I'm Slightly Mad
Jā, laiks
lido vēja spārniem. Liekas pavisam nesen sastādīju divas izlasītes Je Ne Suis Pas Mort Je Dors un Air Dancer. Toreiz dziesmas, no kurām
savācu abas šīs izlasītes, es nosaucu par “dīvainīšiem”, kaut gan tagad vairs
nesaprotu kāpēc. Man šie gabali vairs neliekas ne traki, ne ekstrēmi. Pavisam
normālas dziesmas – patiesībā foršas. Nekā ārkārtēja vai “no rindas ārā izejoša”
(из ряда вон выходящий). Jā, laikam
šajos četros gados riktīgi izmainījies esmu es pats. No normāla starptautiskas
korporācijas klerka, kas vakaros saprātīgās devās paklausījās jaunības dienu diskus,
esmu kļuvis par idiotu, kam mūzika ir pārvērtusies par nemitīgu meklējumu
procesu. Tas ir pilns ar šaubām, acumirklīgiem ekstāzes brīžiem, kas mijās ar
melnas depresijas periodiem. Vēl šā procesa ietekmē es neglābjami esmu sapinies
sociālajos tīklos, kuros vadu lielāko daļu savas dzīves. Un, jā, it kā ar to
vēl būtu par maz esmu meties blogošanā. Iesākumā it kā nevainīga ideja
pierakstīt bērnības atmiņas, lai nepiemirstas. Es pat bija izstrādājis īpašu
metodiku – izlozēju trīs dziesmiņas, un mēģināju saprast, kura no tām mani
pagrūž kādu atmiņu virzienā. Mūzikas bija daudz, atmiņu vēl vairāk – spēj tikai
stročīt.
Tad mani
piemeklēja Klāsa 101 albumu grāmata. Bērni bija jau apmācījuši mani kačāt torentus, un es noklausījos visus
Klāsa albumus, uzrakstot īsus komentārus par katru no tiem, kurus tāpat
publicēju savā blogā. Vispār jau tad es sāku apjaust, ka labi šis nebeigsies –
es katru dienu darbā tikai to vien darīju kā gaidīju, kad atkal varēšu vakarā
grimt Klāsa ieteiktajā mūzikā, lasīt viņa recenzijas un salīdzināt tās ar paša
domām. Klāt vēl nāca arī vīns, kura dzeršana “Vīna pieturas” degustāciju iespaidā
no katram saprotamas cilvēciskas vēlēšanās piedzerties, sāka pārvērsties par
vells viņu zina ko – es pārvērtos par vīna baudītāju. Atkal ne jau klasiskajā sommelier izpratnē, kad cilvēks sagaršo
vīnā visādas ērmības – dažādas ogas, augļus, tabaku un arī tādas dīvainas
lietas kā melnzemi vai pat “kūtspakaļu” (pēdējo gan tikai īpaši smalkos vīnos).
Man patīk vīnu dzert, un, ja tas nav tieši riebīgs (degustāciju iespaidā arvien
biežāk atklājās, ka daudzi vīni tādi ir), klausīties, kā kāds dzied tam slavas
dziesmas. Stāsta visādas teikas un teiksmas par vīna sugas izcelšanos, konkrēto
reģionu un visādas citas lietas. Gluži dabiski, ka tādejādi Eiropas vīni man ir
tuvāki, jo Jaunās Pasaules ražojumi vēl nav paspējuši tā apaugt ar leģendām.
Bet stāsts
jau nav par vīnu, bet gan par manu morālo degradāciju. Vīns tur bija tuvumā,
bet pilnīgi noteikti nebija izšķirošais faktors manā stāstā. Kad es biju
izgājis cauri Klāsa 101 albumam, vēl bija cerība, ka es likšos mierā, un mana
dzīve atgriezīsies iepriekšējās sliedēs. Tā nenotika, jo man uz Ziemas Svētkiem
iedāvināja grāmatu 1001 viens albums, kas tev jānoklausās, pirms tu atņirdzies.
Jā, skaitlis 1001 nav tev nekāds “suņa loceklis”. Patiesībā arī 101, ja uz to
lietu skatās puslīdz nopietni, ir baigi čum. Es kādu laiku šaubījos, vai man
ķerties šādai lietai klāt. Līdz vienu dienu es sapratu, ka patiesībā es bez tā
vairs nespēju dzīvot – bez mūzikas un vīna vakaros. Klāsa grāmata bija mani
samaitājuse.
Nuja. 1001
albumu grāmatas filtrēšana izrādījās pavisam savādāks sports salīdzinājumā ar
Klāsa 101. Tajā izrādījās daudz tādu lietu, kuras pavisam mierīgi var arī
neklausīties. Turklāt pievienotos aprakstus nevarēja pat salīdzināt ar Klāsa
smalkajām recenzijām. Tāpēc es gāju uz priekšu nesalīdzināmi ātrāk, nepūloties
lietas noklausīties atkārtoti, ja bija šaubas. Īsāk sakot, es sāku haltūrēt. Turpināju
savas domas fiksēt blogā un, lai man no noklausītā paliktu arī kāds prieciņš,
veidoju kompilācijas no tām dziesmām, kas man bija vislabāk patikušas.
Tā viss gāja
labi, līdz vienā brīdī es ievēroju, ka pamazām jūku prātā. Mūzikas bija
vienkārši par daudz. Turklāt pēc gadiem es jau biju sasniedzis 80tos. Šā perioda
mūzika – vismaz tā, kas bija meinstrīmā
– man vienmēr ir izsaukusi teju fizisku nepatiku. Es pārtraucu filtrēt 1001
albumus, bet no mūzikas miera man tāpat nebija. Es sāku mētāties lokiem kā zivs,
kas mēģina norauties no āķa. Sāku pētīt blūzus, tad mani ieinteresēja vecie
rokenroli. Tā iespaidā sāku interesēties, kad pirmo reizi parādījies “pumpējošais”
ritms, kas ir katra laba rokenrola pamatā. Izstaigāju boogie woogie, nonācu pie regtaimiem, tad Hot Jazz, un pētīju, kā tas transformējas mūsdienīga džeza formās.
Kad noguru no tik sarežģītas mūzikas, metos atkal 60tajos un 70tajos – savas bērnības
mūzikā. Kad tā likās pārāk primitīva, sāku brūķēt simfonisko mūziku, kurā nespēju
tā pa īstam iebraukt, bet pēc tās atkal džezs brīnumjauki gāja iekšā.
Paralēli
visu laiku strādāju pie sava TOP 100 albumu saraksta, kuru katru gadu pārskatu
un atsvaidzinu. Un tad gluži nejauši uzkūlos savām pirmajām izlasītēm ar “dīvainīšiem”.
Jā, nekā dīvaina tajās vairs nesaskatīju, bet man pašam tās iepatikās. Vienīgi
kaitināja divi lietas – vienkārt, izlasītēs bija ļoti daudz viena izpildītāja
gabalu. Otrkārt, šie gabali vēlāk bija izmantoti citās kompilācijās, un tas ir
kaitinoši, ja kādu dziesmu dzirdi pārāk bieži. Tāpēc nolēmu tās atsvaidzināt.
Tā kā atkārtoties vairs nav ļauts, sanāca tikai viens sborņiks: I’m Slightly Mad
- Air A
Danser – Combustible Edison
- Moving
On – Nick Cave
- Na
nebe Voroni – DDT
- Summertime
– Janis Joplin
- Dziesma
sniegbaltītei – Liepājas Brāļi
- Kokomo
– Eric Bibb
- She
Brings the Rain – Can
- Coconut
– Harry Nilsson
- Ode to
Billie Joe – Bobbie Gentry
- Rock
On – David Essex
- After
Hours – After Hours
- Luna
uspokoj menja – Akvarium
- Rudens
Vējā – Ingus Baušķenieks
- On The
Road Again – Canned Heat
- Cold
Water – Tom Waits
- State
Trooper – Cowboy Junkies
- Phantasmagoria
Blues – Mark Lanegan
Uz šīs
augstās nots varētu arī beigt, bet ideja par “dīvainīšiem” manī joprojām ir
dzīva, un, ieraudzījis kādreiz nerealizētu projektu “Spoka žēlabas”, es
nenoturējos un saploģīju vēl vienu
izlasīti.
Spoka žēlabas
- Calliope
– Tom Waits
- Climbing
up the walls – Radiohead
- Individuality
(can I be me) – Rachelle Ferrell
- Black
Heart – Calexico
- Bruha
Bembe – Dr. John
- Dream
Brother – Jeff Buckley
- See
saw – Devendra Banhart
- Singing
Winds, Crying Beasts – Santana
- We're
Going Wrong – Cream
- Cafe –
Tim Buckley
- Bring
Me Coffee Or Tea – Can
- Abba
Zaba – Captain Beefheart And His Magic Band
- It's
All A Part Of Me – Deep
- Morpheus
– Synathesia
- Shame –
Morphine
- Les
Yeux Sans Visage – Combustible Edison
Komentāri
Ierakstīt komentāru