Rokupācija
“Daudzu tautību bērni,
tomēr sapnis par mieru mums viens” – tā mums lika dziedāt skolā. Šī dīvainā
frāze man nāk prātā, lasot “Rokupācija”. Esmu pieveicis kādas 100 lapaspuses no
šīs kņīzes, bet liekās, ka viss te ir līdz kaulam pazīstams – es pats esmu
dzīvojis tajos laikos, un varbūt pat atradies plecu pie pleca ar autoru kādos tur
kaktu koncertos – “Draudzībā”, RPI, “Anglikāņos” vai citās vietās, kur muzicēja
Līvi, Pērkons, Kap. Remonts, Jumprava un tamlīdzīgas komandas.
Jā, tas mūs vieno. Tomēr
ir kāda lieta, kas mūs padara pagalam atšķirīgus. Tas ir laiks. Es esmu tieši
10 gadus vecāks par “Rokupācijas” autoru. Liekās, ka štrunts tas vien ir. Vienam
patlaban, piemēram, ir 45, bet otram 55. Jā, protams, tā tas arī ir. Tomēr
laikā, kad man bija 18, Rudakam bija tikai 8, un tā jau ir starpība.
Mana pasaule sākās ar The
Beatles, Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple utt., un tikai vēlāk
pievienojās visi tie Kraftwerk, Depeche Mode, Clash un tml. Izskatās, ka “Rokupācijas”
autoram tas ir otrādi – no sākuma visādas nelietības – sākot ar tiem, kas
priekš manis nosacīti bija tie otrie, bet “klasiķi” pievienojās vēlāk.
Es visu rītu klausos
lietas, kuras tā arī nav īsti spējušas pie manis iedzīvoties – tos pašus Clash,
Depeche Mode, Sex-pistols, ACDC un tml., un prātoju par šo paaudžu atšķirību.
Tas, kurš ir iesācis ar Led Zeppelin, tam ir ļoti grūti pārslēgties uz pankroku
un tamlīdzīgām lietām. Drusku vieglāk sagremojams ir pops – laba melodija ir
universāla vērtība visos laikos. Tomēr disco un tml. lietas sagremot es varu
tikai ļoti mazās devās – monotons ritms mani drausmīgi nogurdina.
Otra lieta, kas
raksturīga manai paaudzei, ir atrašanās otrā pusē, t.i., maksimāli tālu no
reāliem notikumiem. Jā, arī man 80tajos bija kaut kāds mistisks Mūzikas Kluba
abonements, kur k/n “Draudzība” varējām klausīties sākot ar Inversiju un
beidzot ar ImKu un Pērkonu. Tur varēja arī uz mazām lapiņām rakstīt stulbus
jautājumus mūziķiem. Es reiz ar savu jautājienu pat izbesīju kādu Guntaru Raču,
kas tobrīd klapēja bungas vienā maz pazīstamā komandā. Tomēr tad es vairs
nebiju tīnis, kas varētu sajust šādus pasākumus kā savas dzīves daļu, un tad tie
ievilktu šajos notikumos. Es biju uzaudzis 70tajos, kad pasaule mums dalījās
divi daļās – vienā atradās mūziķi, un tie bija tālu kā līdz Mēness Tumšajai
Pusei. Mēs, pārējie, bijām klausītāji ar saviem magnetofoniem, kuri pie dzīvas
mūzikas piekļūt nekādi nevarēja.
Latvijas mūzikā valdīja
Raimonds Pauls līdzīgi kā Putins Krievijā tagad. Pauls pat kontrolēja opozīciju
– ļāva Stabulniekam reizi pāris gados ierakstīt mazo platīti ar kādām četrām
dziesmiņām. Toties Menuets praktiski bija jau tāda kā underground grupa, kas
nevarēja ierakstīties nemaz. Varbūt, ka man tikai tā likās, bet ar tādām
sajūtām es dzīvoju.
Situācija mainījās
ievērojami vēlāk – tikai kaut kad 80tajos, kad panesās visi tie Dzeltenie Pastnieki,
Jumprava, ODIS, Linga (es galīgi nespēju viņus pārvārīt) un tml. Izskatās, ka
tas arī ir laiks, ko apraksta Rudaks. Jā, tad daudz kas atnāca vaļā, bet
90tajos nekādu ierobežojumu vairs vispār neeksistēja. No vienas puses tas bija
labi. No otras... kādā pasākumā trāpīgi izteicās Nora Bumbiere – “Nu, kaut
mazliet tīrāk dziedāt jau varētu”. Tas, ja nemaldos, toreiz bija adresēts
Lingam, kurš, manuprāt, tā arī nesaprata, ko no viņa grib.
Jā, dažādu paaudžu bērni,
tomēr sapnis par muzonu mums viens...
Īpaši tālu ar grāmatu
neesu ticis – tā gan lasās neparasti viegli, bet mani, lūk, jau sākušas nomocīt
šādas dīvainas pārdomas.
Komentāri
Ierakstīt komentāru