Piepeldējām...
Every sperm is sacred.
Every sperm is great.
If a sperm is wasted,
God gets quite irate.
Jā, jau no sākta
gala man neveidojās labas attiecības ar Ievu – to, kura Melgalve. Grūti pateikt
kāpēc. Varbūt tāpēc, ka man, kā jau gandrīz jau 60 gadus vecam, ir pagrūti jebkura
veida mācīšanos uztvert nopietni. Turklāt šķiet, Ieva jau no sākta gala gribēja
kursus vadīt, balstoties tikai un vienīgi uz savu autoritāti – viņai likās, ka
viņai, kā relatīvi atzītai rakstniecei, ir tiesības brīvi “uzbraukt” jebkuram
pēc pašas ieskatiem un tad visiem ir jāatzīst viņas kompetence un lielā
taisnība. Jā, lai gan es jau sen kā vairs neesmu skolas puika, kas šādam stilam
būtu meties pretī ar pilnu tvaiku, tomēr arī tagad man ir pagrūti novaldīties
un tā vienkārši samierināties ar šādu pieeju apmācībai. Autoritāte ir jāpierāda
un jāiekaro katru dienu pa jaunu – pat ja baigais slinkums to darīt.
Nu tā arī mēs
sākām ķīvēties par dažādiem niekiem – es pāris reižu “aiz nav ko darīt”
mēģināju būt asprātīgs un iesmēju par kursa organizāciju un to vadoņiem, un
tūlīt pat pretī saņēmu neadekvāti naidīgu reakciju – kā man tas likās. Nolēmu,
ka tam par iemeslu, visticamāk, ir mana atvēzēšanās uz to, kas mūsdienās ir
pats svētākais – siltas zupas šķīvi, jo – skaties, kā gribi – komerciāli šādi
rakstniecības kursi ir visai izdevīgi. Mani kaitināja, ka pēc būtības pirmajā
pusgadā kursa dalībnieki drīkst tikai rakstīt esejas un viens otru kritizēt
pozitīvā veidā, bet reāli nekādu atdevi par savu naudu nesaņem. Ja nu vienīgi
tās Ronalda lekcijas, kas visumā bija foršas, bet arī nav nekas tāds, ko
jebkurš sevi cienošs autodidakts nevarētu pats sasēņot tīmeklī. Protams, bija arī
90 minūšu vāvuļošana ar Ievu katru otro sestdienu, kas dažkārt bija pat visai interesanta,
bet diez vai varētu būt uzskatāma par ļoti izglītojošu.
Es biju
iedomājies, ka cilvēki ar visumā bezaizspriedumu uzskatiem, kāda, jādomā, ir arī
Ieva, pārāk ilgi nepārdzīvos, ka kursā ir kāds ņirdzējs. Turklāt biju gatavs
arī ierēkt (kā man riebjas šis vārds!) arī pats par sevi. Vienā mājas darbā uzrakstīju
stāstiņu, kurā apsmēju tāda veca mudaka
kā es vēlmi mācīties par rakstnieku. Nu, varbūt fonā drusku aizķēru arī kursa
vadoņus – kam negadās. Vispār jau tēmu es izvēlējos iztēles trūkuma dēļ – es
nespēju neko izzīst no pirksta – varu tikai atstāstīt kādu notikumu, varbūt mazliet
to izpušķojot.
Nezinu, vai Ieva to
izlasīja – grūti spriest. Tas vispār ir neiedomājami kaitinoši, ka kursa vadone
saka, ka lasīs visu, bet tu pavisam droši zini, ka viņa labākajā gadījumā
izlasīs niecīgu daļu no mājas darbiem.
Iestājās vasaras
pārtraukums, pa kura laiku bija jāuzraksta garāks stāsts. Es uzreiz nolēmu, ka
tas varētu būt “Ceļojums” – gabals, ko uzrakstīju pirms pieciem gadiem un kas
man bija dikti mīļš. Drusku to pieslīpēju, bet cik tad ir iespējams pieslīpēt
paša rakstīto? Aizsteidzoties notikumiem priekšā, pateikšu, ka Ieva tajā uzgāja
daudz galīgi stulbu kļūdu, kuras man visu laiku bija acu priekšā, bet vienalga
es tās nespēju ieraudzīt.
Tomēr Ievas
reakciju uz “Ceļojumu” citādi kā par histērisku ir grūti nosaukt. Lasu viņas
komentārus un nezinu – smieties vai raudāt. No vienas puses neparastais azarts
ar kādu rakstīti komentāri, man liek justies lepnam – ir taču izdevies
“erotizēt” meiteni! Viņa ienīst Edvardu – stāsta galveno varoni – ar sirdi un
dvēseli. Liekas, ka Ieva saskata mani viņā, un tāpēc ir tik neapvaldīti
negatīva. Lamājot Edvardu, viņa taču iedomājas lamājam mani! Jā, zināmā mērā
Ievai ir taisnība – aptuveni 30% Edvarda īpašību un spriedumu ir manējie. Tomēr
ar Edvardu es vairāk biju domājis Klāsu – kā viņš tolaik organizēja mūsu
muzikālos disputus, kurus joprojām atceros kā īpašus – tie tik daudz man
palīdzēja mūzikas izpratnē.
Jā, tā varētu būt
viena versija – skolotāja maziska atriebība nepaklausīgam skolniekam. Tomēr mēs
taču neesam gluži attiecībās skolotājs-skolnieks – jau pats nosaukums “Prozas
darbnīcas” to norāda. Tad kāpēc tik histēriski negatīva attieksme pret stāsta
galveno varoni? Viņš taču stāsta sākumā vispār neatrodas nekādā darbībā, kas
ļautu vērtēt viņa gudrību vai stulbumu. Jāsāk domāt, ka atbilde ir jāmeklē
vārdā “orgasms”, ar ko sākas stāstiņš. Acīmredzot Ievai tas liekas tik ļoti
īpašs un sievietēm vien izprotams, ka tā pieminēšana ir jau nāves grēks.
Neviļus nāk prātā Monty Python's
dziesmiņa par spermu – tikai tajā vārds “sperma” būtu jānomaina pret “orgasms”.
Jā, stāsta sākums,
iespējams, ir sanācis neveikls. Kad es, braukdams cauri šķietami bezgalīgajai
Polijai, prātoju par tematu, nez vai nākotnē vēl kāds tā mocīsies – tad visi
sēdēs mājās un ceļos vienīgi virtuāli. Tad iedomājos – kā tad viņi dzīvos? – pa
vienam vai pa pāriem? Loģiski būtu pa pāriem – no vairošanās viedokļa. Tomēr
man šķita, ka tas nav virziens, uz ko mēs ejam. Vairāki mani draugi it kā ir
precējušies, tas ir, precējušies viņi nav, bet jau gadu desmitiem dzīvo ar
vienu un to pašu sievieti, bet atsevišķos dzīvokļos – lai arī daudz laika
pavada kopā. Tātad nākotnes sabiedrībā, kad cilvēki neatstās mājas, viņi dzīvos
pa vienam, un biedrosies vai mīlēsies tikai virtuāli. Tad kā tas notiks?
Iedomājos divi gultas, kas ir tīmeklī savienotas, un kuras vada viņi paši ar
savām kustībām un vēl datorprogrammas palīdzību, kas liek mīlniekiem iztēloties,
ka viņi ir kopā. Mūsdienu izpratnē puisim tas būtu sekss ar gumijas sievieti,
bet meitenei – masturbācija komplektā ar vizuāliem efektiem. Pēc tam sperma pa
vakuuma trubu ātri tiktu nogādāta,
vai nu sievietei dzemdē, vai arī spermas bankā. Mjā, tādu lietu “pārdot”
cilvēkiem varētu tikai, saņemot pretī ko īpašu – varbūt garantētu orgasmu? Vispār
diez kas jau nav, un stāstā aprakstīt šo detalizēti negribējās. No otras puses
– man ir tāda indeve, ka stāstam – gluži kā kārtējai 007 sērijai ir jāsākas ar
kaut ko provocējošu, kas atmodinātu cilvēkus un vedinātu izlasīt vairāk par
pirmo rindkopu. Tā ir mūža veca tehnika, sakot publiskas runas – ir jāspēj
piesaistīt auditorijas uzmanība. Tā nu es ieliku virtuālā seksa ainu pašā
sākumā. Neiedomājos, ka uz dažiem lasītājiem tas var atstāt tik traumatisku
iespaidu. Varbūt vajadzēja rakstīt, ka gaismas indikators Edvardam norādīja, ka
datorprogramma strādā nevainojami, un Ieva (tā, kura stāstā) gūst orgasmu?
Varbūt tad Ieva (tā, kas kursos) tad nesaukātu Edvardu par melīgu kropli?
Pēc tik
sakaitētām emocijām jau pašā sākumā, stāsta atlikusī daļa Ievai ir aizritējusi
bez pārāk lieliem uzbudinājumiem. Vienīgi pie Žannas rīcības motivācijas Ievā
atkal atmostas kareivīgs feminisms, ja nekļūdos. Kāpēc gan lai Žannas gribētu
Edvardu, kurš ir melīgs kroplis, jo viņa ejakulācija nedrīkst sakrist ar
partneres orgasmu (tā vienkārši nedrīkst būt!). Beigās tomēr noskaidrojas, ka
iemesls ir prozaisks – Žanna ir prostitūta, kas lūko savaldzināt Edvardu, bet,
lai arī karotīte atradās, rūgtums palika.
Nenoskaidrota paliek
tikai Joahima motivācija – ko viņš tādu ir atradis Edvardā? Vispār visu to
rakstot, man acu priekšā šilierējās filma “Firma” ar Tomu Krūzu, kur galvenajam
varonim piestiprinātais mafijozņiks, kas acīmredzot bija viņa mentors, arī
izjuta simpātijas pret savu audzēkni (man tā palicis atmiņā). Nu, tveriet to kā
gribat – pēcteča izvēlēšanās var būt ļoti sarežģīta lieta – no tīri pragmatiska
– man vajag tīru reputāciju un pievilcīgu seju, beidzot ar to, ka Joahims ir
gejs. Katrs var iedomāties savu iemeslu. Manējais bija, ka Joahims Edvardā redz
sevi pašu 30+ gadu vecumā.
Kāds ir sausais
atlikums? Acīmredzot ir jāpapildina orgasma aina ar, teiksim, skaņas signālu,
lai Edvardu sievietes neuzskatītu par stulbu kropli tikai šā viena iemesla dēļ.
Otrkārt, jāizmet tā afro-rasisms – tas ir uzrakstījies visnotaļ stulbi. Kādreiz
tam bija jēga, kad faktam, ka Edvards ir melnādainais, tika veltīta vesela
epizode, kas vēlāk tika veiksmīgi izmesta. Tāpat ir jāizmet atsauce uz manu
ceļojumu blogu – tas bija tik bērnišķīgi kādreiz katrā darbā mēģināt citēt
pašam sevi. Ko darīt ar Žannas narkomāniju? Nezinu. Jā, marihuāna iedarbojas
savādāk – nevis kā ir aprakstīts. Tomēr diži citas izvēles jau nav – būs jāatstāj
tāpat. Par stiprajām narkotikām – varbūt ieviest nāvējošu kapsulu, kas Žannai
arvien bijusi pa rokai? Lai gan – ko tas maina?
Komentāri
Ierakstīt komentāru