Hotel Yorba
It might sound
silly, bet es par Džeku Vaitu “ne
locekļa” nezināju līdz šai dziesmai – Hotel
Yorba. Grupu – White Stripes – man ierādīja Dace – mana jaunākā meita. 2000-šo
sākumā manu muzikālo izglītību bija uzņēmušās abas manas atvases – Lāsma ar
klasisko materiālu, bet Dace relatīvi mūsdienīgā mūzikā. Vēlāk es sapratu, ka White Stripes nav
nejaušība, jo arī Klāsa 101 albumu grāmatā bez Elephant nebija izticis. Tāpēc es sajutos vienkārši pārlaimīgs, kad
uzzināju, ka Džeks būs Rīgā, turklāt viņš nespēlēs vis Arēnā, bet gan Palladium.
Teikšu uzreiz –
koncis man šausmīgi patika. Kaut vai vienīga iemesla dēļ – tas bija īsts.
Uzreiz var uzpeldēt jautājums – ko tas nozīmē īsts? Lai to paskaidrotu, man
jāatsauc atmiņā iepriekšējais – Rodžera Votersa Arēnā. Tas bija iestudēts šovs. Līdzīgi kā Deividam arī Rodžeram
viss bija iestudēts pa minūtēm – gaismas, filmas kanonizētais izpildījums, kur
ne soli ne pa labi, ne pa kreisi. Tad, lūk, Džeks bija 100% pretstats – dragāja
uz nebēdu. Viņam māksla ir viss, kas notiek uz skatuves. Pat dziesmu pieteikumi
vai sasveicināšanās ar publiku, kas plūstoši pāriet nākamajā gabalā, starpspēlē
starp dziesmām vai vēl kamā, kas nu izpildītājam tobrīd ir ienācis prātā. Džeka
uzstāšanās balstās uz kontrastiem – viņš lēkā pa žanriem, kā akrobāts –
pankroks, roks, 30to salonu mūzika, popss, blūzs, hārdroks (droši vien būtu
jāsauc kā smalkāk – es vienkārši nezinu smalkos žanru nosaukumus visāda veida
metālam).
Es gūstu pilnu
satisfakciju jau pašā konča sākumā – Džeks novālē Hotel Yorba – un es esmu gar zemi (ne fizikāli, bet mentāli –
uztraukumam nav pamata). Tālāk turpinās jau augstāk pieminētais stilu kokteilis
ar labu humora piesitienu. Džeks pats visu laiku ir kustībā – lai arī ir jau
gados un palicis nedaudz “škinkīgs” – mierā viņš nav ne mirkli. Būtiska viņa
uzstāšanās daļa ir... frizūra. Kad viņš mežonīgi dārdina ģitāru, mati Džekam ir
izspūruši – viņš zālē veras kā slēpjoties aiz aizkara. Liriskākos gabalos viņš uzmeklē
suku, un žigli saķemmējies, kļūst neparasti smuks un lirisks. Tomēr tikai uz
īsi brīdi – drīz atkal rīb mežonīgi akordi, un pēc pāris straujākām kustībām Džeks
atkal ir mežonīgi izspūris
Otrs
svarīgākais cilvēks uz skatuves – mazākais vizuāli – ir meitene pie bungām.
Viņa klapē tās mežonīgi – ar tām koncis sākas un arī beidzas. Svarīga loma,
protams, ir basistam – tas dabū kārtīgi parūdīties – un abiem taustiņu
spēlētājiem. Pēdējie ir mazāk redzami, bet ne mazāk svarīgi. Skan zvērīgi labi.
Interesanti, ka Inokentijs Mārpls, kas iesildīja publiku, spēlēja skaļā par
Džeka bandu – vienu brīdi man pat likās, ka skaņu viļņos man plīvo bikšu gali.
Publika bija
lieliska – zināja dziesmām vārdus un aktīvi iesaistījās izpildījumā, kas,
manuprāt, Džekam bija svarīgi. Īpaši beigās, dziedot Seven Nation Army – man liekas, ka labu laiku Džeks ar publiku
dziedāja a cappella. Nu, labi, bungas
palīdzēja turēt ritmu, bet, viss viens, tā bija zāle, kas auroja slaveno rifu,
kamēr pārējie instrumenti klusēja.
Smeķīgi.
Komentāri
Ierakstīt komentāru