shout
95.       Grouper – the Way They Crept
96.       Godspeed You Black Emperor – F#A#
97.       Foxx&Guthrie – Mirrorball
98.       Elbow – Takeoff and Landing of Everything
99.       Editors_In this Light…..
100.     Nick Drake – Pink Moon


Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Līdakas

Gavēnis

Ogriņš