Jethro Tull
Nezinu
kādā sakarā, bet rādās, ka cilvēkus pēdējā laikā ir pārņēmis “džetrotālisks”
noskaņojums – visi klausās, komentē, atzīstās, ka vienmēr tik viņu vien’ mīlējuši
esot. Es ar’ tam visam pa vidu – turklāt pilnīgā bezsakarā. Man jau labu laiciņu
vienuviet mētājas visi Jethro Tull albumi (failu formātā, zināms) kurus es
tagad metos noklausīties. Protams, arī plauktā man ir praktiski visi slavenākie
šīs grupas diski, bet es klausos tos ļoti reti – pats nezinu, kāpēc tā. Vispār lielākā
daļa šaibu ir mantotas no Lāsmas. Es
nekad neesmu bijis Jethro Tull superfans.
Andersonu
un Jethro Tull man ierādīja Olafs, kad vēl mācījos videnē. Toreiz es šo grupu “pieņēmu
zināšanai”, jo tā neveica galveno funkciju, kam tajā laikā kalpoja mūzika – pie
tās nevarēja dejot. Olafs gan kaut ko stāstīja par inteliģentiem tekstiem, bet
manas angļu valodas zināšanas neļāva tos pilnībā sagremot. Es tajā laikā vairāk
koncentrējos Can the can virzienā. Vispār
jau muldu – man tas bija Dark Side of the
Moon un Abbey Road periods –
kādreiz neliels skaits albumu spēja piepildīt mani uz neticami ilgu laiku. Es skaitīju
pie sevis pantiņus You lock the door,
throw away the key, there's someone in my head but it's not me. Man pat
izdevās ar šīm vārsmām iemantot tādu kā antiņa reputāciju.
Jā, Olafs
gan pūlējās mani ieinteresēt ar stāstu par The
Story Of The Hare Who Lost His Spectacles, bet mani tas daudz
neaizkustināja. Tikai vēlāk, kad biju beidzis augstskolu un noskatījos pa
Somijas TV Jethro Tull koncertu, es sapratu – vešķ. Tomēr tā kā tas notika armijas zboros, kur vispār nebija nekādas pieejas mūzikai, tad nekas daudz
no tā nemainījās. Jā, tomēr arī vēl pirms šiem zboriem man bija ierakstīti pāris Jetro Tull ripuļu bantēs, un,
vēlāk – jau Kaļiņingradā – es kļuvu teju par Jethro Tull fanu. Talkā vēl nāca sagadīšanās,
ka Seva Novgorodcevs veltīja šai komandai kādus trīs vai četrus raidījumus.
Turklāt man izdevās tikt pie Encyclopedia
of Rock, un es savā stulbumā sāku to tulkot. Stāstu par Jethro Tull
iztulkoju vienu no pirmajiem.
Tomēr nemaz
tik gludi man ar šo grupu negāja. Lieta tāda, ka arī tad es bieži cietu no
laika trūkuma, un man dažkārt bija jāizdara sarežģīta izvēle – ko klausīties.
Ja panesās noskaņojums Jethro Tull virzienā, parasti Aqualung izkonkurēja pārējos, jo man bija izteikta vājība uz zināmo
akordu, ar ko sākas titulgabals. Es nespēju pretoties laimes sajūtai, kas mani
pārņēma to klausoties. Turklāt man acu priekšā vienmēr rādījās vizualizācija no
Somijas TV redzētā koncerta. Tas viss kopā Jethro Tull klausīšanos allaž novirzīja
vienā gultnē, ko sauc – Aqualung.
Tā es
mierīgi dzīvoju tālāk, un pamazām man ienācās arvien vairāk šaibu ar šo mūziku, kaut tā nebija mana
pati iemīļotākā. Te kādu dienu mana vecākā meita paziņoja, ka Jethro Tull uzstāsies
Tallinā, un mums visiem jābrauc skatīties. Tā arī notika, un man tas ir palicis
atmiņā kā viens no foršākajiem piedzīvojumiem manā ne tik garajā koncertu
apmeklējumu virknē. Tomēr ar šo konci Jethro Tull neatgriezās manas klausāmās
mūzikas topā – lai arī šad un tad tur viesojās.
Tā tas
vilkās lēnām uz priekšu līdz es ievēroju, ka vairāki eksperti, tajā skaitā
Klāss, ir atlicinājuši Jethro Tull vietu savā TOP 100. Es sāku domāt, ka, es
nekad neesmu tā pa īstam iedziļinājies šīs grupas daiļradē, un kādu dienu, kad
sajutos “kā brīvs klinšu ērglis” (nezinu kur sazvejots salīdzinājums) nolēmu
pastaigāties drusku pa Jethro Tull albumiem. Iesāku no apakšējā kreisā stūra – This Was.
1968 - This Was
Klausos un
mēģinu saprast – vai viņš vienmēr ir bijis tik blūzisks, vai arī sekošana
Ainara ieteikumiem ir samaitājusi manu mūzikas uztveri. Lai arī kā tas nebūtu –
tas ir pulka labāks nekā man kādreiz bija licies, un man liekas aplam muļķīga
mana iedoma, ka ar Jethro Tull ir tā – ja zini Aqualung, tad praktiski zini to visu. Vispār - pasakaina ģitāras spēle.
1969 - Stand Up
Bahs – tas
ir baigi smalki, bet teikšu, ka pirmais disks man patīk gandrīz vai labāk.
1970 – Benefit
Šis no
pirmajiem trijiem iet iekšā kaut kā vislabāk. Protams, no blūza vairs nav daudz
palicis – drīzāk tāda kā roka skaņa.
1971 – Aqualung
Atkal tas
rifs! Jā, no tādām lietām tā vienkārši vis vaļā netikt.
Klausos
arvien tālāk, bet nevis cenšoties mūziku saprast, bet tā man vienkārši skan
fonā, kad lasu vai rakstu. Teikšu tā, ka Andersons ir apbrīnojami nemainīga
vērtība – man ir grūti izdalīt kādu albumu kā īpašu veiksmi vai arī īpašu neveiksmi.
Vakarā ģīmjgrāmatā turpinās diskusija, kur dažādi cilvēki nosauc savus mīļākos
Jethro Tull albumus. Izskan dažādi varianti – Stand Up, Benefit, Heavy Horses un vēl kādi citi. Jā, tie
visi ir forši – pieder pie klasiskā grupas perioda – no mana redzes viedokļa
raugoties. Agrāk nebiju pievērsis īpašu vērību Heavy Horses – to noklausos nedaudz uzmanīgāk. Man tas patīk, bet –
kā jau teicu – nejūtu kaut kādas baigi kvalitatīvās atšķirības starp visiem šiem
albumiem. Dažos ir pa kādai veiksmīgākai dziesmai. Man, piemēram, patīk
(vienmēr ir patikušas) Skating Away on
the Thin Ice of the New Day un Bungle
in the Jungle no War Child. Bet
tā man ir grūti pateikt ar ko Heavy
Horses būtu tik ļoti krutāks par,
piemēram, Stormwatch. Patiesībā
vienīgais riktīgi atšķirīgais albums Jethro Tull ir pats pirmais – This Was.
This Was ir foršs (un kā pirmais - vispār lielisks), bet man kkā liekas drusku par ūdeņainu, vēl bez vēlākās pārliecības (saprotami). bet, protams, būtu baigi interesanti, ja mēs to būtu dzirdējuši 68. gadā...
AtbildētDzēstVispār man piemīt kaut kāda "pirmo-albumu" slimība. Man tie liekas neparasti svaigi un tml. Šoreiz gan, manuprāt, var sajust pavisam atšķirīgu Jethro Tull. Andersons ar savu flautu vēl nedominē un arī frāžu vilkšanu (i-i-i-ā-ā - gluži kā ImKam dažkārt) vēl nav novērojama. Man tas liekas patīkami atturīgs,
AtbildētDzēst