Tā es esmu pieradis
runāt ar saviem suņiem – ar autoritāti. Tas, ka es pats esmu tas, kurš nav
iemācījis, mani īpaši nekrata. Jo vienīgais, ko es patiešām protu, ir runāt ar
suņiem ar pārliecību, priekšnieka balsī. Kā nekā es esmu beidzis divas suņu
skolas, vienu pat ar izcilību; un sirdī jūtos počķī kinologs.
Vispār sen
bija tas laiks, kas sunim bija jāmāca lēkt pāri barjerām, staigāt pa baļķi,
kāpnēm, un, protams, arī paklausīt. Tagad man pietiek, ja suns puslīdz godīgi
uzvedas, kad staigāju pa mežu. Nebrūk virsū cilvēkiem, riteņbraucējiem, kā arī
tiem, kas pārvietojas ar dažādiem alternatīviem satiksmes līdzekļiem – skrituļslidām,
skrejdēļiem, pašripjiem, un – kā viņus tagad pareizi sauc? – stāvdrāžiem? Nu,
un lai prot atšķirt suņus. Ja tie ir pie pavadas, tad virsū neskriet, lai izaicinātu
viņus uz rotaļu. To var darīt ar tiem, kas ir savā vaļā un gatavi dauzīties. To
visu Nella ir iemācījusies. Varbūt vēl derētu nevajāt meža zvērus, bet tas
praktiski nav iemācāms. Ja Nellai pa celiņu pretī nāk lapsa, tad sunim širmis
ir ciet – viņa metīsies mežazvēru vajāt, un tad suni sasaukt ir neiespējamā
misija. Tā kā lapsas satiekam visao reti, tad cerības, ka suns atcerēsies, ko
es no viņa gribu, ir niecīgas. Jā, vēl Nella prot vajāt vārnas un nevajāt
mājlopus, piemēram, govis. Arī to visu viņa ir iemācījusies.
Kad nu šāds
izglītības pamatlīmenis ir sasniegts, suņa saimnieks gribot negribot sākt grimt
pašapmierinātībā un suņa izglītība nonāk neceļos. Viņš sāk mācīties no citiem
cilvēkiem. Pagāšgad, piemēram, mūsu kaimiņš igaunis iemācīja Nellu nepareizi
čurāt. Vispār ne jau igaunis personīgi (viņš ir jūras kājnieks Igaunijas
armijā, kaut kāda virsnieka činā); pie vainas bija viņa bulterjers. Tas, kā jau
puika, nokārtojoties demonstratīvi paceļ kāju. Tā kā igaunis (cilvēks) bija
ārkārtīgi slinks un savu suni uz mežu nekad neveda, tad tas viss norisinājās
mūsu (arī Nellas) acu priekšā. Tā arī Nella iemācījās šo suņu meitenēm tik
neraksturīgo paņēmienu pacelt kāju no mūsu ziemeļu kaimiņiem. Tagad es nezinu,
kā suni pārliecināt, ka meitenes tā nedara.
Tomēr tas viss
ir sīkums priekš Dieva vaiga salīdzinājumā ar to, kas notika vakar. Nella, kas
savā apzinīgajā mūžā nekad nebija pietaisījusi istabā, pēkšņi piečurāja gultu.
Turklāt tikko ienākusi no pagalma. Es labu brīdi nespēju rast izskaidrojumu šim
fenomenam, līdz beidzot man pielēca – suns mācās no bēbja. Nellas uzmanībai nav
paslīdējis garām apstāklis, ka mazbērns, guļot ratiņos, drīzāk biežāk nekā
retāk ir sačurājies. Un neviens uz viņu par to nedusmojas! Tieši pretēji – visi
nēsā bēbi uz rokām un dievina. Nella saprata, ka viņas paradums nokārtoties pēc
iespējas tālāk no mājām ir kļūda; tas nav tas, ko mēs no viņas sagaidām. Tāpēc labu
attiecību vārdā suns nolēma ietaisīt gultā. Morāle – mācīties var abos
virzienos.
Komentāri
Ierakstīt komentāru