Spaceball Ricochet – T.Rex
Book after
book
I get hooked
Everytime the
writer
Talks me like
a friend.
Es jau vairākus
gadus nelasu grāmatas, un pats nesaprotu, kā es tik tālu esmu nonācis. Mazāk lasīt
es sāku tūlīt pēc Lāsmas piedzimšanas. Tas jau arī bija saprotams – visa tā
autiņu mazgāšana, putriņu un mikšļu sildīšana un vēl negulētās naktis piedevām.
Lai kaut drusku atslēgtos, daudz vienkāršāk bija klausīties muzonu vai
skatīties TV. Visādi tur hokeji, futboli un olimpiskās spēles.
Ar laiku
lasīšanas ieradums atgriezās – lai arī tas nebija vairs tik, kā lai to pasaka,
visaptverošs kā kādreiz. Tomēr sāka iezīmēties viena dīvaina tendence – es sāku
pievērsties tikai un vienīgi klasiķiem. Krieviem, latviešiem, angļiem –
vienalga kam, bet pamatā lasīju XIX gadsimta autoru darbus. Nemāku tam atrast
iemesla, kāpēc modernā literatūra (nosacīti modernā, protams, jo tad mēs dzīvojām
padomijā) mani neuzrunāja. Kauns atzīties, bet es nespēju pievārēt pat Markesa „Simts
vientulības gadus”, par kaut kādiem ekstrēmiem gabaliem kā, piemēram, „Uliss” nemaz nerunājot.
Hemingvejs vai Ficdžeralds, jā – tos katrā laikā, bet, piemēram, Vonnegūts jau
caur zobu sāpēm. Te man viņš likās vienkārši lielisks, te neiedomājami
kaitinošs. Neatceros kurā grāmatā, piemēram, viņš periodiski tekstā rindkopas
beigās ierakstīja „la-lā” – vai kā tamlīdzīgi. Kā tas mani kaitināja! Vienkārši besis! Citur viņš iznesās kā savādāk, bet rezultāts allaž bija nemainīgs –
esmu vienmēr biju vispretrunīgāko emociju pills – burtiski novests „līdz rociņai”.
Toties, lasot
klasiķus, es vienkārši baldēju. Īpaši labi aizgāja Dikenss. Iesāku ar
„Pikvika kluba piezīmēm”, kur sajutu tik kaifīgu un omulīgu angļu mieru un
humoru, ka vēlējos, kaut šī grāmata nekad nebeigtos. „Pikvika piezīmes” ir
unikālas ar to, ka rakstnieks tad vēl nemoralizē, un tāpēc tā ir lasāma viegli un
ar baudu. Vēlākajos „Mārtinā Čezlvitā”, „Nikolasā Niklbijā", „Dāvidā
Koperfīldā” un citos Dikensa darbos tik labi vairs nebija, bet tāpat allaž bija atrodami mazākais pāris fragmentu ar veselīgu humoru tādos garākos teikumos, kas varēja plesties pat vairāku
lapaspušu garumā. Lasot ko tādu, es varēju izkaifoties no sirds. Jā, tad es arī tā pa
īstam sapratu, ka nav svarīgi ko pasaka, bet kā to dara.
Drusku smagāk
gāja ar krieviem, piemēram, Dostojevski. Tolstojs, Puškins, Bulgakovs
un tamlīdzīgi aizgāja mīksti, bet Dostojevskis mani mocīja pat vēl pulka vairāk kā
Vonnegūts. Es biju spiests pārdzīvot viņa varoņu gaitas un sajūtas, un, ja tika
aprakstītas garīgi slima cilvēka sajūtas („Idiots”), tad es arī pats jutos
sasirdzis, un, aizverot grāmatu, tāpēc tūlīt vesels nekļuvu. Tas prasīja ilgstošu
garīgu rehabilitāciju.
Daudz vieglāk man
gāja ar latviešiem – Blaumani, Rozīti, Jaunsudrabiņu, Deglavu un citiem. Kaut kādu iemeslu dēļ
es nespēju lasīt mūsdienu rakstniekus – Regīnu Ezeru un vēl visādus, kuru vārdus
diemžēl patlaban nespēju atcerēties. Izņēmumi bija tikai Miervaldis Birze un
Alberts Bels (t.i., neskaitot Zentu Ērgli un Andreju Skaili). Tie kaut kā gāja
iekšā teicami. Jā, un, protams, Anšlavs Eglītis – es vienkārši iemīlējos viņa
vieglajā, nepiespiestajā stilā.
Nu, kad
izbeidzās klasika, tad ņēmos to lasīt atkārtoti. Vislabprātāk īsti vieglu literatūru –
A.Dimā (rekordists ir „Trīs musketieri”), „Trīs vīri laivā”, „Šveiks”, „12
krēsli. Zelta teļš”. Palaidu arī Dikensu, Hemingveju, Tolstoju, Deglavu un vēl
tur kādus otro un, ja sagribējās, arī trešo reizi. Vispār „Pikvika piezīmes”
esmu izlasījis, mazākais, kādas desmit reizes. Pēdējā piegājienā pat angliski,
jo, lai arī Dikensa valoda man ir par sarežģītu, es tekstu tāpat jau puslīdz
zinu no galvas, un prātā varēju salīdzināt izteikumus. Eh, tie ir tik lieliski!
Bet jaunas lietas
ienācās ārkārtīgi reti. Jā, un tad vēl šī blogošana, kas nogalina vēlēšanos
lasīt burtiski uz līdzenas vietas. Viss laiks, ko normāls cilvēks pavada lasot, tiek
notērēts rakstot šīs glupības. Klāss, ejot atvaļinājumā, ģīmjgrāmatā nopublicēja
bildi ar milzonīgu kņīzi, ko taisījās izlasīt. Es, ņemot vērā manus
paradumus, tādu lasītu veselu gadu. Iedzēris es vispār nespēju palasīt (mazākais, nekā jauna),
kamēr rakstīšana kunga prātā panesas vienkārši uz urrā. Mjā, varbūt ka tā arī
ir atbilde – nelasu tāpēc, ka dzeru un rakstu tekstus (gluži kā zināmās meitenes).
Pēdējā grāmata,
ko izlasīju, bija „Harolda Fraja neticamais svētceļojums”. Lasīju to ar dalītām
jūtām – es viegli varu iedomāties sevi romāna galvenā varoņa vietā, jo šad un
tad pieķeru sevi pie domas, ka gribās izdarīt ko līdzīgu – vienkārši kaut kur
doties, aizbēgot no ikdienas ar visiem pienākumiem.
Savādāk grāmata, kurai nenoliedzami ir savi gaišie mirkļi, man likās nedaudz garlaicīga. Nedrīkstu tikai to skaļi teikt, jo daudzas kundzes ir atzinušās, ka raudājušas to lasot. Nu, tā var būt. Mani šis stāsts do golam nepārliecināja – slinkums tagad detaļās izplatīties kāpēc. Izlasījis to, es sapratu trīs lietas – 1) ka es būtu gribējis sarakstīt līdzīgu grāmatu, 2) ka nekad nespētu izdarīt to tik labi kā cienītā autore un 3) ka tas nav pietiekoši labi. Bēdīgi, bet fakts.
Savādāk grāmata, kurai nenoliedzami ir savi gaišie mirkļi, man likās nedaudz garlaicīga. Nedrīkstu tikai to skaļi teikt, jo daudzas kundzes ir atzinušās, ka raudājušas to lasot. Nu, tā var būt. Mani šis stāsts do golam nepārliecināja – slinkums tagad detaļās izplatīties kāpēc. Izlasījis to, es sapratu trīs lietas – 1) ka es būtu gribējis sarakstīt līdzīgu grāmatu, 2) ka nekad nespētu izdarīt to tik labi kā cienītā autore un 3) ka tas nav pietiekoši labi. Bēdīgi, bet fakts.
Eh – kāda nūzeime
filozofēt? Jaunas grāmatas tāpat nelasīšu, tāpat kā neatteikšos no tekstu
bīdīšanas – kamēr vien būs pieejams alkohols. Īsāk sakot, čukča ņe čitatjeļ
– čukča pisatjeļ.
Komentāri
Ierakstīt komentāru