After All – David Bowie
There's no room for anger, we're all very small, Oh by
jingo
Tas notiek, braucot uz šepti.
Aukstā laika dēļ ielādētā šaiba sāk gļukot. Pāris reižu pārslēdzu uz nākamo
dziesmu, bet viss viens – negrib skanēt tas disks. Meklēt citu nevēlos, jo ar
cimdiem rokās jaunu CD tajā spraugā neiebarosi. Pārslēdzu uz radio. BBC stāsta
par “Zelta Globusu” sadali Losandželosā, Dikaprio un Lēdijas Gaga panākumiem un
citiem dienas varoņiem. Tiek pieminēts arī Stallone, kurš pēc
gandrīz 40 gadu pārtraukuma atkal saņem “Zelta Globusu”. Diktors zina stāstīt,
ka šī loma kādreizējam grāvēju varonim ir daudz nozīmīgāka – viņš atkal cīnās,
bet šoreiz nevis ar ļaunajiem, bet cīņa ir iekšēja – Stallones varonis uzvar
slimību – vēzi.
Pēkšņi runātājs strupi aprauj
stāstāmo un paziņo – ir apstiprinājies, ka miris Deivids Bovijs. Pēdējos 18
mēnešus viņš ir drosmīgi cīnījies ar vēzi (kāda sakritība! – es nodomāju), un
69 gadu vecumā, divas dienas pēc savas dzimšanas dienas, šo cīņu uzdevis. Tas
noticis viņa mājās tuviniekiem un draugiem klāt esot. Tikko Bovijam ir iznācis albums
Black Star. Tad tiek nospēlēta dziesma
no tā albuma, un sākas ziņas.
Jūtos satriekts. Vispār es
neesmu šā mākslinieka cienītājs. Bovijs man vienmēr ir bijis kā aizzīmogota grāmata. Daži gabali gan viņam ir gluži labi, tomēr tālu no tā, lai es būtu sajūsmā. Ilgāku laiku es centos savus uzskatus
slēpt, lai izvairītos no nevajadzīgām sadursmēm ar citiem melomāniem, kas
Boviju atzīst par ģēniju. Vienīgi ejot cauri Klāsa 101 albumu grāmatai, es
uzdrošinājos atklāt, ka Bovijs mūzikā man rādās kā tāds profesors, kurš tehniski
gan ir ļoti stiprs un lieliski prot uztvert jaunākās vēsmas mūzikas attīstībā, tā
vienmēr atrodoties pussolīti priekšā mainstream
autoriem, bet viņa dziesmas diemžēl nespēj manī modināt baudas sajūtu, ko es, gluži dabiski, vēlos gūt no klausīšanās.
Es
nezinu, kā Klāss spēja sagremot šādu “Policijas komisāra atzīšanos Republikas
Prokuroram”. Vispār normālos apstākļos Klāss ir tāds diplomāts, ka tik turies – viņš
spēj nolīdzināt jebkuras pretrunas. Arī toreiz vien pateica, ka pats dažkārt šaubās,
bet vecie Bovija diski gan esot tipiski labie, un nekāds strīds neizcēlās.
Nu,
prātīgākais būtu pamācīties no Klāsa “nelēkt uz ecēšām”, un turēt “cimdiņu ciet”,
t.i., savu stulbumu neizrādīt publiski. Diemžēl man parasti tas neizdodas.
Lieta tāda – kad man ir slikts garīgais, gribas samaitāt to arī citiem, un tad
es uzsāku diskusiju par tematiem, kurus vienkārši nedrīkst aiztikt.
Aizliegtie temati ir tieši trīs – reliģija, politika un mākslinieki, ko cilvēki
ir pacēluši elku līmenī. Ar pirmo es samērā labi tieku galā. Tikai retumis
atzīstos, kas sirdī esmu pagāns, un pieprasu ievērot manas tiesības tādam
būt. Ar politiku ir savādāk. Katrs no mums taču zina, ka visi latviešu politiķi
dalās divi daļās – zagļos un idiotos. Tad nu visu mīļākais sporta veids ir izstrīdēties,
kurš lielāks zaglis, bet kurš vienkārši stulbenis. Nu, kad tādas lietas
panesas, tad jau varam sarīkot tādas vārdu apmaiņas, ka nevienam maz neliksies.
Tomēr
es esmu ievērojis, ka inteliģentākie draugi un paziņas uz to neuzraujas. Viņus aizķert vajag savādāk. Viens drošs veids ir salīdzināt Gilmoru ar Votersu. Tad nav pat
vajadzības pateikt, ka viens ir pārāks par otru vai kā savādāk. Cilvēki paši to
uztver, sadalās divi nometnēs, un tad tik iet vaļā. Vispār es pārspīlēju. Parasti
vienā nometnē tad esmu es, bet visi pārējie – pretējā. Klāss tikai noņirdz –
atkal Mārtiņš ir uz rupjībām uzprasījies.
Ar
Boviju gan bija drusku savādāk. Es no visas sirds esmu mēģinājis saprast šo
mākslinieku, un man patiešām gribējās zināt, vai es tāds esmu viens, vai arī ir
vēl kāds, kas jūtas līdzīgi. Nu, tad arī gāja vaļā. Uzbrukumu man vadīja kāds
Jānis Stundiņš, ar kuru diskutēt ir gluži kā ar lāci dejot, jo viņš drukā tik šausmīgi
ātri, ka visām viņa domām nekad nav iespējams līdzi izskriet, kur nu vēl
atbildēt. Vienīgi šoreiz viņš par svētuma (Bovija) zaimošanu tā apvainojās, ka
nespēja vairs sakarīgi izteikties. Ņēmās mani visādi zākāt – es, lūk, nemākot
rakstīt, iespējams, esmu dumjš un tml. Nu, to es zinu arī bez Stundiņa
teikšanas; ne jau velti manus “Armijas stāstiņus” redaktors pielīdzināja zemei,
bet tas jau ir cits stāsts.
Nuja,
bet tagad pildu benzīntankā degvielu un domāju, kā jūtas visi Bovija
fanāti, jo zinu – tādu ir daudz. Nejauši man prātā ienāk Pola Saimona dziesmiņa
par diženo Džoniju Eisu, jo sajūtas ir dikti līdzīgas:
When a man came on the radio
And this is what he said
He said, “I hate to break it
To his fans
But Johnny Ace is dead”
Un man paliek tik skumji ap
sirdi, it kā es būtu tas lielākais Bovija mīļotājs. Ģīmjgrāmatā, zināms, krājas
Bovijam veltīti atvadu pousti, viņa
bildes, dziesmas, utt. Es arī gribu ko teikt, bet nezinu, kā lai to izdara,
paliekot godīgs pats pret sevi. Beigās atrodu
kompromisu – raksturoju Boviju kā “lielu šovbiznesa mākslinieku”. Tieši tā –
mākslinieku, nevis darboni, jo nevaru noliegt Bovija mākslinieka dotības.
Paklausos Bovija gabalus, ko
sērojošie fanāti ievieto, bet neko jaunu neatklāju – mani uzskati paliek nemainīgi. Vienīgais izņēmums ir
divi gabali no Black Star. Es nevaru
apgalvot, ka tie man dikti patiktu, bet es sajūtu tajos emocijas –
beidzot Bovijs man liekas patiess un īsts.
Tā paiet diena, bet vakarā,
braucot mājās, BBC intervē cilvēkus, kas nav spējuši noturēties un pulcējas pie
Bovija mājām nolikt ziedus. Viņi ir ļoti dažāda vecuma, atšķirīgām muzikālām
gaumēm, bet viņus visus vieno mīla pret aizgājušo mākslinieku. Interesanti, ka
visi kā viens apgalvo, ka Bovija mūzika ļauj viņiem būt pašiem. Kad rodas
šaubas par kaut ko, viņi klausās Deivida dziesmas, un atkal atgūst savu es. Vēlāk interviju sniedz Artemijs Troickis –
viņš atceras, kā ticies ar slaveno dziedātāju, organizējas viņa koncertus
Maskavā, kas, cita starpā, nav lāgā izdevušies –
publika esot bijusi 100% “jaunie krievi”, kas tikai zīmējās, nevis novērtēja
mūziku. Tālāk intervēja kādu pianistu, kas bija piedalījies daudzu Bovija
albumu ierakstos. Viņš arī atcerējās Deivida neapmierinātību ar Maskavas tūri,
bet piebilda, ka no muzikālā viedokļa koncerts ir bijis lielisks.
Visu to klausoties, es sajūtos
neizsakāmi vientuļš. Es vienīgais dzirdu to, kā acīmredzot nav, bet nespēju saklausīt
skaisto, ko atrod visi. Secinājums viens – es nudien esmu truls.
Komentāri
Ierakstīt komentāru