Valsts Prezidents
Es patiesībā stāvu patiešām tālu no politikas, un atzīstos,
ka par to interesējos mazāk nekā vidējais statistiskais Latvijas iedzīvotājs, vismaz
man tā liekas. Patlaban ir modē runāt un spriest par to, kādam ir jābūt
nākamajam Valsts Prezidentam, cik labs vai slikts ir bijis iepriekšējais un
tamlīdzīgas lietas. Godīgi atzīšos, ka mani nenormāli kaitina tās slavas
dziesmas, kas periodiski atskan Prezidenta Bērziņa virzienā. Tāpat kā visa tā
kņada, kas ir ap šo sacelta. Tā es domās izgāju cauri visiem mūsu prezidentiem
(man ārkārtīgi patika Dirty Deal izrāde ar šādu nosaukumu). Un te nu ir manas
pārdomas.
Kad par Valsts Prezidentu tikai nozīmēts Guntis Ulmanis,
tad, manuprāt, tā bija vienošanās starp vienas koalīcijas partneriem, plus vēl
vēlme paspēlēties ar simboliem – smuks uzvārds, kas daudziem latviešiem
asociējas ar kaut ko labu. Par Kārli Ulmani man gan ir pavisam atšķirīgs
viedoklis, bet tas šobrīd nav svarīgi. Tomēr drīz politiskās partijas atklāja,
ka Valsts Prezidenta amats nav nebūt tik nenozīmīgs un reprezentatīvs, kā pirmajā
brīdī tas varētu likties. Tas, kuram piederēja Prezidenta amats, varēja būtiski
ietekmēt politiskos procesus pēcvēlēšanu periodā, kad tiek veidota valdība. To
spilgti pierādīja Ulmanis, kad veiksmīgi noraka Čevera-Zīgerista valdību. Pēdējiem
atlika vien kā noplātīt rokas.
Tad Latvijā uz skatuves parādījās t.s. oligarhi, kas
patiesībā bija veikli privatizētāji. Viņi, jau tā atrazdamies tuvu pie valsts
vadības, ātri aptvēra, cik tas ir izdevīgi zvejot duļķainos ūdeņos. Tas
ļāva viņiem vienkārši pievākt sev valsts uzņēmumus, kuri bija nolemti
denacionalizācijai. Iesākumā es nekā pārāk briesmīga šajā apstāklī nesaskatīju,
kamēr neievēroju, ka šie veiklie darboņi vienkārši nav spējīgi vadīt biznesu. Visi
nacionalizētie uzņēmumi vai nu izputēja, vai arī tika pārdoti ārzemniekiem. Tas viss man atgādināja padomju laika aņuku –
nozagt kasti šņabja, uzsist to gaisā, bet naudu nodzert. Oligarhi tā vietā, lai
ko sasniegtu biznesā, tikai strīdējās, kurš nokļūs pie varas, jo tas pavēra
iespējas jauniem privatizācijas un valsts nozagšanas darījumiem. Tāpēc par
Valsts Prezidenta amatu varas partijām vienoties palika grūti, teju
neiespējami, un sāka parādīties kompromisa figūras.
VVF likās ideāls kandidāts – ārzemju latviete un folkloras
zinātniece (vai kas tamlīdzīgs). Lai tā dzīvojas pa Brīvdabas Muzeju un
netraucē taisīt “rēbes”. Bet ne tur ta’ bija! Izrādījās, ka VVF ir apveltīta ar
asu prātu un patstāvīgu domāšanu, kas bija liels apgrūtinājums oligarhiem “valsts
vadīšanā”. Vienīgā laime nelaimē bija, ka VVF bija diezgan bailīga pret
autoritātēm un neuzdrošinājās skaidri pateikt, ko viņa domā. “Damokla zobeni”
jau skan smalki, bet vārdā neviens netika saukts, un visi varēja tikai minēt,
vai ar to bija domāts kāds deputāts, kas, ejot mājās no darba, parasti pērk
kādu traktoru un vienmēr norēķinās skaidrā naudā? Kur viņš pie naudas ticis?
Vai tā nenāk no Ventspils? Dieviņš vien to zina.
Tad gudrajās oligarhu galvās atausa ideja, ka “visliekākais
kretīns” ir jāmeklē starp vietējiem – ar tiem ārzemju latviešiem jau nekad neko
nevar zināt. Turklāt pēdējie nereti bija ideālisti un viņu skapjos trūka paša
galvenā – skeletu. Vietējiem toties tādas mantas nekad netrūka.
Tāds “kretīns” drīz vien atradās – Valdis Zatlers. Neviens
dakters Latvijā nevar būt ar 100% “tīriem papīriem” – gan jau arī Valdim bija
kādas problēmas ar klientu pateicībām, bet galvenais tomēr bija apstāklis, ka
Zatlers neko nerubīja politikā.
Lielāku aplauzienu ir grūti iedomāties! Zatlers ne tikai
ātri mācījās, bet arī drīz vien aizmirsa par saviem zoodārza patroniem, un
palika pavisam nekontrolējams. Joks “prezis aptiekā vai prezis zoodārzā – kāda
starpība?” nevienam vairs nebija prātā, kad Valdis veiksmīgi strādāja krīzes Laikā,
nododot oligarhu zemē nomesto varu otram Valdim – Dombrovskim, un tādejādi izglābjot
Latviju no bankrota.
Tas bija “vakars” daudziem oligarhiem. Turklāt vissāpīgākie
sitieni tika saņemti Prezidenta pārvēlēšanas laikā. Bija jau panākta vienošanās
par Latvijas politisko modeli – vara (un, iespējams, Latvijas suverenitāte) ir atdodama
promaskaviskajiem politiķiem, bet pretī tiek saņemta brīva “saimnieciskā
darbība” un kontrole pār tieslietu sistēmu, kas garantē mūžīgu nesodāmību. Kādu
oligarhi pie šīs shēmas vēlējās redzēt Valsts Prezidentu? Tik daudz reižu jau
apsvilinājušies, eksperimentiem vairs nevarēja būt vietas. Par “vislielāko
kretīnu” bija jāizvēl tiešām uzticams cilvēks, kuram nav savu ambīciju, vēlmes pašam
ko īpašu sasniegt. Ideālā gadījumā tam ir jābūt inertam cilvēkam, kas
nepieciešamības gadījumā izpilda savu pienākumu pret saviem sponsoriem. Andris
Bērziņš derēja kā nomērīts. Diemžēl Zatlera Rīkojums Nr. 2 neļāva realizēties
šim varas modelim.
Tā mēs nonācām Andra Bērziņa prezidentūrā. Prezidents,
būdams vecs cilvēks, pats uz ecēšām nelec, kaut ko uzsāk tikai tad, ja tiek
pastumts. Daudzi viņu par to ir iemīļojuši, jo maldīgi jauc šo inertumu ar
stabilitāti. Tomēr vienu problēmu paliek – ko darīt situācijā, ja valstij pienāk
patiešām kritiski brīži. Un ne jau finanšu vai ekonomikas krīze ir tas, kas
apdraud Latvijas eksistenci. Tā nav pat Zolitūdes traģēdija, kur celtniecības
nozare, kas saaugusi ar korumpētiem politiķiem tik ļoti, ka rezultējas daudzu
nevainīgu cilvēku nāvē. Arī tas nav drauds Latvijas valsts pastāvēšanai. Īstās
briesmas nāk no Putina Krievijas, kas it kā atgriež mūs 100 gadus vecā vēsturē,
kad valstu suverenitāte bija atkarīga no to militārās gatavības. Un šādā
situācijā tāds politiķis kā Bērziņš Valsts Prezidenta amatā ir pat vairāk kā
nederīgs – vienkārši bīstams.
Tagad mēs esam nonākuši līdz jautājumam, vai Latvijas
politiskā elite ir sapratusi, ka spēlītes, kurš sagrābs cik, ir jāmet pie malas.
Vājš Prezidents ir nopietns apdraudējums nacionālajai drošībai, t.i., Latvijas
eksistencei. Ko izlems 100 “gudrās galvas”?
Komentāri
Ierakstīt komentāru