Parīze
Es zinu, ka
daudzi par mani smiesies, bet es nekad neesmu bijis Parīzē. Trakākais ir tas,
ka visticamāk nekad arī tur nebūšu. Protams, es varētu iekāpt ļoķenē un pēc
stundas vai pāris jau būt tur. Izmalties cauri bezgalīgajiem lidostas
gaiteņiem, par bargu naudu paņemt taksi un nobraukt līdz pilsētas centram, kur
pievienotos cilvēku baram, kas blandās pa pilsētu, bet ne sūda no tās nesaprot.
Viņi ir tūristi. Valodu neprot, bukleti-šmukleti veido viņu zināšanas un
priekšstatus. Šodien šeit, rīt citur.
Bet vai Parīze
vispār eksistē? Balzaka laiki ar visiem Lisjēniem, Eiženiem un Gorio, protams,
jau sen aiz muguras. Mūžīgie svētki, ko svinēja Skots Ficdžeralds, Zelda un
Hemingvejs – tāpat. Pa ielām, kūpinādams pīpi, nestaigā Megrē. Vai bulvāru
kafenēs vēl skan franču romantiskās dziesmiņas?
Uz šādām
glupām pārdomām mani noskaņo franču gabalu izlasīte, kuru klausos, īsinot nakti.
Jā, bezmiegs ir gaužām nepatīkams dvēseles stāvoklis. Domas kā apmaldījušās
klīst visnesaprotamākajos virzienos – te tas, te šis. Labi, ka ir mūzika, kas
novirza no ikdienas lietām, jo nekas nevar būt stulbāks kā visu nakti sapņot,
ka risini kaut kādas ar darbu saistītas problēmas un beigās pamosties vairāk
noguris kā gulēt ejot.
Tā mani prātojumi
neviļus aizklīst Parīzes virzienā, un es sāku prātot, cik žēl, ka es nekad
neesmu tur bijis. No otras puses māc bažas – ja es turp došos, vai mani
nesagaida vilšanās? Parīze ir redzēta neskaitāmās filmās, par to ir daudz
lasīts, un, gribi negribi, ir izveidojies kaut kāds priekšstats. Iedomājos to
kā ļoti romantisku vietu, kāda tā attēlota dažādu mākslinieku darbos. Vienlaikus
aptveru, ka savu iedomu Parīzi man nesasniegt, jo tāda neeksistē. Ja tāda būtu,
es varētu iztrakoties 1920-30 bohēmā, izbaudīt romantisku akordeonu mūziku ielas
kafenē kaut kur Latīņu kvartālā, pavērot, cik eleganti šīs pasaules bagātos
aplaupa Fantomass, ka pat komisārs Živs tur neko nevar palīdzēt. Bet varbūt es
vienkārši klaiņotu pa maziem restorāniņiem, pārmaiņus dzerot kalvadosu,
sarkanvīnu vai alu – atkarībā no “lietas apstākļiem”, kā to dara Megrē. Te
uzpeld vēl viena lieta, kas ir nepārvarams šķērslis – es “ne locekļa” neprotu
franciski. Kā tad es sapratīšu, kad restorāna šefs teiks, ka “šovakar mums ir
pīle” vai arī kas cits, kas ir pagatavots. Jā, un vēl vajadzīgs laiks. Mazākais
gads – lai kaut kā “iebrauktu” parīziešu dzīvē.
Citādāk tas
viss notiks kā parasti. Aizbraukšu. Nošausmināšos par mašīnu tūkstošiem un netīrību. Vēl cīnīšos ar savu fobiju – man ir bail no lielām pilsētām. Ja
pusstundas laikā nav iespējams no pilsētas izkļūt, tā atstāj uz mani nomācošu
iespaidu.
Tomēr savā
neprātā jau esmu ievietojis pirmās divi rindkopas no maniem prātojumiem
ģīmjgrāmatā – kā papildinājumu vienai komiskai franču dziesmiņai. Kāds manu nostalģiju
pēc “tās Parīzes” izsmej – uztver to kā alkas pēc zirgu mēsliem un tos pavadošām
mušām. Dīvaina liekas Klāsa reakcija – galīga neizpratne. It kā viss būtu tik
vienkārši – aizbrauc, apskaties un viss notiek. Kādā populārā dziesmiņā ir
vārdi “You can check-out any time you
like, but you can never leave”. Cilvēks ir dīvains kukainis - gaidas, sajūtas, jā, pat cerības spēj sarežģīt pat it kā elementāras lietas. Dažkārt nekas nav, kā izskatās - nav iespējams tā vienkārši nomaksāt rēķinu
un dodies, kur acis rāda.
Vairāk par
negatīvajām reakcijām mani uztrauc pāris “like” un pat viens “share”. Nekas
gudrs te nav pateikts. Tik vien kā parastā mocīšanās ar mūžīgām šaubām un alkām pēc neiespējamā.
Dzēšu to visu “naher”, cik ātri vien spēju.
Komentāri
Ierakstīt komentāru