Velo
Pirmie metri
vienmēr ir tie sāpīgākie. Šķiet, ka tevi lēnām sēdina uz mieta. Tomēr, jau
apbraucot stūri, šī sajūta izzūd – pakaļa acīmredzot pielāgojas. Varbūt tomēr
vajadzētu meklēt tās speciālās velo pļūtenes? Bet vai tas ko dos? Manam ričukam
ir parasts, plats sēdeklis, bet velobikses ir domātas tam zirga orgānam līdzīgajam,
ar kādu parasti brauc sportisti. Vēlāk izdomāšu – kad pirkšu ķiveri – es laiski
nolemju, un pievēršos brauciena izbaudīšanai.
Vispār tas ir baigais
kaifs mīties uz darbu ar ričuku tik brīnišķīgā rītā kā šis. Pretvēja nekāda,
saule spīd, bet neko karsts arī vēl nav; koki met patīkamu ēnu. Veloceliņš ir
gluds, un es minu pedāļus nesteidzīgi – kurp gan man steigties? Es tāpat šeptē
būšu kādas 15 minūtes pirms deviņiem, ko es nosacīti uzskatu par darba laika
sākumu.
Sasniedzu
pirmo lielāko “gājēju pārbrauktuvi”, un atvieglots pamanu, ka večuks pāri ielai
ir iedomājies piespiest pogu, un tagad luksoforā ir iededzies zaļais. Droši
rullēju pāri ielai, bet večuks, pamanījis mani, tā satrūkstas, ka gandrīz kā
zaķis aizlec veselu metru iesāņus. Acīmredzot viņu ir sabaidījis mans izskats.
Vispār ir vairāki veidi, kā es baidu gājējus. Vienā variantā es uzsienu no
Ēģiptes pārvesto galvas lakatu kā īstens musulmanis, un tad visi domā, ka pretī
brauc Osama bin Ladens. Šoreiz es esmu rīkojies citādi – man mugurā ir mells treniņtērps,
ar luminiscējošo vesti. Man mājinieki saka, ka tad es izskatos kā izdirsts ceļa
policists. Varbūt jāsaka “izspļauts”? Cerams, ka mani sapratāt nevis pārpratāt.
Īsāk sakot, no
policistiem visi baidās, un tāpēc arī večuks tā pārbīstas. Pirmajā mirklī man nāk
smiekli par to, bet tad iedomājos, ka cilvēki vispār no manis vairās tāda vai
citāda iemesla dēļ. Parasti gan tam ir maz sakara ar manu ārieni tajā nozīmē,
kas man ir mugurā. Ne reizi vien esmu ievērojis, ka cilvēkiem es visumā
nepatīku – parastais because he
wasn't friendly and he didn't care. Nu, ko tur lai dara? Droši vien, ka tā arī nomiršu – viens. Bet vai tad
parasti notiek kā citādāk? Visi taču mirst vientulībā. Normālos apstākļos,
saprotams.
Noskurinos no
šīm dīvainajām domām, un minos tālāk. Dzelzceļa pārbrauktuve, no kuras man ir
bail, jo man ir tieši tādas austiņas, kādas uzzīmētas uz sētas, t.i., uz
plakāta – es gribēju teikt. Tur teikts, lai ņemot nost, bet man tik jauki skan
ausīs I had to leave a little girl
in Kingston town, ka uz ko tādu es
vienkārši neesu spējīgs.
Mani apdzen
jauna meitene apžmiegtā triko. Es vienmēr brīnos, no kurienes cilvēkā parādās
enerģija, ja vien gadās ko tādu novērot. Es visu laiku esmu braucis laiski, bet
tagad sajūtu spēku uzplūdu un pēkšņi minos kā aptracis, turklāt neizjūtot ne
mazāko grūtību tā močīt. Tomēr par
spīti manām necilvēciskajām pūlēm meitene vienā mierā attālinās. Mirkli nevaru
saprast, kā tas var būt, jo tas šķiet pretēji visiem fizikas likumiem – meitene
nemaz tik aktīvi neminas, bet veļļuks viņai ir tāds – drīzāk rotaļlietu
formāta. Tad man pielec – elektrībai ir tas spēks. Es atslābstu un turpinu savu
ceļu rāmā vienaldzībā.
Braucot cauri
Vecrīgai, es ausos, vai kaut kur pa šaurajām ieliņām neložņā Klāss – lai arī
saprotu, ka cerības satikt viņu te ir vairāk nekā teorētiskas. Protams viņu
nemanu; tikai bruģis manai daudzcietušajai pakaļai atgādina, ka manam
velosipēdam pietrūkst pienācīgas amortizācijas.
Braukt pāri
tiltam man nekad nav paticis. Visvairāk krīt uz nerviem tā daļa, kad ir jābrauc
pret kalnu. Lai arī trotuārs ir asfaltēts, tas nekad nenākas viegli. Pārslēdzos
uz trešo ātrumu, kad kājas ir jākustina nemaņā ātri, bet uz priekšu virzos kā
lēnā riksītī, un vēroju lielo karogu. Tas vislabāk parāda man, cik viegls vai
grūts būs atpakaļceļš. Parasti no rītiem vēja praktiski nav, bet vēlāk tas
riktīgi pieņemas spēkā, un tad tā virzienam ir liela nozīme. Šorīt pūš tieši
pretī, kas nozīmē, ka mājās braukt būs viegli. Varēšu pat lieku reizi
nepārģērbties, bet braukt džinsās.
Ja uz tilta
uzbraukt ir grūti, tad lejup iet ar vējiņu – nesos kā vājprātīgs. Mirkli
izbaudu šo ātrumu sajūtu, tad sabremzējos pirms iebraukšanas patiltes tunelī –
tur vietas pietiek tikai vienam braucējam, un ir jāpaskatās, vai kāds jau
nebrauc pretī.
Laimīgi ticis
cauri tunelim, braucu gar Nacionālo bibliotēku. Velns ku kruti izskatās
nelielie kociņi, pie ēkas, kuriem lapotnes ir apcirptas kā tādas zaļas bumbas. Moška
vajadzētu nofočēt? Gaisma ir ideāla, bet baigais slinkums kāpt nost no veļļuka,
lai nobildētu. Nolemju – ja kāpnēm pie krustojuma būs invalīda celiņš, pa ko
uzstumties augšā, tad nobildēšu, ja ne – tad nē. Uzbrauktuves nav, un es,
šķērsojis bīstamo Mūkusalas ielu, apstājos Daugavmalā. Te es vienmēr padzeros
ūdeni. Ne jau Daugavas, saprotams, bet to, kas man ir līdzi.
Tagad ir
atlicis precīzi 15 minūtes, ko braukt. Man šis gabals diez ko nepatīk, jo nekā
īsti forša te nav. Nonācis darbā, noenkuroju ričuku stāvvietā, bet pats
uzbraucu 8. stāvā. Pirms doties ofisā ieeju nužņikā
pārģērbties. Reiz JRT Keišs rādīja, kā cilvēks var nomazgāties ar vienu
litru ūdens. Viņam to esot ierādījis kāds karavīrs, kas dienējis misijā
Afganistānā. Keišs zināja stāstīt, ka tā varot nomazgāt arī visas īpašās
vietas, priekšādiņu ieskaitot. Tomēr tieši šo visinteresantāko daļu aktieris
savā demonstrācijā izlaida. Man atliek tikai domās sūroties par šo robu
izglītībā. Citādāk svaigs un tīrs es dodos iekšā birojā.
Komentāri
Ierakstīt komentāru