Bērēs.
-
“... bet, ja
arī otrā sieva nomirst, tad trešo sievu ņem latvieti.” – vecs žīds māca savu
dēlu.
-
“Kāpēc?”
-
“Bet kas kops
tavu kapiņu?”
Vadoties pēc šādas
loģikas, par sievu vajadzētu ņemt korporācijas biedreni. Kāpēc? Bet kurš tad
smuki dziedās tavās bērēs? Patiesībā runa gan vairāk ir par emocijām, nekā par
skaistumu. Ceremonijas sākumā tiek dziedātas pasūtītās dziesmas, kuras izpilda
kāda profesionāla māksliniece, kas ir novietojusies kaut kur virs mūsu galvām. Pārējie
paklusu velk līdzi – visiem ir izdalītas lapiņas ar notīm un vārdiem. Vienīgi
man aiz muguras stāvošais dzied ne pārāk skaļi, bet neparasti skaistā balsī.
Tam vajadzētu būt pašam Sproģim, bet kauns grozīties, lai pārliecinātos. Dziesma
kopumā skan labi, tomēr, ja neskaita tenoru man aiz muguras, dziedājumam
pietrūkst sirsnības. Toties korpolenēm – ja drīkst tā viņas godāt – dziesma nāk
no sirds, un notiek tas, pret ko es jau vairs necīnos – man acīs saskrien
asaras.
Vispār šīs bēres ir
īpatnējas no vairākiem aspektiem. Tās notiek krematorijā, bet latviešiem šī
ceremonija tomēr nav pietiekoši atstrādāta. Sākums – dziesmas un runas ir kā
parasti, bet pogas nospiešana un zārka nobraukšana kādu stāvu zemāk, kur
visticamāk ir krāsns, nerada bēriniekos sajūtu, ka cilvēks ir apglabāts. Tāda mūsos
iemājo tikai pēc tam, kad pīšļi ir atdoti zemei. Ja es varētu organizēt savas
bēres, tad es visus aicinātu uz urnas norakšanu, nevis zārka nokurināšanu.
Otrām kārtām, izrādās, ka
šīs nav parastas bēres tāpēc, ka aizgājēja ir augstskolas pasniedzēja un
amerikāņu latviete. Jau pašā sākumā mani pārsteidz trīs LU rektoru – divu
bijušo un esošā – ierašanās. Šamie ir tērpušies smalkās sēru drānās, kas man
domās liek atgriezties pie neparasti stulbā jautājuma – vai tikai man arī
nepieklātos savā garderobē ieviest mellu mēteli? Reizi vai divas gadā tāds ir
nepieciešams. Tagad es savā nātnajā “Malboro klasiķu” vējjakā jūtos gandrīz vai
kā pliks. Jā, cita starpā, rektori iznesās baigi stilīgi. Vienīgi nedaudz dīvaini,
ka nesasveicinās un izliekas viens otru neredzam. Laikam tā ir smalki.
Tas, ka aizgājēja ir “no
turienes” katram kļūst skaidrs jau no mācītāja uzvedības – tā ir dīvaini familiāra. Liekas, ka viņš jūtas kā kādā konferencē vai citā publiskā
pasākumā, nevis bērēs, kas tomēr ir salīdzinoši svinīgs, varētu teikt pat
bēdīgs, pasākums. Mani apstulbina jau mācītāja runas sākums – viņš prasa, vai
visi šeit ir no akadēmiskām aprindām? Mjā, laikam jau neesu, bet – krati kā
gribi – augstākā izglītība man tomēr ir, un tāpēc izliekos, ka ar mani viss ir
kārtībā – esmu pieskaitāms. Tūlīt seko nākamais jautājums-pieņēmums – vai mēs
visi esam lasījuši Edvarda Virzas “Straumēnus”?
“Nu gan ir tūtē!” – es
padomāju, jo man nav gadījies lasīt šo slaveno daiļdarbu. Vai tiešām mācītājs
liks atstāt telpas tiem, kas nekvalificējas? Varbūt te ir kāds ārā metējs, kas tūlīt
man palīdzēs atrast izeju? Kamēr es pie sevis nokaujos ar šādām domām, liekas,
ka runātājs pats ir piemirsis, kāpēc viņš šādus jautājumus ir uzdevis, un mierīgi runā vien
tālāk.
Vispār viņa runa liek man
atcerēties Kristīgo Radio, ko pirms
pāris dienām man sanāca klausīties, braucot mājās no darba. Man patīk, ja
kāds manu prātu izklaidē ar runām, ja nav paķērusies līdzi garīgajam piemērota
mūzika. Nu, lūk – šis mācītājs par radio stāstīja par sabiedrību – kas tai ir
labi un kas nava. Būtībā viņa runa bija samērā vienkārša – to var izklāstīt
pāris vārdos. Vīriešiem ekskluzīvi ir jāmīl vienīgi sievietes, jo tikai tā var
dzimt bērni. Sievai ir jāklausa vīram – tad ģimenē valdīs miers un
saticība. Tautai ir jāpakļaujas valdīšanai – savādāk nāks anarhija. Ja kaut kas
notiek savādāk, tad to tā ir noorganizējis Sātans. To visu apustulis Pāvils esot
paredzējis jau labu laiku atpakaļ – runātājs labprāt atsaucās uz šo svēto. Vēl viņš
pateica, ka mūsdienās esot mācītāji, kas visas viņa minētās normas ignorē –
acīmredzot ar mērķi iegūt lētu popularitāti un izpatikt publikai. Tādi mēdzot runāt
par mīlestību uz tuvāko un tamlīdzīgām lietām, it kā ar to vien būtu gana.
Mjā, mācītājs, kas ir mūsu priekšā, patiesi ir tāds, kādu portretēja tas vīrs pa radio – viņš tiešām runā par cilvēkmīlestību, bet Sātans vai Nelabais viņa runā netiek pieminēts pat garām ejot. Jā, turklāt atšķirībā no sava kolēģa, kura runas plūdus pa radio es brutāli pārtraucu, izslēdzot radio, šī mācītāja runa man liekas interesanta, un rosina domāt. Varbūt tā kristietība tomēr nav tik nejauka un stulba nodarbe, kā man sāka likties pēc iepriekš pieminētās radio uzrunas. Katrā gadījumā es jūtos viegli pacilāts – tā ar mani ir katru reizi, kad esmu dabūjis dzirdēt gudra cilvēka domas. Vienīgi veids, ar ko sākumā šis kungs vēlējas iekustināt klātesošo galvas uz domāšanu, man likās tāds neveikls.
Mjā, mācītājs, kas ir mūsu priekšā, patiesi ir tāds, kādu portretēja tas vīrs pa radio – viņš tiešām runā par cilvēkmīlestību, bet Sātans vai Nelabais viņa runā netiek pieminēts pat garām ejot. Jā, turklāt atšķirībā no sava kolēģa, kura runas plūdus pa radio es brutāli pārtraucu, izslēdzot radio, šī mācītāja runa man liekas interesanta, un rosina domāt. Varbūt tā kristietība tomēr nav tik nejauka un stulba nodarbe, kā man sāka likties pēc iepriekš pieminētās radio uzrunas. Katrā gadījumā es jūtos viegli pacilāts – tā ar mani ir katru reizi, kad esmu dabūjis dzirdēt gudra cilvēka domas. Vienīgi veids, ar ko sākumā šis kungs vēlējas iekustināt klātesošo galvas uz domāšanu, man likās tāds neveikls.
Nuja. Pa to laiku zārks
ir pazudis. Visi apmulsuši stāv un domā – vai tiešām tas arī ir viss? Man
pienāk klāt sasveicinātie pāris cilvēku, kuri acīmredzot mani labi pazīst, bet
es viņus – nē. It kā Alcheimera man
nava, bet ar atmiņa man pakaļā – vienmēr tā ir bijis. Vienu tomēr atpazīstu,
bet smukajai meitenei es savā vienkāršībā uzprasu – “Kā mēs būtu pazīstami?”
Izrādās, ka pagāšgad ap šo laiku mēs kopā rāpāmies Anapurnā, t.i., dauzījāmies
pa šīs virsotnes nogāzēm. Nu, gandrīz atcerējos viņu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru