In Memoriam
Ja pasaulē fani
dalās bītlu un stones piekritējos, tad Latvijā šāds mačs ir starp Paulu un
ImKu. Jāatzīstas, ka manai uzmanībai šī sacensība paslīdēja garām, jo Paulu, kā
jau Establishment pārstāvi, es centos ignorēt, kamēr Kalniņa klātbūtni mūzikā
es gandrīz nesamanīju. Un kā gan to samanīt? Ja nu vienīgi, kad kādā kompānijā dziedāja
“Polš, ar ko tu sāksies? Sācies ar klusu vārdu...” Bet ar to, protams, nebija
gana. Bija gan dzirdēts, ka ir aizliegtas filmas un teātra izrādes, kur skan “Četri
balti krekli” un “Nāc uz manām trepēm spēlēties”, tomēr tas viss bija dikti
fragmentāri. Mūzikā tajā laikā valdīja R.Pauls. Viņš noteica, ko ierakstīt un
ko ne. Ja kāds alka panākumu, t.i., ierakstīties, tad viņam bija tikai viens ceļš
– jāspēlē kopā ar Paulu. Tad Latvijas publika spiedza no sajūsmas, ka Pauls jau
atkal ir atklājis jaunu talantu, bet es pie sevis norūcu, ka vēl vieni ir
pārdevušies. Protams, Imants Kalniņš un Menuets šādu ceļu negāja, un vienmēr
palika kaut kur dziļi pagrīdē (gandrīz uzrakstījās pakaļā).
Pēc Brīvības
atgūšanas, situācija strauji mainījās. Es sāku apmeklēt Imantdienas, un Menueta
mūziku iepazinu salīdzinoši labi. Tas bija tik aizkustinoši – stāvēt pirmajās
rindās pie skatuves – tieši kopkora paša vidū, un vērot, kā Kukuvass cenšas
pārdziedāt fanus (fanes). Reiz mana vecākā meita pat nokļuva aizkulisēs, kur
palūdza Menuetu nodziedāt “Četri balti krekli”. Lūgums gan tika noraidīts, bet
pirmā dziesma pēc pārtraukuma bija tieši “Krekli”. Kopš tās reizes Imantdienās
tā izskanēja regulāri.
Tā tas
turpinājās līdz ImKam aptumšojās prāts. Varbūt viņam nepatika, ka publiku maz
interesēja maestro paša uzstāšanās pirmajā daļā – visi gaidīja Menuetu ar klasisko
repertuāru. Nav jau tā, ka Kalniņam pašam neaplaudētu. Tomēr sajūta bija nepārprotama
– ar Menueta parādīšanos uz skatuves uzreiz mainījās gaisotne – koncerts bija
beidzies, sākās svētki. Varbūt tas ImKam krita uz nerviem, un viņš pārstāja Menuetu
aicināt uz Imantdienām, bet es – tās apmeklēt.
Aizmuldējos.
Jā, visu to laiku es biju pārliecināts, ka Menuets nekad nav ierakstījies, un
viņu pirmais publikai legāli pieejamais albums ir In Memoriam. Tad Klāss iemeta
man sejā, kad jau 70to beigās visos veikalos bija pieejams šis “Dzeguzes balss”.
Vau! Man tas bija pārsteigums! Un tagad vēl Ģirts paziņo, ka šo disku veikalos burtiski
pakaļ meta. Mani tas mulsina, jo neko tādu neatceros. Man gan albuma iznākšanas
laikā bija 21 gads, un, iespējams, es neko nemanīju, kas notiek mūzikas
veikalos. Varbūt.
Dažkārt
aizdomājos, kas būtu, ja arī Menuetam (un daudziem citiem) būtu piekļuve
ierakstiem studijā. Kāda tad izskatītos latviešu XX gadsimta populārā mūzika?
Komentāri
Ierakstīt komentāru