Augstprātība
1.
Izrādās, ka visi
ir viens otram čomi; viņi joko, pļāpā, smejas. Vienīgi es viens turos savrup un
nepiedalos kopējās sarunās. Mēs tikko kā esam strīdējušies, un es joprojām jūtu,
kā manas iekšas svilina niknums; es vienīgais nespēju aizmirst strīdu, bet
domās izdzīvoju to atkal un atkal. Ko man būtu vajadzējis pateikt? Kā labāk varēju
atbildēt pretiniekiem? Tagad ideju netrūkst; tās ir viena labāka par otru, bet
diemžēl par vēlu – strīds ir beidzies. Jūtu, ka man nenormāli skauž, kā mani
klasesbiedri spēj tik nepiespiesti nolikt domstarpības malā, un atkal justies
pavisam relaksēti – it kā nekāda strīda nemaz nebūtu bijis.
Ta pie velna
viņus! Varu iztikt arī viens pats, un ieņemu stāju, kāda, manuprāt, piemita
Fileasam Fogam, kāda Žila Verna romāna varonim, kam man dikti gribētos
līdzināties. Būt vēsam, vienaldzīgam, pat nedaudz garlaikotam par apkārt
notiekošo, tā man liekas lielākā māksla dzīvē. Ja to vēl papildinātu teju
neizsmeļamas naudas iespējas...
-
Jau
atkal tu esi uzmetis lūpu! – Pēteris mani ar šādu piezīmi vienkārši šokē, bet uz
viņu es nespēju skaisties – viņš ir mans labākais čoms. Es labprāt sēdētu ar Pēteri
vienā solā. Diemžēl ar viņu jau sēž Arvīds – turklāt kopš pirmās klases. Bet
man ir jāsēž kopā ar Uģi – dīvaināko puiku visā klasē un jāklausās viņa ērmīgajās
pārgudrībās. Un tas tikai tāpēc, ka man kādreiz bija iepatikusies viņa sejas
izteiksme smejoties – Uģim tad acis samiedzās cieši, cieši, atstājot tikai
šauras strīpiņas, kas nav īsti simetriskas. Viņš bērnībā ir cietis autokatastrofā,
un pēc operācijas viņa seja ir mazliet greiza.
-
Uzmetis
lūpu? Ko tu ar to domā? – pirmajā brīdī es nespēju Pēteri saprast. Uzreiz nāk
prātā māsasdēls, kas vēl ir bēbis. Ja kaut kas viņam nepatīk, apakšlūpa manam radiniekam
no sākuma izstiepjas gara, gara, tad dīvaini sarullējas, un viņš sāk bimbāt.
-
Tev
vienmēr atkarājas apakšlūpa, kad tu neesi omā, - Pēteris atbild. – Tad tu
izskaties tāds augstprātīgs.
Dīvaini. Vai
tā varētu būt patiesība? Es izskatos augstprātīgs? Jā, es, tēlodams vēso džeku,
tad mēdzu ieelpot caur muti, nedaudz pavirzot uz priekšu apakšžokli. Bet tas
taču ir tieši pretēji tam, kā uzmet lūpu mans māsasdēls! Lai kā tas arī nebūtu,
šīs piezīme no drauga man liekas savāda, savā ziņa pat šokējoša. Bet varbūt
labāk, ka tā? Citādāk visi atklās, cik es patiesībā esmu nikns, vientuļš un
nelaimīgs. Man negribas, lai kāds spētu lasīt, kas norisinās manā dvēselē. Ka es skumstu, jo nespēju atrast draugus, cik ilgi manī sūrst aizvainojums, kā es pārdzīvoju,
ka ar mani reti kurš vispār runā.
2.
Man galvā skan
vārdi no kaut kādas operas krievu valodā: “О дайте, дайте мне свободу!” Vienlaicīgi saprotu, cik tas ir
bezcerīgi – brīvību man neredzēt. Mēs ar brāli esam pielikti pie darba, turklāt
bezcerīga. Tas nav tā, kā piemēram, ir jānorok un jāsaved sētā kūdras čupa, un,
jo ātrāk tu strādāsi, jo drīzāk pabeigsi un varēsi doties savās gaitās. Tādās
reizēs dažkārt ir pat iespējams piesaistīt draugus, lai palīdz ātrāk nobeigt, jo īsta vērtība
brīvībai ir tikai tad, kad varam to baudīt kopā.
Mēs palīdzam
Sencim zēmerēt dēļus. Ripzāģis-ēvele šim nolūkam ir īpaši pārbūvēts, un mēs
stumjam dēli gar rotējošiem asmeņiem, kas vienā tā malā izveido gropi, bet otrā
– tāda paša profila izvirzījumu. Ar zēmerētiem dēļiem ir paredzēts izklāt grīdu
mūsu mājā.
Strādājam mēs
četratā – mēs ar Jāni, Sencis un vēl Māris, ko Mūrniece ir piekomandējusi mums
palīgos. Papus ar Jāni dzen dēli iekšā “stanokā”, bet mēs ar Māri to saņemam un
kraujam grēdā. Laiks ir karsts, saule nežēlīgi cepina, bet darbam gala neredz.
Es iedomājos, ko patlaban dara Olafs – droši vien makšķerē asarus kaut kur
Mazajā līcī zem laivām. Kā arī man gribētos viņam piebiedroties! Vispār
makšķerēt zem laivām mēs sākām pavisam nesen. Pirms tam mēs galvenokārt
nodarbojāmies ar ķeselēšanu. Parasti tādā
pasākumā piedalījāmies gandrīz visi – ne tikai es ar Olafu, bet arī Jānis un
Viesturs. Dažkārt arī Armands, bet viņš retāk. Tad mēs klusiņām bridām pa tējas
krāsas ūdeni, cenšoties ielenkt zivju barus, kurus pēc tam strauji dzinām ķeselē.
Izcēlējs vienmēr bija Olafs, bet es uzņēmos visgrūtāko dzinēja vietu – es gāju
pa dziļumu. Jānim un Viesturam drīz apnika šī pēršanās pa ūdeni, un mēs ar
Olafu palikām divi vien. Jā, divatā ķeselēt ir praktiski neiespējami – zivis vienkārši
izbēg pa abām malām, kad es tās dzenu ķeseles virzienā.
Reiz,
atgrūžot kādu laivu, pamanījām, ka zem tās ir sapulcējies pamatīgs asaru bars.
Turklāt zivis bija riktīgi lielas – pamatā “džeksoni”, bet Olafs teica, ka ir
pamanījis arī pāris “budas” (“džeksons” ir sprīdi gara zivs, bet “buda” lielāks
par to. Riktīgi lielu asari vēl saucam par “buda oņegins” – tikai neviens īsti nezina
kāpēc tieši šādi). Nuja, tad arī sākās. Ķērām
mēs asarus, turot makšķerauklu vienkārši rokā. Tu klusiņām sēdi un palaid uz
āķa uzmauktu slieku gar laivas malu un sāc lēnām to cilāt augšā un lejā. Drīz
piesakās “klients” – no laivas apakšas parādās strīpainā zivs. Tā izskatās
neiedomāji skaista ar savām sarkanajām spurām. Un vienlaicīgi arī drusku pastulba.
Kādu mirkli asaris vēro ēsmu, un tad metas tai virsū. Kad slieka pazūd viņam
mutē, ir jācērt uz augšu.
Vakar es
uzstādīju rekordu – noķēru 50 asarus. Par četriem vairāk nekā Olafam. Bet
šodien man ir te jāvergo, zēmerējot šos stulbos dēļus! Esmu tik nelaimīgs, cik
nelaimīgs cilvēks vien var būt. Tieši tajā brīdī Māris, atpakaļejot pēc jaunā
dēļa, izpilda dīvainu pantonīmu – viņš kariķē mani. Atkārto visas manas kustības,
bet seja ir saviebta tik neiedomājami augstprātīgā vieplī, ka man pirmajā brīdī
gribas vienkārši šaut viņam pa purnu – lai arī viņš ir gadus trīs vecāks un
vismaz divreiz stiprāks par mani. Bet tad manu niknumu nomāc izbrīns –
acīmredzot Māris domā, ka es kaut kā īpaši augstprātīgi iznesos. No kurienes
viņam tādas domas?
3.
“ne es Tev ko pārmetīšu, ne noteikšu, kādam
Tev būt, bet bez visa, kas man tevī patīk, ko cienu un mīlu, Tu esi ļoti
augstprātīgs.“
Dzīve iet uz
priekšu vai, pareizāk sakot, tuvojas noslēgumam. Man tā ir padevusies gandrīz
neticami veiksmīga. Es neesmu bijis mērķtiecīgs karjeras taisītājs, nekad
neesmu centies ar elkoņiem pastumt citus malā – dzīvoju mierīgi un laimīgi, un
viss, ko viens sirds var vēlēties, pats krīt man klēpī. Saņemot šādu daļu
nepelnītas laimes, es nemitējos sev atgādināt – tu neesi visu šo pelnījis, jo neesi
ne par matu labāks par citiem; tev vienkārši ir paveicies. Katram cilvēkam ir savs
veids, pielietojums vai sfēra, kurā viņš ir īpašs, un tāpēc nav ne mazākā
pamata kādreiz domāt, ka tu varētu sevi ieskatīt kā pārāku vai vērtīgāku par citiem. Otras zāles
pret augstprātību, kādas es lietoju, ir pašironija – man patīk paņirgt pašam
par sevi. Jo kurš gan cits, ja ne es pats, redz visus trūkumus, kas man piemīt.
Jā, tas viss
var izklausīties baisi smalki, bet vakar Klāss pateica, ko par mani domā. Jāatzīstas
kārtējo reizi mani pārsteidza, un es steidzu “kāļot”, ar ko viņš pamato savu
vienkāršo domu. Izdomājos krustām šķērsām, nolamāju draugu par klasisko
diskusijas vai strīda priekšmeta pārnešanu uz pretinieku (mani nenormāli
kaitina mūsdienās tik vispārpieņemtā prakse nevis apstrīdēt teikto, bet sākt “apstrādāt”
oponentu), bet beigās nonācu pie šāda secinājuma – acīmredzot nespēja domāt par
to, kā jūtas cilvēki tev apkārt, ir galvenais iemesls, kāpēc mani uzskata par
augstprātīgu. Jā, šajā ziņā es esmu vainīgs. Bieži es pat nepamanu cita cilvēka
klātbūtni, nemaz nerunājot par to, kā viņš varētu justies. Nu pārāk bieži es esmu
aizņemts ar kaut kādu aplamu prātuļošanu pie sevis, un neradu citiem
komfortablu jušanos manu blakus. Un nav svarīgi vai tas notiek fizikāli vai
virtuāli. Es gan to drīzāk dēvētu par pieklājības trūkumu un sliktu
audzināšanu, nekā augstprātību. Bet lai nu paliek. Man likās amizanti, ka
Nazareth man liekas dižāki par Sex Pistols, bet kā pēc tam lai jūtas tie, kas
uzskata pēdējos par kaut kā liela aizsācējiem? Kad es to gluži nejauši “izspļāvu”,
es nevienu mirkli nebiju domājis izteikties par pankroku; man vienkārši likās
jocīgi, ka tīņu gados klausīta mūzika vienmēr liksies OK; pat tad, ja vēlāk
neko tamlīdzīgu pat dzirdēt negribas.
Augstprātība? Jā, droši vien. Iedoma, ka esmu visu lietu mērs? Bet, protams! Subjektīvisms? ... vienkārši nogurums no
tā visa. Un kāpēc es līdu ar savu “gudrību” ģīmjgrāmatā?
Komentāri
Ierakstīt komentāru