Goin' Down Slow – Tom Waits
Well It's a quarter a three
digging on me
and going down, going down slow
Pēdējā laikā man pastiprināti gribas klausīties Onkuli Tomu. Viņš, protams, ir
viens no maniem visu laiku favorītiem, bet viņu klausīties ir sanācis salīdzinoši maz. Lieta tāda, ka es jau vairākus gadus nomoku sevi ar jaunas mūzikas
meklējumiem. Šī nodarbe no sākuma man likās tik aizraujoša, ka es aizmirsu ne tikai savas iemīļotākās lietas muzonā, bet gandrīz par visu pasaulē, tajā skaitā savu maizes darbu, un teju visu savu
laiku veltīju bezcerīgiem klejojumiem mūzikas pasaulē. Protams, pēc kāda laika
iestājās krīze – aptuveni gadu pēc šī manas jaunības kaislības uzliesmojuma.
Tomēr drīz es tiku
pāri šim vājuma brīdim, un paplašināju savu muzikālo meklējumu horizontu,
iekļaujot tajā arī džezu, un atkal kādu laiku jutos laimīgs. Par labu esam atrasto
mūziku es atšķiroju lielākos 4-6 stundu garos apkopojumos, no kuriem centos
atlasīt tos labākos vai saderīgākos – veidoju kompilācijas. Šis process man
atgādina zelta skalošanu – atsijātie gabali likās kā zelta graudi. Tas arī bija
viss, kas man palika no garajiem meklējumiem. Tomēr arī tas nav maz, jo savādāk
es paliktu pavisam bešā – es nespēju atcerēties un domās pārvaldīt tik plašu
materiālu.
Jā, tie ir tipiski failu
patērētāja paradumi. Tam ir noteikti trūkumi, jo ne jau visa mūzika tev tā
uzreiz atklājas – dažkārt ir nepieciešama piestrādāšana. To var panākt tikai
klausoties veselu albumu no vietas un darot to atkārtoti, nevis kā mērkaķim
lēkājot pa failiem, ko var salīdzināt ar garnējuma ēšanu īsta ēdiena vietā. Tomēr
pilnībā no kompilāciju veidošanas tā uzreiz atteikties ir grūti, jo tas
neapšaubāmi ir efektīvākais veids, kā apgūt jaunu materiālu.
Tad kaut kā panesās TOP
100 albumu sarakstu publicēšana ģīmjgrāmatā, kas man bija kā svētki – virkne izcilu
mūzikas pazinēju dalījās ar saviem iemīļotākajiem albumiem. Es, protams, šos
sarakstus saglabāju, un vēlāk izgāju tiem cauri. Tie bija visai atšķirīgi –
parasti ļoti interesanti. Tikai viens izrādījās riktīgi kaitinošs, bet kas ir
viens “sūnains” TOP 100 salīdzinājumā ar jūru tiešām labu lietu. Ne jau viss
man tur patika – nebūt nē, bet šie "ceļojumi" bija vienkārši satriecoši aizraujoša nodarbe. Es visu laiku centos iztēloties, kāds ir šis cilvēks, un kā viņš varētu būt nonācis pie šāda rezultāta. Visinteresantākais, saprotams, bija Dekaels, kuru saprast nav lemts mums. Vienīgā iespēja gūt atbildes uz mani interesējošiem jautājumiem ir ieliet viņam prāvāku vīna glāzi, jo tad viņš it kā atveras, t.i., sāk runāt. Savādāk viņš ir vēl noslēgtāks cilvēks par mani.
Grūtāk ir ar tikai virtuāli pazīstamiem tipiem, piemēram, Rinaldu. Fui! Samelojos - viņš nav man pat paziņa ģīmjgrāmatā. Laikam būs kāds no Spulgacīša draugiem. Viņš, līdzīgi kā Māris, mitinās elektroniskā muzona pasaulē. Tas nav mans stils, bet papētīt to vienalga ir interesanti.
Savādāk ir ar Klāsu, Ainaru un Kristapu. Par viņu iemīļotajām lietām ir sanācis tik daudz spriest vai arī par tām lasīt (Kristaps raksta blogu), ka šeit viss liekas tuvs un pazīstams. Ainars velk deķīti blūza virzienā, Kristaps indie, bet Klāsam vienkārši patīk viss, kas ir labs. Kašķēties te var tikai par niekiem - piemēram, kas ir krutāks Gilmors vai Voterss?
Grūtāk ir ar tikai virtuāli pazīstamiem tipiem, piemēram, Rinaldu. Fui! Samelojos - viņš nav man pat paziņa ģīmjgrāmatā. Laikam būs kāds no Spulgacīša draugiem. Viņš, līdzīgi kā Māris, mitinās elektroniskā muzona pasaulē. Tas nav mans stils, bet papētīt to vienalga ir interesanti.
Savādāk ir ar Klāsu, Ainaru un Kristapu. Par viņu iemīļotajām lietām ir sanācis tik daudz spriest vai arī par tām lasīt (Kristaps raksta blogu), ka šeit viss liekas tuvs un pazīstams. Ainars velk deķīti blūza virzienā, Kristaps indie, bet Klāsam vienkārši patīk viss, kas ir labs. Kašķēties te var tikai par niekiem - piemēram, kas ir krutāks Gilmors vai Voterss?
Beigās es apmierināts kā zilonis sāku revidēt savu TOP 100 un miksēt tajā iekšā lietas, kas man tā riktīgi ir iepatikušās.
Mjā, un tad tas arī sākās – es sapratu, ka esmu nojūdzies – sāku staigāt pa
riņķiem. Te man iepatīkas viena lieta, bet nākamajā naktī jau cita, bet
iepriekšējā jau kaitina. Es mēģinu saprast sevi, bet jo vairāk cenšos, jo
sliktāk paliek. Pie visa tā es ievēroju, ka nespēju iegaumēt, kurš kurā brīdī
man ir paticis un kāpēc. Galvā ir izveidojusies gatavā putra, un es esmu
palicis galīgi lemt nespējīgs – kaut kāds sviests!
Lai nenojuktu pavisam,
brutāli nofinalizējos. Nav svarīgi, vai labi, vai slikti. Galvenais ir nepalikt ilgstoši
šādā stāvoklī – smadzene man ir tikai viena, un ilgstoši to čakarēt
nedrīkst.
Tagad esmu apstājies, un
mēģinu saprast – ko tālāk? A, neko vairs tālāk! Man gribas klausīties Onkuli
Tomu. Salieku visus albumus strīpā un sāka no kreisā stūra – tas ir Early Years,
Early Years, 1971
Onkuļa Toma firmas zīme
ir viņa rūcošā balss, ko kāds kritiķis raksturojis ļoti tēlaini – tā ir
ilgstoši mērcēta burbona mucā, tad žāvēta kūpinātavā, bet beigās tai pāris
reižu pārbraukts pāri ar auto. Lūk, kā vajag izteikties! Man diemžēl tā nesanāk
– nav vērts pat mēģināt.
Jā, klausoties Early Years, vēl negribas saukt Veitsu
par Onkuli Tomu – viņš vienkārši vēl nav sasniedzis šo līmeni, jo dzied balsī
nevis rūc, kā to dara vēlāk. Tā ir salīdzinoši vienkārša mūzika ar ģitāras vai klavieru
pavadījumu. Lai arī tas nav – kā jau teicu – īsts Onkulis Toms, tomēr man Early Years ir īpaši mīļš – vienkāršs un
bez kādām īpašām pretenzijām.
Nesen kāds džeks, kas
aizraujas ar sintētisko mūziku un elektroniku, par šādu stilu izteicās samērā
nicinoši, salīdzinot to ar dziedāšanu un ģitāras strinkšķināšanu vakarā pie ugunskura. Jā, salīdzinājums ir
vietā, tikai, kur šamais lieto mīnus zīmi, es lieku treknu plusu. Tieši to es
mūzikā vērtēju visaugstāk – vienkāršību. Nekas nav samudrīts, netiek izmantoti dažādu elektronisku ritmiņu miksēšana un
tamlīdzīgas izdarības. Es vispār arvien vairāk virzos akustiskās mūzikas
virzienā – mani nereti kaitina pat elektrisko ģitāru izmantošana.
Mīļākais gabals šajā
izlasē, kas tika izdota gadus 20 pēc tās ierakstīšanas, man ir Had Me a Girl – vienkārši cool. Es no dziesmas, kā tas ar mani mēdz būt,
parasti atceros un pie sevis atkārtoju vienu frāzi. Šajā gadījumā tā ir And my doctor says I'll be alright, but I'm
feelin’ blue. Visi kā viens apgalvo – būs labi, bet man ir skumji. Kāpēc tā?
Nezinu. just feelin’ blue.
Closing Time 1973
Albums sākas ar Ol' 55. Klausos un jūtos nedaudz vīlies.
Te ir tā retā reize, ka Onkulis Toms mēģina ielikt dziesmā kādu devu patosa.
Protams, tas nav tik briesmīgi kā Eagles versijā, bet tomēr skan kaut kā
neīsti, pat falši, salīdzinājumā ar veidu, kā tas tiek dziedāts Early Years. Varbūt tas izklausas paradoksāli, bet tā gabala spēks ir trauslumā vai ievainojamībā, ja drīkstu tik
murgaini izteikties. Vispār to var saukt arī par patiesumu. Tikai balss un
ģitāra – tas ir vienīgais pareizais veids, kā izpildīt Ol' 55. Jā, šī versija nav tā veiksmīgākā. Protams, tas ir čum
labāk par Eagles, kas velk baznīcas himnas virzienā – vienkārši perversi.
Man patīk Closing Time, bet mani nepamet sajūta,
ka pirmā “oficiālā” albuma darināšanas atbildība vai arī vēlme iepatikties
publikai vai ierakstu kompānijai, uzliek savu spiedogu uz Veitsu – viņš ir
mazāk patiess pret sevi, kādu esam pieraduši viņu redzēt. Protams, varbūt tie
ir mani traka suņa murgi; turklāt, ja vēlāk nebūtu izlaisti Early Years, mēs vispār nekad neuzzinātu
par šādām niansēm.
Jā, nevaru nepamanīt, ka Early Years bija vairāk mūzika pirmselektriskā
Dilana stilā, kamēr Closing time
iezīmē virzīšanos uz blūzu un džezu. Protams, tas ir manā izpratnē par
muzikālajiem stiliņiem, kas man nekad nav bijusi pārāk akurāta.
Vispār – ko tur liegties –
man nenormāli patīk Veitss pie klavierēm. Šajā diskā varbūt nedaudz salkans,
bet tas tikai salīdzinot to ar viņa vēlākā perioda darbiem. Patiesībā –
vienkārši foršs.
The Heart Of Saturday Night, 1974
Pagrieziens džeza
virzienā turpinās. Dažu brīdi var jau nojaust avangardiskus toņus. Tomēr šis ir
vēl mierīgais Onkulis Toms, bez kādiem baisiem vijeboniem, kas vēlāk kļūst viņam par otru dabu.
Pilnīgi bezsakarā nāk
prātā kāda Okudžavas dziesmiņa, par muļķiem un gudrajiem. Tās beigās viņš saka,
ka gribētos kaut ko pa vidu, bet kur gan lai tādu ņem? Veitsam brīžam tā ir – vai nu
viņš ir pārāk mīļš – kā pieradināts mājas mopsis – vai arī tik nemaņā skarbs,
ka burtiski pārbauda tavu pacietību – cik daudz avangarda vienās rokās ir
iespējams izturēt.
Nighthawks at the Diner, 1975
Kur lai tādu ņem? Te tāds
ir! Veitss “dzīvajā” ir vienkārši lielisks – ar jokiem, starpspēlēm un lieliski
izpildītām lietām. Tas manī stiprina pārliecību, ka vienīgais pareizas veids kā
baudīt Onkuli Tomu ir mazā piesmēķētā bārā, kur puisis sēž pie rojāļa, blakus
basists ar lielo verķi un vēl kāds, kas nu tur piederas – trompete vai saksis.
Jā, tādu es iedomājos ideālo veidu, kā patērēt šādu mūziku pareizajā noskaņā un
stilā. Kādreiz tas viss neko nemaksāja vai arī maksāja pietiekoši maz.
Mūsdienās šāds koncerts diemžēl, ja arī būtu iespējams, tad tikai priekš
saujiņas izredzēto – miljonāru, ģēniju un supertstāru. Īsāk sakot, vienīgi
tiem, kas visticamāk tā pa īstam to nemaz nespēj novērtēt.
Vispār ir grūti
iedomāties, kāda atmosfēra valdīja Ņujorkas mūzikas bāros un klubos 60to beigās un
70to sākumā. Tagad atliek tikai minēt, kāda varēja būt the heart of Saturday night.
Small Change, 1976
Wasted and wounded... un manī viss sagriežas – Small Change man ir TAS ALBUMS. Pirms tā es biju spējis kaut kā vairāk
vai mazāk pretoties Onkuļa Toma valdzinājumam, bet te nu tas ir, un man nav
vairs glābiņa. Turpināt izlikties, ka jūtu “dziļāk un savādāk”, protams, ka varu,
bet kāda tam nozīme, ja gribas šo albumu klausīties vēl un vēl.
Te acīmredzot ir
jāpaskaidro, ka bezkritiskais fanātisms ar kādu Rīgas publika uzņēma Tomu
Veitsu mani neiedomājami kaitināja, un es nolēmu, ka es jau nu gan akli nepadošos
šai masu psihozei – es vienmēr esmu lepojies ar spēju neatkarīgi spriest un
nepakļauties pūlim. Mjā, bet te nu es esmu piepeldējis – ilgāk izlikties, ka
Onkulis Toms nav teju pats, pats izcilākais vecis mūzikā vairs nav iespējams.
Tā, protams, bija
apkaunojoša kapitulācija, bet toties kas par baudu! Pēc tās es varēju daudz
nedomājot ļauties šim kaifam, ko Veitss varbūt joka pēc bija nosaucis par Small Chnage. Manā gadījumā change bija vienkārši tremendous. Vistiešākais sitiens zem jostas vietas man bija
I Wish I Was in New Orleans. Kā viņš
to darīja! Katrs vārds, frāze, intonācija, nopūta mani burtiski pārcēla citā
realitātē.
Well,
I wish I was in New Orleans, I can see it in my dreams,
Arm-in-arm
down Burgundy, a bottle and my friends and me
Es nezinu, kas mani šajā
mūzikā tā paņem. Varbūt tas vienkāršais fakts, ka esmu alkoholiķis, un šad un
tad tā jūtos – the
piano has been drinking – not me.
Vai arī I got a bad
liver and broken heart, bet, ja
kas – I don't
have a drinking problem, 'cept when I can't get a drink.
Jā, Small Change man ir –
kā jau iepriekš teicu – TAS ALBUMS.
Small Change got rained on with his own
thirty-eight.
Foreign Affairs, 1977
Šis albums liekas kā
Small Change ēnā – līdzīgi kā Darks Side of the Moon sekojošie ripuļi Pink
Floyd. Šeit gan starpība nav tik izteikta, bet zināma līdzība noteikti ir
saskatāma. Tāds piezemētāks albums. Patiesībā biju pat aizmirsis, ka arī tāds
ir bijis.
Blue Valentine, 1978
Ar šo Onkulis Toms paliek
tāds kā “elektriskāks”, ja var lietot tik kretīnisku teicienu. Lai arī ko es
neteiktu par to, kā es cienu tikai un vienīgi akustiskos instrumentus, šis man
kaut kā ideāli aiziet “līdz centriem”. Valentine
ir tāds asāks, lai arī solene skan sapņaini. Visu asumu veido Veitss pats.
Jā, tās tev vairs nav balādes klavieru pavadījumā. Veidojas tāda blūziska sajūta.
Šis ir pirmais Onkuļa Toma
albums, kuru iegādājos CD formātā kaut kad 90-tajos, kad atkal atsāku
kolekcionēt muzonu. Tas gan nebija kā agrāk – mana attieksme bija stipri
pamainījusies kopš tīņa gadiem. Kādreiz es lietas vācu drūmā fanātismā, bet tobrīd
mani vadīja sajūta “nice-to-have”. Pirāts visu piedāvāja par tik smieklīgi
zemām cenām, ka varēju pirkt, kas ienāk prātā.
Pirms Blue Valentine Veitss
man bija sarakstīts 2 kasetēs, kur pamatā bija tikai balādes. Albuma vijoļainais
sākums mani toreiz nedaudz šokēja, bet tālāk viss aizgāja pa zorti. Īpaši
patika Christmas Card From a Hooker in Minneapolis – tas man vairāk atgādināja
ierastās Veitsa kompozīcijas.
Vispār jau ir grūti kritiski izteikties par Onkuli Tomu, kad vienā vai otrā veidā man patīk viss, ko viņš
dara.
On Broadway, 1979
Šis liekas, ka ir pa pusei kreiss
koncertnieks, kas netiek pieminēts Onkuļa Toma “oficiālajos” sarakstos.
Ierakstīts, laikam, Austrālijā – acīmredzot par godu Waltzing Matilda.
Ne ar ko īpašu nav
ievērojams, ja neskaita divi lietas. Vienkārt, ar ārkārtīgi interesantu džeza-blūza
instrumentalizāciju. Kā otrs ir jāmin bēdīgais fakts, ka Onkulis Toms ir palicis
praktiski bez balss – pat kārtīgi norūkties viņam ir grūti. Visa koncerta
garumā viņš mēģina dziedāt dažādos veidos, meklējot, ko viņš vēl var iespēt, t.i., no sevis izspiest, un
kas vairs galīgi neskan. Tāpēc ir daudz čukstu, sēkšanas un tamlīdzīgu
izdarību. Lai gan varbūt, ka tā ir domāts – kas to tik smalki var zināt.
Heartattack & Vine, 1980
Turpinās Onkuļa Toma
kustībai elektriskajā virzienā. Tagad klāt nācis vēl hammond sintezators. Manās acīs (ausīs) viens no izcilākajiem
Onkuļa Toma darbiem – lai arī neesmu ievietojis to kategorijā “pats, pats”,
t.i., tam nav atradusies vieta manā TOP 100 albumu listē – tika novietots
tuvākajā rezervē. Daudziem šādas listes sastādīšana ir tāda virtuāla nodarbe.
Priekš manis tie ir albumi, kuriem ir jābūt man pieejamiem 7x24 – tātad jābūt
manā debilajā telefonā. Vēl bez tā, es savus TOP 100 vēlos iegūt vinila formātā
– priekš manis tā ir sava veida Rokenrola Slavas Zāle.
Jā, viena lieta no šā
albuma vienmēr būs man TOP 10 – turklāt runājot par dziesmu, nevis albumu
sarakstu. Nav grūti atminēt, ka ar šo es domāju Jersey Girl. Varat teikt man ko vēlaties – ka gabals ir pārāk
cukurains, salkans vai kā savādāk šo dziesmu vai mani apsaukāt. Mana atbilde
vienmēr būs viena un tā pati –
Nothin'
else matters in this whole wide world,
When
you're in love with a jersey girl,
Sing
sha la la la la la la.
1982 One From The Heart
Tāda mīļa mūzika – daudz dzied kāda kundzīte, Onkulis Toms mazāk. Ja nebūtu teikts, ka tā ir mūzika filmai, varētu padomāt, ka Veitss ir samīlējies līdz ausīm. Lai gan varbūt, ka tieši tā arī ir.
1982 One From The Heart
Tāda mīļa mūzika – daudz dzied kāda kundzīte, Onkulis Toms mazāk. Ja nebūtu teikts, ka tā ir mūzika filmai, varētu padomāt, ka Veitss ir samīlējies līdz ausīm. Lai gan varbūt, ka tieši tā arī ir.
Komentāri
Ierakstīt komentāru