Veiksmes stāsts
Kas ir Latvijas veiksmes stāsts? Nekad neesmu par to daudz
prātojis. Man vienmēr ir licies, ka Latvijas veiksmes stāsts ir, ka,
neskatoties uz globālo ekonomisko krīzi, ko vēl vairāk pastiprināja pašmāju Parex
afēra un Gaismas Pils un citi dīvaini celtniecības līgumi, Latvijas spēja
izvairīties no maksātnespējas. Turklāt ignorējot pārgudro ASV un finanšu
pasaules rekomendāciju devalvēt latu, kas būtu iznīcinājis tāpat jau plāno
Latvijas vidusslāni, bet ļautu “uzvārīties” pašmāju oligarhiem un skandināvu
bankām. Es, protams, nevaru pretendēt, ka pratīšu šo lietu tā pa īstam pamatot,
bet manai uzmanībai nepaslīdēja garām divi lietas. Vienkārt, “ekonomista”
Šķēles runa un raksts plašsaziņas līdzekļos, ka lata devalvācija ir neizbēgama.
Acīmredzot slavenais prihvatizators jau atkal bija gatavs zvejot duļķainos ūdeņos
– tāpat kā viņa Ventspils kolēģis, kas nevarēja beigt jūsmot, kādas iespējas
paverot krīze.
Otrkārt, SEB un Swedbanka 2009. gadā noguldījumu intereses
procentu pacēla uz 12-15% gadā (!!). Acīmredzot par devalvāciju nebija ne
mazāko šaubu, jo situācija patiešām bija skarba. Atceros kāda kolēģa teikto
tajā laikā – “Lūk, tur pa ielu aizbrauca viena kravas automašīna. Tātad kāds
tomēr vēl kustas!”. Tādos apstākļos “grāmatveža” valdība nāca pie varas. Nu,
aplauzās gan oligarhi, gan bankas. Pirmie neieguva cerēto peļņu, bet bankas dabūja izmaksāt Latvijas
noguldītājiem pasakainus procentus par depozītiem.
Cienītā žurnāliste neko tādu neatceras, kas nav pārāk
pārsteidzoši, redzot, ka viņas raksts ir publicēts “Lemberga Neatkarīgās avīzes”
vietnē. Nekādu citu viedokli jau tur nepublicētu. Pārmetumi “grāmatvedim” ir
vecum vecie un neizceļas ar korektumu. Vienkārt, emigrācija nav taupības gadu fenomens
– tas bija sācies jau daudz agrāk – vēl Kalvīša treknajos gados. Tiklīdz
atvērās ES darba tirgus (patiesībā jau labu laiku iepriekš) cilvēki metās
izmantot iespēju nopelnīt, un tas, manuprāt, ir labi. Tas būtu briesmīgi, ja
šādas iespējas nebūtu. Aprakstītais gadījums uz Liepājas šosejas ir briesmīgs,
bet būsim reālisti – tas ir izņēmums, nevis likumsakarība, kas varēja notikt
jebkurā valstī.
Jā, Zolitūdes traģēdija ir briesmīga, bet šeit atkal cienītā
žurnāliste nenopūlas norādīt uz tās īsto cēloni – korupciju celtniecībā, kas
neiestājās 2009 gadā, bet gan krietni agrāk. Spilgtākie tās piemēri ir tādas celtnes
kā, piemēram, Dienvidu tilts, jaunā VID māja un tā pati Gaismas Pils. Pēdējā
liekas, ka ir uzbūvēta puslīdz kvalitatīvi, bet par pirmajām divām es neesmu
tik drošs. Lai arī kā, bet Dombrovska valdība, kas izglāba mūs no krīzes,
nebija iespējusi neko celtniecības lietu sakārtošanā, vai arī – vēl ļaunāk –
premjers bija rīkojies aplami, un tāpēc bija spiests demisionēt. Atbildība ne
mazākā, bet varbūt pat vēl lielākā mērā gulās uz Rīgas pašvaldību, kas nobijās
sekot premjera piemēram. Žēl, jo tad tika palaista garām unikāla iespēja. Ja
atkāptos arī Rīgas mērs un tiktu izveidota profesionāla pārvalde abās
struktūrās, tad tā būtu unikāla iespēja 1) sagraut korupciju celtniecībā; 2) apvienot
latviešus un krievus nacionālu mērķu realizācijai. Diemžēl tā vietā mēs
ieraudzījām Rīgas Satiksmes busiņus, kas organizēja “stihisku” atbalstu Rīgas
Domei.
Eh, varētu jau turpināt, bet slavenā žurnāliste jau šo tāpat
nelasīs. Turklāt nav jau man arī tik daudz laika, lai te stundām ilgi debatētu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru