As It Began
Bob Dylan (1962)
Pirms gadiem 4-5, kad pirmo reizi apmeklēju Blūza Svētkus
Siguldā, tur notika sacensības starp vairākām blūza komandām – uzvarētājs
brauca uz līdzīgiem mačiem Holandē. Šī iemesla dēļ gaisotne finālā likās pat nedaudz
saspringta – laikam jau visi vēlējās braukt uz Amsterdamu uzvilkt kādu kāsīti. Tāpēc
jo lielāks pārsteigums visiem bija, kad uz skatuves iznāca pirmā grupa, kas
bija kvalificējusies Latvijas finālam, – tie bija 13-14 gadus veci tīņi. Blūzs
tomēr ir žanrs, kur “labs cilvēks” izkliedz savu sāpi – kāpēc sieva nedod,
viskijs beidzies un taml. Kā gan jaunieši ko tādu spēs izdziedāt? Viņi tomēr turējās
godam – solists bija pilnībā ticis skaidrībā ar blūza ideju, t.i., sapratis “vecā vīra
sāpi”.
Kāpēc man tas tagad nāk prātā? Arī Bobs savā debijas albumā liekas
pilnībā izdzīvo gados veca cilvēka, kuram dzīvē maz kas vairs ir mīļš, sajūtas.
Nezinātājam ir pat grūti iedomāties, ka dzied gados jauns puisis, no kura drīzāk
gribētos sagaidīt kaut ko romantisku un maigu. Turklāt Bobs pārsvarā dzied ne
savas dziesmas, bet gan klasiskus blūzus un folk dziesmas.
Ar visu to šis albums man vienmēr ir licies gaužām simpātisks. Tam, protams, ir savi trūkumi – nejēdzīgā mutes ermoņikas spēle,
kas griež ausīs, kā arī emocionāli tas ir gaužām nabadzīgs – Dilans vēl nav
apguvis 100 ironijas nokrāsu, kas viņam ir tik raksturīgas vēlāk. Tomēr
enerģiskais skanējums ir visai atraktīvs; turklāt šeit ir leģendārais gabals House of the Rising Sun, kas vēlāk Animals interpretācijā, manuprāt, kļuva par
tādu kā hipiju himnu. Boba versija ir vismaz tikpat dižena, ja ne vēl labāka – vienīgi
ka akustiska. Vēl atmiņā man palikuši See
That My Grave Is Kept Clean un In My
Time of Dyin'. Pēdējais gan varbūt tā iemesla dēļ, ka Led Zeppelin vadošo lomu manā galvā vēl neviens nav atcēlis.
Lai kā tas arī nebūtu, es, drošības labad noklausījos divus bootleg koncertniekus, kur Bobs spēlē kaut kādos Ņujorkas
klubos. Mani tie pārsteidza. Pirmajā Dilans dzied He was a friend of mine – tik skaisti un izjusti, ka pirmā doma ir –
sasper jods to studijas albumu ar visu, kas tajā ir – pietiek ar vienu šādu
dziesmu, lai gūtu pilnu satisfakciju. Ainars tādu noteikti pagodinātu ar
apzīmējumu “vešķ”. Tālāk Riding In My Car Bobs rauj vaļā īsti
bezbēdīgi. Šī dziesma palikusi man atmiņā Donovana izpildījumā. Nu, izrādās, ka
Dilans nebūt nav tāds “heiteris”, kā varētu padomāt, noklausoties viņa pirmo
oficiālo disku.
Otrajā koncertniekā atrodams tādus mīļumus kā A Hard Rain's a-Gonna Fall un Don't Think Twice, It's Alright – abi gabali
no Boba otrā diska. Tas, protams, ir diži, bet mani vairāk interesē dziesmiņa
ar nosaukumu Cocaine – ar to es
iepazinos, klausoties Džeka Eliotu (Jack Elliott) un Bertu Janču (Bert Janch). Vispār
tipiski labais. Vēl pieminēšanas vērts ir Barbara
Allen.
The Freewheelin’ Bob Dylan (1963)
Ja albumam būtu jāpiekarina birka, tad šim tādu atrast
nebūtu grūti – Blowin' In The Wind it
kā pats uzprasās. Šis ir viens no retajiem gabaliem, ko es iepazinu, manuprāt,
vēl 60tajos, turklāt gaužām aplamos apstākļos. Lieta tāda, ka tā bija it kā kaversija
latviešu valodā. Dziesmas jēga bija pamainīta. No pretkara tematikas nekas nebija
palicis pāri – drīzāk tā bija pārvērtusies savā pretstatā, jo vārdi bija
aptuveni šādi (ja pareizi atceros): “Jel cik paiet ilgi, un zēns izaug vīrs, un
iemācās naidnieku nīst”. Tobrīd neviens nešaubījās, kas ir mūsu
ienaidnieks. Vienīgi tā pa riktīgam nīst varbūt arī ka neiemācījos.
Pretkara domāšana manī attīstījās ievērojami vēlāk – 70tajos,
un savu apogeju sasniedza 80tajos, kad biju parauts krievos. Es tajā laikā
savus pacifistiskos uzskatus neslēpu; drīzāk demonstratīvi uzsvēru – manu piezīmju
burtnīcu rotāja pretkara simbolika. Ofiņiem tā dikti nepatika, bet es vienmēr
izaicinoši atbildēju, ka PSRS Bruņoto Spēku galvenais uzdevums ir nosargāt
mieru, un tāpēc šis zīmējums ir kā nekad vietā.
Jādomā, ka arī Bobam pašam nebija nemaz tik viegli nostāties protestētāju pusē. Amerikā 60to sākumā tas nemaz nebija modē; vēl gluži nesen darbojās Pretamerikāniskās darbības izmeklēšanas komisija, tika vajāti mākslinieki un liberāli domājoši pilsoņi.
Man gan tajā laikā uzskati sakņojās Lenona, ne Dilana mūzikā – es vispār nezināju, kas tas Bobs Dilans īsti ir par zvēru. Kaut kāda miglaina nojauta gan bija, jo žurnālā “Liesma” bija nopublicēts kaut kāds raksts par Dilanu.
Jādomā, ka arī Bobam pašam nebija nemaz tik viegli nostāties protestētāju pusē. Amerikā 60to sākumā tas nemaz nebija modē; vēl gluži nesen darbojās Pretamerikāniskās darbības izmeklēšanas komisija, tika vajāti mākslinieki un liberāli domājoši pilsoņi.
Man gan tajā laikā uzskati sakņojās Lenona, ne Dilana mūzikā – es vispār nezināju, kas tas Bobs Dilans īsti ir par zvēru. Kaut kāda miglaina nojauta gan bija, jo žurnālā “Liesma” bija nopublicēts kaut kāds raksts par Dilanu.
Man The Freewheelin’
Bob Dylan tiešām patīk, jo te var sajust ievērojamu progresu salīdzinājumā
ar pirmo albumu, kas man – kā jau iepriekš teicu – likās ļoti vienpusējs.
Jādomā, ka tajā laikā Dilans kā mūziķis auga ne pa dienām, bet gan stundām.
The Times They Are A-Changin' (1964)
Viss turpinās, ja neskaita, ka mainās meitenes. Es
specifisku nepūlos noskaidrot Boba privāto dzīvi, bet nevar nepamanīt, ka Sjūzenu,
kas ir uz Freewheelin’ vāka
fotogrāfijas, ir nomainījusi Džoana Baeza. Viņai tiek veltītas dziesmas, nāk
atzīšana – kā dziesmu autoram. Ja var ticēt nostāstiem, šajā laikā
Bobs burtiski raujas pēc panākumiem – viņam ātrāk gribas iekosties slavas ābolā.
Ar pliku protesta dziesmu nekur tālu netiksi – Dilans
saprot, ka atbilde nevar būt meklējama primitīvajā uzstādījumu “pret A-bumbu un pret nevienlīdzību”. Problēmas ir meklējamas pašā cilvēkā. Tas tikai ārēji var likties, ka viņš ir brīvs un neatkarīgs
savos lēmumos. Patiesībā ir simtiem lietu, kamā viņš ir sapīts no
galvas līdz kājām – stāvoklis sabiedrībā, hipotēka, nauda bērnu izglītībai un vēl daudz kas cits.
Ja ar šodienas acīm paskatos uz šīm problēmām, man sāk likties, ka situācija kopumā ir tikai pasliktinājusies (vismaz šeit Latvijā) – cilvēki vienkārši nevēlas būt brīvi. Gribas “stipro roku”, kas pabalstīs, aizstāvēs, un, galvenais, pasargās no nepieciešamības izvēlēties. Katrā izvēlē taču slēpjas risks. Un tā prasa domāšanu. Labāk atstāt to visu mistiskajām glābējam tur varas piramīdas augšgalā. Šausmas.
Ja ar šodienas acīm paskatos uz šīm problēmām, man sāk likties, ka situācija kopumā ir tikai pasliktinājusies (vismaz šeit Latvijā) – cilvēki vienkārši nevēlas būt brīvi. Gribas “stipro roku”, kas pabalstīs, aizstāvēs, un, galvenais, pasargās no nepieciešamības izvēlēties. Katrā izvēlē taču slēpjas risks. Un tā prasa domāšanu. Labāk atstāt to visu mistiskajām glābējam tur varas piramīdas augšgalā. Šausmas.
Nuja, no šā diska man vispazīstamākais gabals ir Ballad of Hollis Brown. Mūs ar to
iepazīstināja Nazareth. Šausmīgākais
zāģa gabals! Tik smags, ka reti kad kāds spēja to izciest do golam. Dīvainākais tas, ka pat tad (70tajos) šī bija viena no
dziesmām, kuras saturu mēs visi labi zinājām. Doma, ka cilvēks nošauj savus
bērnus un sevi, jo nespēj tos uzturēt, likās vienkārši ārprātīga. Pie mums
Padlatvijā nekas tāds nebija iedomājams – maize maksāja 14 kapeikas, un tā bija
pieejama katram. Tāpat kā kaut kāda iztikšana.
Jā, vēlāk gadījās dzirdēt šo gabalu Ninas Simonas izpildījumā. Tumšādainā
dziedātāja iegrima tādā kā transā un burtiski izkliedza šo dziesmu. Neapšaubāmi
iespaidīgākā šā gabala versija.
Another Side Of Bob Dylan (1964)
Pozitīvs pofigisms – pirmais, kas nāk prātā šā diska sakarā.
Šeit vairs nav protesta dziesmu – Dilana otrā puse kā nekā. Albums visumā
foršs, bet liekas, ka kaut kas tuvojas. Kas tieši – grūti pateikt. Varbūt
lēciens country virzienā – Bobam dikti patīk Džonijs Kešs. Tikpat labi var
izrādīties popss – Dilans klausās bītlos, un, ja var ticēt baumām – pēdējie klausās
Boba dziesmas. Kaut kas notiks, bet kas?
Komentāri
Ierakstīt komentāru