XXI
Pirms sākt,
atzīšos, ka man nav taisnība. Tā saku, lai izvairītos no nevajadzīgiem ķīviņiem,
jo temats – XXI gadsimta populārā mūzika – man ir gluži svešs, un mani
spriedumi par to, visticamāk, ir dīvaini. Tomēr punkts uz “i” ir jāuzliek –
tūlīt paskaidrošu, kāpēc. Lieta tāda, ka salīdzinoši nesen es izgāju cauri 1001
albumu sarakstam, kas jānoklausās, pirms tu atņirdzies. Biju nedaudz
pārsteigts, ka grāmata izbeidzās pie 2005. gada pirmās puses. Es biju
iedomājies, ka tā noteikti katru gadu automātiski atjaunojās ar jaunāko mūzikā.
Bet ne tur ta bija, un tāpēc es pie sevis apņēmos, ka es kādreiz tos trūkstošos gadus
“кое-как от руки допишу” – kā tajā
slavenajā aņukā. Nu, lūk, talkā nāca draugi, t.i., Ainars, kas pagājušo vai
aizpagājušo nedēļu ģīmjgrāmatā ieteica linku uz 100 XXI gadsimta labākajiem
albumiem. Tas nāca tieši laikā. Es, cik nu mana nervu sistēma to ļauj, šos
albumus arī noklausījos, un, lai no tā visa kaut kas arī paliktu prātā,
atzīmēju arī tādus, kas man iepatikās. Tagad prātoju, kāpēc tieši šos, bet
ne citus, un tā es pamazām nonāku pie visai mokošām pārdomām. Kāpēc atsevišķiem
indivīdiem, piemēram, patīk deklamētāji, ar kuriem aizpildīta laba puse šajos
TOP 100, citam brašs disko, bez cerībām uz oriģinalitāti, citam vēl kaut kas,
bet tad nāk tāds kā es, kas atlasa kaut kādus dīvainīšus. Vai arī tomēr nē? "Loceklis" viņu
sapratīs. Viens, kas man pavisam noteikti ir skaidrs – man nav taisnība, jo,
lai arī fizikāli es dzīvoju XXI gadsimtā, mūzikā es biežāk dzīvojos pavisam
citos laikos un vietās.
Tas viss neglābjami
noved pie pārdomām “kāpēc vispābā?” mums mūzikā patīk viena vai otra lieta.
Vērtējot muzonu, gribētos uzvesties kā vīna degustācijā iesācējam. Tev tiek
paziņots, ka nav pareiza vai nepareiza viedokļa – ja kāds vīnā ko sagaršo un tas patīk, vai arī – tieši pretēji – nepatīk, tad tās ir katra indivīda
suverēnas tiesības tā justies, t.i., sagaršot. Tūlīt pat gan šīs sajūtas tiek,
ja ne tieši apkarotas, tad, mazākais, ietekmētas, kad priekšā nostājas sommelier, kurš paziņo, ka ir sagaršojies vīnā
sarkanas ogas, melnu zemi, krustnagliņas, kūtspakaļu un vēl daudzas citas tikpat
ekstravagantas lietas, kuras, līdz tev nav pateikts priekšā, pašam nekad
neienāktu prātā. Bet, tikko tev ir pateikts, kā ir sajutusies autoritāte, tad tu
pats arī sāc šīs garšas meklēt, un drīz sāk pat likties, ka eksperta teiktais ir
vissvētākā patiesība. Turklāt nepietiek ar to, ka šādi tiek sagandēts tevis paša acumirklīgs spriedums. Tikko tu sastopies ar šādas markas vīnu atkārtoti, tu atminies eksperta
viedokli un atkal sāc visas šīs garšas un smaržas meklēt, un vienīgais, kas
tevi sargā no pilnīgas saiešanas konusā, ir “eklērs”,
t.i., nespēja to visu paturēt prātā. Vīns tiek aizmirsts, un nākamajā reizē tu atkal
to dzer, kā pilnīgi nepazīstamu.
Ar mūziku ir krietni
grūtāk un sarežģītāk. Es bieži pie sevis nomokos ar pārdomām, kāpēc viena
mūzika man patīk, cita – nu tā, ne pārāk, bet trešā taisni riebj. Gadu laikā
manī ir iesakņojies pārliecība, ka mēs mūzikā meklējam pazīstamo. Ja dziesma
agrāk ir dzirdēta pa radio vai vēl kur citur, tad albumā tu noteikti to
atpazīsi un atzīsi par labāko. Lai gan – no otras puses – parasti jau tās
štruntīgākās dziesmas netiek atlasītas spēlēšanai radio. Vienalga – citreiz gabals
ir vienkārši nejauši kur dzirdēts, un, klausoties albumu, tas ir pirmais, kas, kā
mēdz teikt, “aiziet”. Vēlāk, zināma lieta, piepulcējas arī pārējie, jo tagad
arī tie ir pazīstami, un nākamajā grupas albumā tu jau sāc meklēt šīm dziesmām
līdzīgas. Tā man savulaik ļoti grūti gāja ar to pašu Pink Floyd. Šamējie – ar retiem
izņēmumiem – nākamajā albumā parasti spēlē pavisam citādāk, un es pirmajā
brīdī, neatradis pazīstamās lietas, esmu pilnīgā neizpratnē – kur palicis mans Pink
Floyd? Klasiskākais gadījums bija ar The Wall. Pēc Dark Side, Wish You un Animals man bija izveidojusies noteikta
pārliecība, kā Pink Floyd ir jāskan, un Another
Brick in the Wall disko ritms, un ne tikai tas, mani burtiski šokēja. Drusku
vieglāk palika tikai pie Comfortably Numb,
kur bija samanāmi pāris pleķīši no agrāk pazīstamajiem gabaliem. Pagāja labs laiciņš
līdz es spēju sagremot šo albumu pilnībā.
Īsāk sakot, XXI
gadsimta mūzika (ar retiem izņēmumiem) man ir gluži sveša, un tās vērtēšana sagādāja zināmu izklaidi. Tomēr iegūtais rezultāts pavisam noteikti nav strīdu
vērts. Es klausījos pavirši, atzīšos, ka hip-hopu neklausījos nemaz. Tāpat
izlaidu agrāk zināmas lietas – Keivu, Radio Head, Fleet Foxes, Bjorku, Bon Iver,
White Stripes, protams, un vēl tur kādus. Un te ir uzskaitījums, kuri diski man
ir palikuši prātā:
Rokia Traoré -
Tchamantché (2008)
Low - Things
We Lost in the Fire (2001)
Ali Farka
Touré and Toumani Diabaté - In the Heart of the Moon (2005)
Fleet Foxes -
Fleet Foxes (2008)
Elliott Smith
- Figure 8 (2000)
Nick Cave and
the Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)
Yo La Tengo - And
Then Nothing Turned Itself Inside-Out (2000)
Lana Del Rey -
Born to Die (2012)
The National -
Boxer (2007)
Alicia Keys - Songs
in A Minor (2001)
The War on
Drugs - Lost in the Dream (2014)
The
Microphones - The Glow Pt 2 (2001)
The White
Stripes - Elephant (2003)
Portishead - Third
(2008)
Vampire
Weekend - Modern Vampires of the City (2013)
Antony and the
Johnsons - I Am a Bird Now (2005)
Sufjan Stevens
- Carrie & Lowell (2015)
Bon Iver - For
Emma, Forever Ago (2007)
Björk - Vespertine
(2001)
The xx - xx
(2009)
Joanna Newsom
- Ys (2006)
PJ Harvey - Let
England Shake (2011)
Arcade Fire - Funeral
(2004)
PJ Harvey - Stories
From the City, Stories From the Sea (2000)
Radiohead - Kid
A (2000)
Frank Ocean - Channel
Orange (2012)
Radiohead - In
Rainbows (2007)
Frank Ocean - Blonde
(2016)
Arctic Monkeys
- Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not (2006)
The Strokes - Is
This It? (2001)
Tālākas
izpētes vērti (bez jau agrāk labi zināmām lietām) man likās Yo La Tengo, The
National, Portishead un Sufjan Stevens. Lai gan pilnīgi nedzirdēti ir tikai
pirmais un pēdējais no šiem četriem.
Jā, un beigās,
lai kaut kas paliktu arī pašam, tā teikt, sava veida suvenīrs, ko citreiz “aiz
nav ko darīt” var izvilkt dienasgaismā, es sastādīju nelielu kompilāciju, ka ir
sanākusi varbūt nedaudz depresīva:
1.
Blue
Jeans – Lana Del Rey
2.
Dounia
– Rokia Traore
3.
Fallin'
– Alicia Keys
4.
Hunter
– Portishead
5.
Let
England Shake – PJ Harvey
6.
Magneto
– Nick Cave
7.
Mamadou
Boutiquier – Ali Farka Toure & Toumani Diabete
8.
Medicine
Magazines – Low
9.
My
Lady Story – Antony And The Johnsons
10.
Obvious
Bicycle – Vampire Weekend
11.
Someday
– The Strokes
12.
White
Ferrari – Frank Ocean
13.
They
Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back from the Dead!!
Ahhhh! – Sufjan Stevens
13 – burvīgs skaitlis!
Tiem ļautiņiem, kas man laba nevēlēja, šajā datumā neveicas pēc suņa. Bet
sarakstiņš ir tapis tieši trīspadsmitajā.
Komentāri
Ierakstīt komentāru