Talantīgais misters Riplijs Dailes teātrī
Redzi, Silvij,
situācijā, kad cilvēks grāmatu zina tikpat kā no galvas (es pieņemu, ka grāmatu,
nevis filmu), nav iedomājams, ka uzvedums, lai kāds tas arī nebūtu, varētu
likties gana labs. Ar mani pašu ir citādi. Esmu tikai skatījies filmu, turklāt
labi sen – pat īsti neatceros, ar ko tā beidzās. Man tā nepatika. Nevis kā
mākslas darbs, bet gan pēc satura. Mani nenormāli kaitināja misters Riplijs un visa
tā viņa veiksme, nozogot cita cilvēka identitāti; man tā likās pretīga.
Kas attiecas
uz Dailes teātra uzvedumu, tad tas, manuprāt, ir veiksmīgs. Te gan jāatceras,
ka visa patikšana vai nepatikšana ir tāda relatīva lieta – ļoti daudz ir
atkarīgs no tā, cik ļoti tu esi sacerējies, ejot uz izrādi. Dailes teātra lielā
skatuve līdz šim manī ir izsaukusi vienīgi alerģiju – pārāk liela, aktieri spiesti
bļaustīties vai arī lietot mikrofonus, kas teātrī šķiet nepieņemami; skatuve vienkārši
ir par plašu – aktieri uz tās pazūd. Šīvakara izrādē ar šiem jautājumiem bija
veiksmīgi tikts galā. Mikrofoni bija labi paslēpti, un skaņas kvalitāte tuvu
ideālai – dažubrīd pat varēja likties, ka nekādu pastiprinātāju nemaz nav.
Tas gan ir
štrunts, salīdzinājumā ar vareno dabu, pareizāk sakot, ar scenogrāfiju. Sen
nebiju redzējis neko tik lielisku, un iesaku ticēt man uz vārda šeit, jo
Ingrīda, mana kundze, ir dizainere, un viņa domā tieši tāpat. Katrā gadījumā no
skatuves dvesa īsta Itālija – jutos gluži kā ceļojumā. Šo efektu izrādes
veidotāji panāca ar it kā nevajadzīgu dziedāšanu, kas brīžam skanēja fonā, bet
man tā patika pat ļoti. Vispār Dailes teātris – atšķirībā no Drāmas, t.i.,
Nacionāla, agrāk bija slavens ar dziedāšanu. Pēdējā laikā man bija radusies
sajūta, ka Daile ir nolēmusi ar Drāmas teātri mainīties lomām. Tāpēc šis
citādāk nenozīmīgais apstāklis man likās tik svarīgs.
Labi, par pašu
izrādi. Uzvesta kaut kā raiti – ne brīdi nepaliek garlaicīgi. Stāsts tiek
pasniegts, veikli mainot ainas – vienkārši brīnišķīgi! Dailes aktierus es
slikti zinu, bet šie, manuprāt, bija labi. Biju pārsteigts par izrādes gatavību
– nevienu brīdi nejutu, ka šis ir pavisam jauns uzvedums, kas nav pat vēl
piedzīvojis pirmizrādi (šis bija ģenerālmēģinājums). Lai gan varbūt, ka tieši pirmizrādē
visu salaidīs šreijā, jo aktieriem sāksies lampu drudzis.
Lugā ir
nedaudz atkāpušies no filmas – minimāli, bet tomēr. Riplijs nemēģina slepkavot
Mārdžu, jo kam gan viņam tas? Arī paranoja pēc pastrādātajiem noziegumiem viņu
nevajā – viņš priekš tās ir pārāk talantīgs. Īsāk sakot, Riplija tēls un viņa
veiksme mani pārliecināja.
Kas varēja būt
labāk? Es neesmu liels Dailes teātra gājējs, bet nedaudz kretinē, ka pēdējā
laikā tur jūtos kā kino. Nesen noskatījos “Sapņotājus”, stipri senāk “Lodes
virs Brodveja”, Ingrīda bija vēl uz “Dzeguzes ligzdu”. Vai tiešām teātrim
jāuzved tikai filmas? Nesen biju vēl uz “Equus”. Nezinu vai tam arī ir ķinis aizmugurē,
bet tāda sajūta radās.
Komentāri
Ierakstīt komentāru