Sponsori.
Daudzi radošo
profesiju pārstāvji ir atkarīgi no sponsoriem. Ir forši, ja mākslinieku pabalsta
godīgi uzņēmēji vai ES fondi kultūras atbalstam. Bet ko darīt, ja vēlāk
atklājas, ka sponsori nekādi baltie un pūkainie vis nav bijuši? Piemēram, Latvijā
eksistē baņķieru suga, kas savu biznesa nišu redz ne sevišķi tīras naudas
atmazgāšanā, kas visbiežāk nāk no Krievijas vai bijušajām “brālīgajām
republikām”. Tādu darbošanās rezultātā nereti ir jāuzklausa neskaitāmi
pārmetumi Latvijai no dažādām valstīm, pašu afēristu mītnes zemēm ieskaitot.
Nemaz nerunājot par ASV un citiem Rietumu sabiedrotajiem, kas cīnās pret
pasaules terorismu, jo tieši teroristiem šādas melnās naudas plūsmas ir
nepieciešamas kā sirds asinis.
Tomēr stāsts
jau nav par šiem darboņiem, bet par mākslu. Vai ir iespējams un cik ir
iespējams abstrahēties no tā, cik tīri ir naudas avoti? Varbūt tas ir pareizi likt
netīrai naudai strādāt mākslas, tātad visas sabiedrības labā? Te nāk prātā
Vorena grāmatā “Visā ķēniņa zemē neviens”, kur šis jautājums ir apspēlēts ļoti vispusīgi.
Vai ārsts Ādams Stentons drīkstēja pieņemt darba piedāvājumu no politiķa
Villija Stārka, zinot, kā tas pie naudas ticis – ar korupcijas un šantāžas
palīdzību. Arī pats Stārks, veicot savu mūža labo darbu – ceļot savu ideālo
slimnīcu – bija vēlējies iztikt bez kādiem šaubīgiem darījumiem. Grāmatā es
salasu atbildi – nē, jo tas vienmēr beidzas bēdīgi. Stārku vienkārši piespieda
iesaistīties shēmās, bet beigās viņu nogalināja tas pats Stentons, kas bija
kļuvis par mēlnesības upuri. Jā, cita starpā, šie notikumi nav tā vienkārši
izdomāti – gubernatoram Stārkam bija reāls prototips – kāds kongresmenis, kas
darbojās Amerikā 30tajos.
Šis stāsts
liek aizdomāties par mākslinieku likteni Padlatvijā. Tur, ja gribēji strādāt
savā profesijā – esi tik laipns un sadarbojies. Vai nu glezno Ļeņinu vai ko tur
vēl valdošā kliķe paģēr, vai mirsti badā. Līdzīgi bija visās mākslas jomās,
īpaši literatūrā. Varēja, piemēram, vienkārši tikt liegtas publicēšanās
iespējas. Un ko rakstnieks vai dzejnieks bez tām iespēs? Turpretī tie, kas bija
gatavi to krupi norīt, dzīvoja visnotaļ labi.
Par to īpašo
kategoriju, kuru vārdi ir meklējami čekas maisos, vispār negribas runāt. Tagad,
protams, var teikt, cik necilvēcīgi viņi tika šantažēti un kādām tik briesmām
netika pakļauti. Godīgi sakot, neticu. Sātana zīme tika iemantota daudz
prozaiskāku iemeslu dēļ. Piemēram, lai varētu braukāt uz ārzemēm.
Varētu jau
teikt, kas tur slikts? Vai tev gabals nokrīt, ka autors X tiek apskatīt
pasauli? Es uz šīm lietām skatos no cita redzespunkta. Valdošajai kliķei bija
nepieciešams kompromitēt tos, ko mēs uzskatījām par tautas godu un sirdsapziņu.
Iedomājieties situāciju, kad dzejnieka sekotājiem, kas savam garīgajam līderim
būtu gatavi sekot pat ugunī, pasaka, ka viņš ir prasts Stūra mājas stukačs? Ar
vienu šādu paziņojumu pietiktu, lai šāda kustība sabruktu pati no sevis.
Mūsdienās
tādas briesmu lietas nenotiek – laiki ir mainījušies. Tomēr veiklie biznesmeņi,
pēc kuriem nereti “raud cietums”, kā to kādreiz teica kādā krievu filmā, čekas
taktiku nav piemirsuši. Ja esi iesaistīts šaubīgā biznesā un dienas beigās
sabiedrība tevī var saskatīt valsts nozadzēju vai starptautiskā terorisma
finansētāju, ir viens labs veids, kā visus apmuļķot. Atbalsti tādus, no kuriem
visi sagaida, ka viņi būs tautas godaprāts. Tauta vienmēr ticēs savām morālajām
autoritātēm. Savukārt pašas autoritātes, visticamāk, nespļaus bļodā, kurā mazgā
muti.
Turklāt to var
lieliski paslēpt zem mecenātisma cepures. Kurš gan spēj atšķirt godīgu
mecenātu, kuru interesē tikai un vienīgi atbalstīt Latvijas talantus, lai tie
nestu zemes vārdu pasaulē, no tiem, kam tas ir auksts aprēķins un veids, kā
nopirkt sava veida grēka atlaidi?
Komentāri
Ierakstīt komentāru