10 grāmatas, kas izmainīja manu dzīvi
Es vakar jau
nosaucu 10 grāmatas, bet es to darīju tā – hops! – mīļas atmiņas, un tur
sakrita gandrīz tikai uz vienīgi autori, kas man ir ļāvuši krietni izsmieties.
Lai gan nē – drīzāk tie, kurus lasīt ir viegli, bet aizmirst grūti. Vispār es
šādu literatūru vērtēju visaugstāk – tas no mana viedokļa, saprotams. Šāds kritērijs gan nederēs, ja skatāmies uz lietām kopumā. Es, piemēram, Balzaka
„Draiskos stāstus” lieku priekšā visām „Zaudētajām ilūzijām” un „Kurtizānēm”. Tas spilgti pierāda, cik aplams ir mans viedoklis. Varu tikai paskaidrot, ka tas
izriet no manas dzīves filozofijas – es dzīvi nedzīvoju, es to baudu vai, mazākais,
cenšos tā darīt. Un tas man kaut kā orgāniski arī izdodas. Varbūt tāpēc, ka es pieturos
pie viedokļa – not much from life was I askin' – kā dzied Donovans.
Nuja, bet atpakaļ
pie grāmatām. Pirmā īsti nozīmīgā manā dzīvē bija „Pasaka par Diegabiksi”. Tā
bija arī pate pirmā grāmata, kuru es – nevis lasīju – bet gan pētīju. Es tad
vēl biju pārāk maziņš, lai jau lasītu. Es vienkārši skatījos bildes, un Omamma dažkārt
lasīja mums to priekšā. Tad arī manī modās vēlēšanās lasīt, un, kad es biju
apguvis burtus, es ķēros pie savas pirmās, īstās grāmatas – „Greizo spoguļu
karaļvalsts”. Man tā bija vesela, jauna pasaule! Oļas un Aļo piedzīvojumus es
vēl tagad labi atceros – man tie likās neparasti aizraujoši – es ar visu sirdi
dzīvoju tiem līdzi. Es nevienu mirkli neapjautu, ka tā ir padomijas laiku propagandas
literatūra – es visu pieņemu kā „tīru monētu”, kā mēdz teikt krievi. Tagad es
saprotu, ka šajā vecumā (5-6 gadi) vislabāk var manipulēt ar cilvēku prātu, un
to ievadīt noteiktā gultnē. Vēl tagad atceros, kā kādā TV raidījumā stāstīja,
ka bērniem jau no agra vecuma ir jāstāsta par politiku. Tikai nevajagot mēģināt
izskaidrot faktus un notiekošo pēc būtības. Pilnīgi pietiekot, ja, piemēram,
izskaidro, ka amerikāņi ir kā ļaunie burvji, kas cīnās pret taisnības uzvaru,
kas tāpat ir neizbēgama. Vot, tā!
Vēlāk es daudz
lasīju pasakas. Iesāku ar latviešu, tad brāļu Grimmu (vēl tagad mani šausmina
sadisma elementi tajās), tad daudzas citas, bet vēlāk jau „Sengrieķu teiksmas
un mītus”, „1000 un vienas nakts pasakas”, „Veco derību”, „Jauno derību” un vēl
sazin ko. Man arī tagad patīk lasīt pasakas – tikai, ja tās nav pārāk briesmīgas,
jo dažkārt man ir pārāk spilgta iztēle. Piemēram, „Veco derību” man lasīt bija pagrūti.
Tas gan aizsteidzoties notikumiem priekšā.
Tad pienāca
Karlsona ēra. Mani no sākuma ļoti satrieca stāsts par uz jumta mītošo bomzi,
kas uzspridzināja Brālīša tvaika mašīnu, bet vēlāk izspieda no viņa dažādus
labumus – ievārījumu, tortes, naudu saldumiem, utt. Tomēr jaukie mirkļi, kad
abi grāmatas varoņi kā tādi saules brāļi gulēja uz jumta, ēda žāvētus ķiršus un
klausījās kā to kauliņu ripo lejup pa jumta skārdu, likās tik jauki, ka es
piedevu Karlsonam, ka viņš ir tāds maita.
Tad es pie
Tedonkuļa ieraudzīju veselu plauktu sudrabkrāsas grāmatu, un viņš man iedeva
vienu izlasīt – tas bija Džeka Londona „Maikls, Džerija brālis” – stāsts par
kāda suņa piedzīvojumiem Okeānijas salās. Tas man likās tik kolosāli, ka es „uz
nervu pamata” izlasīju tās visas – kādas piecdesmit grāmatiņas, kuras pa vienai
aizņēmos lasīšanai. Pat „Džonu Miežagraudu” ieskaitot. Nu, tā ir lieta, kas laikam
katram puikam ir jāizdara, ko tur daudz komentēt.
Varbūt jaucu
secību, bet man liekās, ka nākamais bija „Trīs musketieri” – es jau strauji
tuvojos tīņa vecumam. Šī grāmata man palikuse prātā ne tikai ar aizraujošo
sižetu un garšīgo stāstījumu, bet arī ar to, ka lasījām to kolektīvi. Siguldas
Omamma rīkoja lasīšanas vakarus, kur mēs visi – Opaps, Jānis un es lasījām
skaļi pārējiem priekšā. Pate organizētāja – Omamma – no lasīšanas izvairījās,
aizbildinoties, ka viņai ir jāgatavo ēst. Pie klausīšanās gan viņa piedalījās.
Mājās mums vienas
istabas sienu pilnībā noklāja grāmatplaukti. Tie slējās no grīdas līdz
griestiem – tas bija mana Senča lepnums. Man patika vērot īpatnējos grāmatu
nosaukumus, piemēram, „Kauss indes”, „Liekulības tirgus”, „Ģēnijs”. Tad man radās
paradums čakarēt grāmatas no plaukta ārā, un tās lasīt. Sencis bieži galvu vien
nogrozīja – „Tu to lasi? Tev tas ir interesanti?” – viņš dažkārt prasīja.
„Ģēnijs” izrādījās pavisam lasāms, ka es aiz nav ko darīt ātri izlasīju
arī triloģiju „Finansists”, „Titāns”, „Stoiķis” kā arī „Amerikāņu traģēdiju”.
Pēdējā man neko daudz nepatika, bet vispār Draizers gāja iekšā labi. Tad es jau
sāku saņemt aizrādījumus skolā, ka lasu stundās.
Reiz sporta
nometnē es uzdūros mazai grāmatiņai „Šis tas par velti”. Tā bija fantastika, ko
es kā žanru ienīdu. Es jau biju atēdies Žilu Vernu, Herbertu Velsu un
Staņislavu Lemmu. Tomēr jau pirmais stāsts „Biļete uz Tranaju” mani
ieinteresēja. Šeklijs nepieļāva to muļķīgo kļūdu, ko citi fantasti – viņš
nepulējās atminēt zinātnes un tehnikas attīstību nākotnē. Tā vietā viņš
pievērsās daudz interesantākai lietai – kā cilvēki uztvers un mainīsies, ja
izmainīsies tehnoloģijas. Autors to dara viegli, eleganti un ar smalku humoru.
Drīz es atklāju vēl vairākas grāmatas līdzīgā stilā – „Fantastisko sāgu” un
„Iedomīgo robotu”, piemēram.
Ar Forsaita
„Šakāļa dienu” es iepazinos augstskolas laikā. Tā bija mana pirmā grāmata, kuru
es izlasīju angļu valodā. Vēlāk nāca daudzi autori – Ērvins Šovs, Arturs
Heilijs, Agata Kristi un tml., bet pirmā grāmata „no turienes” bija „Šakāļa
diena”. Aizraujošs gabals. Vienu dienu neaizgāju uz lekcijām – lasīju dienu un
nakti bez apstājas.
Ir grūti tā
ierobežot sevi ar 10 nosaukumiem – gribās minēt daudz un dažādu lietu. Tomēr,
ja 10 – tad 10. Tāpēc pēdējā lai ir „Meistars un Margarita”. Biju daudz par to
dzirdējis, bet lasot man šīs grāmatas burvība mani vienkārši sagrāba, un
nelaida vairs vaļā. Es zinu, ka daudzi Bulgakovu nemaz tik augsti nevērtē, bet
man patīk nenormāli. Pēc Bulgakova sāku lasīt vēl daudz krievu, kurus agrāk
nebiju lasījis, bet first cut is the deepest – tātad Bulgakovs.
- Žanis Grīva – Pasaka par Diegabiksi
- Vitālijs Gubarevs – Greizo spoguļu
karaļvalsts
- Latviešu tautas pasakas
- Astrīda Lingrēna – Karlsons, kas
dzīvo uz jumta
- Džeks Londons – Maikls, Džerija
brālis
- Aleksandrs Dimā – Trīs musketieri
- Teodors Draizers – Ģēnijs
- Roberts Šeklijs – Šis tas par velti
- Frederiks Forsaits – Šakāļa diena.
- Mihails Bulgakovs – Meistars un Margarita
Komentāri
Ierakstīt komentāru