Don't Stop Me Now!
1.
Izskanot pēdējām notīm, iestājas kapa klusums. Uz mirkli
mani pārņem bailes – vai tiešām izgāšanās? Šovakar es ieliku mūzikā sevi visu –
emocijas, prasmes, iedvesmu. Džordža klavieres kā drošs ceļabiedrs visu laiku
bija līdzās, un diriģents bija pratis pacelt šo izcilo, bet nedaudz rutīnā
iestigušo orķestri kopējam lidojumam. Tagad nāves klusums. Kas atskanēs no
zāles? Svilpieni? Dauzīšana ar kājām? Būūūū? Nu taču dariet kaut ko, šīs šaubas
vairs nav izturamas! Tajā mirklī no publikas atskan skaļš sauciens “Bravo!”, un
zāle burtiski uzsprāgst ovācijās. Visi aplaudē, stāvot kājās, sirmais diriģents
apkampj mani ar asarām acīs, un pēkšņi arī man gribas raudāt. Tad rozes, rozes,
rozes. Nespēju ziedus saturēt, un kāds zēns palīdz man tās aizgādāt līdz ģērbtuvei.
Ovācijas nerimstas, un es vēlreiz izeju paklanīties.
Džordžs man pačukst, ka vajadzētu nospēlēt kaut ko uz bis. Redzu tēvu trešajā rindā cienīgi aplaudējam, arī pirmā vijole
centīgi vicina lociņu ovāciju ritmā, bet viņa skatiens, šķiet, sakām – ak,
dievs, cik garlaicīgi! Tev garlaicīgi? Nu, labi, es tev parādīšu! Pamirkšķinu
Džordžam un rauju vaļā Merkurija Don't
Stop Me Now! Pianista seja uz mirkli nošķobās šaubās, bet mana vijole jau
dzied un viņam nekas cits neatliek kā piebiedroties. Mēs šo gabalu esam bieži
kopā spēlējuši dažādi improvizējot, bet nekad tas mūsu izpildījumā nav izskanējis
no lielās skatuves. Vispār man šausmīgi patīk šī Freža dziesmiņa un, šķiet,
publikai arī – visi plaukšķina līdz. Mani ir pārņēmusi ekstāzei līdzīga sajūta
–
La la la la laaaa
La la la la
La la laa laa laa laaa
La la laa la la la la la laaa
hey!!....
Es pati neesmu apjautusi, ka skaļi dziedu mikrofonā:
Don't stop me now 'cause I'm having
a good time.
Don't stop me now – yes, I'm having
a good time.
I don't wanna stop at all.
Vai tas tomēr nav tā kā drusku par traku simfoniskās
mūzikas koncertā? – ar bažām veros zālē. Frakās tērptas prominences ar smalkām
kundzēm, viena otra melna seja – laikam diplomāti – viņi visi ir tajā iekšā.
Pavisam traki uzvedas jaunieši – laikam no vietējās “kondženes”. Viņi ir
uzlēkuši ar kājām uz krēsliem un skaļi dzied līdzi. Pēkšņi iedomājos – ko par
to visu saka tēvs? Paskatos – viņa vieta trešajā rindā ir tukša – kā izsists
priekšzobs. Acīmredzot viņš joprojām nespēj samierināties... pat pēc visiem
šiem gadiem. Pēkšņi sajūtos nelaimīga, cik vien tas ir iespējams. Pēdējo reizi
paklanos publikai un glābjos savā ģērbtuvē. Tā visa ir pilna ar ziediem, kas
apdullinoši smaržo. Apsēžos pie vecā, zelta rotājumos ietvertā spoguļa un raugos
sevī. Sieviete atspulgā – vai tā vispār esmu es? Krāšņa zīda kleita ar padziļu
dekoltē, pērļu kaklarota, mazliet par daudz uzkrāsotas skropstas un uzacis –
vizāžiste tomēr ir drusku pārcentusies. Vai es esmu skaista?
2.
Vai es esmu skaista? – skatos savā atspulgā. Man ir brīnišķīgi
zilas acis ar ogles melnām skropstām un uzacīm par spīti gandrīz blondajiem
matiem. Tagad man nāk smiekli, atceroties, kā pirmajā klasītē audzinātāja
pasauca mani malā un aizrādīja, lai es beidzu čiept mammas kosmētiku un krāsoties.
Viņa nespēja noticēt, ka skropstas un uzacis man ir dabīgi melnas, un nekāda
tuša tām nav vajadzīga. Ar degunu man arī viss ir kārtībā – dažam tas var
likties pārāk šaurs, bet man pašai tas patīk – īpaši profilā. Tad es izskatos
līdzīga tētim – ar viņam deguns ir viegli ieliekts.
Pasmaidu. Izskatās jauki, bet ar apakšzobiem nav īstas
kārtības. Pie vainas ir mans pārāk smailais zods – tā dēļ arī apakšžoklis ir
mazs, un zobiem gluži vienkārši pietrūkst vietas. Kā gan tur izskatītos, ja bērnībā
man viens zobs netiktu izrauts, lai tie nesaaugtu pamīšus. Jā, zobu apakšējā
rinda izskatās, kā izskatās – ne pārāk labi. Cenšos notrāpīt, cik plaši drīkstu
smaidīt, lai defekts neatklātos.
Kopumā var teikt, ka esmu pat glīta. Vienīgi tās krūtis!
Kā es apskaužu puikas, kuriem par tādām lietām nav jādomā. Mums pusei klases
meiteņu krūšu gandrīz vispār nav, bet dažām, tai skaitā man, tās ir pat pārāk
lielas. Es dažkārt ievēroju, kā uz ielas mani pavada vīriešu skatieni, kas visi
ir mērķēti man zem zoda. Nu baigais prieks man izskatīties kā seksbumbai! Kāpēc
gan man tās nav kā mammai – skaistas un neuzkrītošas?
Paskatos pulkstenī – ak, dievs! – es gandrīz jau kavēju,
Ruta varbūt mani jau gaida.
3.
Troksnis zālē ir vienkārši drausmīgs. Grupa ir
izvietojusies uz nelielās skolas zāles skatuves, bet katrā pusē ir novietotas
milzu skandas – daudzi tādas sauc par “tumbām”, kas, liekas, daudz precīzāk
ataino šo priekšmetu būtību. Vēl neviens nedejo – ir vakara pats sākums. Tāpēc orķestris
atļaujas spēlēt garu instrumentālu gabalu – acīmredzot viņiem tas sagādā
prieku. Mans viņu priekšnesums liekas vienkārši drausmīgs; katrā ziņā ar mūziku
tam ir pavisam maz sakara.
Pagaidām zālē pulcējas tikai meitenes – puiši ir kaut kur
nolīduši pa stūriem. Droši vien pīpē vai dzerstās – bez tā viņi deju vakaros
nekādi nespēj iztikt. Lai jau! Galvenais, ka nekaujas.
Re, kur viņi jau arī nāk. Puiši sasēžas krēslos mums
iepretim un izliekas, ka ir te ieradušies klausīties mūziku. Dažs gan zaglīgi
šķielē uz mūsu pusi, bet uzlūgt kādu uz deju neuzdrošinās. Viens, kas mani
mulsina, ir puišu augums. Vēl gluži nesen klases zēni bija manāmi īsāki par meitenēm,
bet pēc pagājušās vasaras viņi visi skatās uz mums, meitenēm, no augšas – viņi
ir izauguši. Cerams, ka līdzīgi ir arī ar viņu prātiņu.
Pamazām sākas dejas. Grupa tagad spēlē tikai rokenrolus,
lai dabūtu uz kājām pēc iespējas vairāk dejotāju. Kā man gribas dejot! Es taču
neesmu neglītāka par citām; kāpēc neviens nenāk mani lūgt? Dažām jau apnīk
gaidīt, un viņas sastājas aplītī un dejo pašas pa sevi.
Pēkšņi ar acs kaktiņu ievēroju, ka mums tuvojas Arturs –
pats skaistākais zēns klasē. Viņš ir slaida auguma ar tādām melnām, samtainām
acīm. Tomēr viskrāšņākie Arturam ir mati – “francene”, kuras cirtas viņam
dabīgi lokojas gar ausīm līdz pat pleciem. Arturs ir skaists kā jauns dievs!
Vai tiešām viņš nāk pie manis? Jā, Arturs stīvi paklanās, un es, cenšoties
nepaklupt ar savām augstpapēdenēm, klumzāju viņam nopakaļ.
Nostājamies zāles vidū, bet tieši šajā mirklī mūzika
apklust. Arturs apjucis groza galvu un smaida. Ja viņš zinātu, kā šis smaids
viņam piestāv!
-
Dāmu deja, - piesaka kāds no orķestra, Arturs jautājoši
paskatās manī, un es uzlūdzu viņu uz deju.
Atskan “Ļauj, lai matu cirtas krīt, lai pār pleciem man
tie slīd...”. Arturs izvairās no valša satvēriena un apskauj mani. Uz mirkli
jūtos neērti, bet tad ievēroju, ka zāle ir pilna ar dejotājiem, un visi uzvedas
tieši tāpat. Jūtu, ka Artura krūtis spiežas pie manējām, gribu nedaudz
atvirzīties, bet partneris saņem mani vēl ciešāk – kas ideāli atbilst dziesmas
vārdiem “Turi mani cieši klāt, kamēr rīta gaisma nāk”. Pēkšņi sajūtu, ka
Arturam zem jostas vietas kaut kas ir sabriedis ciets, kas uzmācīgi spiežas man
klāt. “Vai tam jābūt tā vai nē, nepūlos es saprast to” – spēlē orķestris. Nē,
tam nu galīgi nav jābūt tā – es nekādi nespēju piekrist un salieku rokas kopā
un novietoju tās uz krūtīm starp mums abiem. Līdz ar to tiek ievērota puslīdz
pieklājīga distance, un esmu paglābusies no šās divdomīgās situācijas.
Laimīgā kārtā orķestris drīz piesaka pārtraukumu. Tomēr
tūlīt pēc tā, tikko atkal ir atskanējusi mūzika, Arturs dodas tieši pie manis
un lūdz uz deju. Tikai, vai tas ir Arturs? Puiša skatiens ir stiklains, smaids uz
lūpām savādi kokains, un izskatās, ka viņš nav spējīgs nostaigāt taisni.
-
Es nedejoju, – es viņam atsaku. Man riebjas salkanais
alkohola smārds, kas uzvēdī no Artura kā no piemīztas trepju telpas.
-
Kopš kura laika? – šķiet viņš nespēj noticēt savām ausīm.
-
Kopš tu esi apdzēries kā cūka.
-
Padumaješ...
atradusies, – Arturs grib vēl kaut ko teikt, bet pārdomā, un uzlūdz meiteni no
C klases, kas sēž man blakus. Abi iejūk dejotāju pulkā.
Es dodos mājās. Tētis prasa, kā gāja, bet es klusēju.
Negribas vēlreiz noklausīties viņa pedagoģiskās lekcijas par to, ka agrāk
džentlmeņiem ballē bijuši īpaši uzvedības noteikumi, kurus patiesībā arī tagad vajadzētu
mācīt katrā skolā. Tad vēl sekotu secinājums, ka jaunieti nemaz nevar uzskatīt
par izglītotu, ja pēc skolas beigšanas viņš nav iemācījies ne dejot valsi, ne arī
spēlēt kādu mūzikas instrumentu. Un tas, ko mūsdienās spēlē ar elektriskajām
ģitārām, vispār nav mūzika. Elektrība ir visu sabojājusi, un visādas
“vabolītes” – tā tētis dēvē bītlus – publikas muzikālo gaumi ir tā degradējušas,
ka tālāk vairs nav kur iet.
Jā, mūsmājās viss ir savādāk nekā pie citiem. Un nav jau
arī nekāds brīnums – tētis ir profesors Konservatorijā, mamma dzied operā, bet
es apgūstu vijoļspēli. Mūsmājās drīkst skanēt tikai simfoniskā mūzika. Pat
Raimonda Paula dziesmas netiek pielaistais – tētim tās liekas salkanas un
nebaudāmas. Jā, pa lielai tiesai viņam ir taisnība. Tomēr tās ir mūsu,
latviešu, un, galvenais, tās ir tik mīļas – tāpēc vien gribas Paulu klausīties
un klausīties...
Jā, ar tēti strīdēties ir tas pats, kas ar lāci dejot. Atkal
atceros Artura uzvedība šovakar – tas bija pretīgi!
....................
99.
Viesnīcā atgriežos tikai vēlu vakarā. Biju domājusi pa
taisno likties gulēt – esmu pārgurusi pēc koncerta un vakariņām, bet vestibilā
kāds tik brīnišķīgi spēlē klavieres, ka nolemju paņemt glāzi vīna un mazliet
pakavēties. Melodiju es pazīstu, bet uzreiz nespēju atcerēties no kurienes. Ak,
pareizi! Tas ir Merkurija “Melanholiskais blūzs”. Vēl viens debešķīgs gabals,
kas manam tēvam “nav mūzika”. Tad pēkšņi man šķiet, ka cilvēks pie klavierēm ir
tāds kā pazīstams. Ieskatos viņam sejā – jā, tas ir mans tētis!
Sveiks!
Gribēju Tev tikai pateikties par to, ka izstāstīji manu
stāstu. Kā es atradu pirmo mīlestību, kā meklēja savu ceļu dzīvē, visu laiku
svārstīdamās starp dievišķo un pasaulīgo, t.i., starp simfoniskās mūzikas
pasauli un tautas mūziku – to, kas patīk visiem un ko klausās visi. Man abas ir
vienādi mīļas – nespēju vienu stādīt augstāk par otru. Un, jā, tas bija iemesls
šim drausmīgajam konfliktam ar tēvu un sekojošiem atsvešinātības gadiem; viņš
spēja mīlēt tikai vienu no abām. Un es esmu neizsakāmi lepna un priecīga, ka
man izdevās viņu iemācīt, ja ne tieši mīlēt, tad vismaz saprast arī to otro –
tautas mūziku. Tas gan notika ļoti sāpīgi priekš mums abiem un prasīja garus
atsvešinātības gadus, pildītus ar strīdiem un nesaprašanos. Bija laiks, kad es
pat nespēju iedomāties, ka mēs reiz spēsim piedot viens otram – tik ļoti mēs
bijām atsvešinājušies.
Jā, tas ir aizkustinoši, ka liki atcerēties manu pirmo
mīlestību – kā tā dzima, cik tas bija pārsteidzoši, ka tas nebija vis klases
skaistulītis Arturs, bet gan Einārs. Kurš gan varēja iedomāties, ka toreiz izšķiršos
par labu, no pirmā acu uzmetiena raugoties, vārgulim Eināram, nevis Arturam. Tomēr
garīgi Einārs izrādījās daudz stiprāks un lielāks par jebkuru citu puisi. Jā,
mūziķis no viņa tā arī neiznāca, bet es jau tad sapratu, ka viņš dzimis, lai
kļūtu par dzejnieku; tāpēc viņa šodienas panākumi un slava mani ne mazākā mērā
nepārsteidz. Diemžēl mums bija lemts šķirties – es nevarēju laist garām iespēju
studēt Austrijā, kamēr dzejnieks nevar dzīvot svešumā. Žēl, tas bija pasakaini
skaists laiks! Einārs iemācīja mani mīlēt.
Tagad es esmu kopā ar Džordžu. Mēs esam draugi ne tikai
mūzikā, bet arī dzīvē. Un tagad varu Tev atklāt mazu noslēpumu – mēs precamies.
Un, jā, vari neminēt – es esmu gaidībās. Šo vēstuli Tev raksta laimīgākā
sieviete pasaulē.
Vēlreiz paldies par šīm burvīgajām atmiņām!
Ieva.
Komentāri
Ierakstīt komentāru