Plebejisma purvā
Dažkārt (ļoti
reti) pie manis mājās sarodas ciemiņi. Nereti viņi ir mūzikas gardēži, un tāpēc
es nopietni lauzu galvu, kā sastādīt vakara “plejlisti” tā, lai ciemiņi būtu
laimīgi. Tas nebūt nav tik vienkārši, kā pirmajā brīdī varētu likties. Ir
jāatceras, kāda mūzikas kuram ir tabu, tad jāmēģina novērtēt, cik ātri vīns viesiem
sakāps bēniņos, un viņi sāks prasīt pēc kā vienkāršāka, pēc kaut kā tāda, kas
pats par sevi varbūt nekas izcils nava, bet par tādu ir kļuvis ļaužu atmiņās.
Vienkāršāk izsakoties, ir jāspēj uzminēt, kurā psiholoģiskā brīdī publika
pieprasīs Slade Alive.
Es, protams,
labi apzinos, ka šādi mēģinājumi prognozēt publikas nepastāvīgo gaumi ir jau
iepriekš lemti neveiksmei. Daudz jēdzīgāk rīkojas, piemēram, Klāss, kurš liek
plati pēc plates un tad skatās, kādā virzienā vakara gaitā sāk dreifēt ciemiņu uztvere
un prātiņš. Es tomēr palieku pie “plejlistēm”. Lieta tāda, ka man patīk
sastādīt šādas listes, kas parasti ir manis agrāk veidotu kompilāciju
apvienojums. Tad es to visu salādēju kompī, un vienkārši ļauju vakaram notikt.
Man nepatīk vakara gaitā mainīt “šaibas” vai, dies pasarg, plates. Tad man visu
laiku ir jābūt gatavam pārtraukt sarunu, lai mestos pie atskaņotāja, kad ir jānomaina
mūzika. Man jau tā ir pagrūti uzsākt sarunu. Vai lai šādu nieku dēļ tā tiktu
traucēta? Nē, tas nekur neder.
Vakara sākumā
es parasti lieku tādus gabalus, kas man pašam patīk – melodiskus, vienkāršus –
bez kādiem “vijeboniem”. Šāda mūzika man liekas vissmalkākā lieta pasaulē, un,
jāatzīstas, sagādā man milzīgu baudu. Dažkārt, atlasot šādus gabalus, es
apzināti eju uz provokāciju – ielieku kādus dīvainus krievus vai frančus;
varbūt džezu vai arī – tieši pretēji – nodrillētu popmūziku. Izlases ir
veidotas ar domu uzburt noskaņojumu. Tad nu es viens klausos šo ķīseli un modri
vēroju, kā uz to reaģēs viesi.
Vakarā
iesākumā neviens parasti neprotestē pret ērmībām manās muzikālajās preferencēs.
Dažkārt pat gadās, kad kāds aizkustinājumā prasa man, kas tieši skan. Šādi
jautājumi mani iedzen sprukās. Sen ir pagājuši tie laiki, kad es varēju uz tiem
atbildēt “neatejot no kases”. Es, gluži kā zilonis ar cirkū trenētu atmiņu,
varēju pateikt, kurš albums skan, kā sauc dziesmu un kad tā ir ierakstīta.
Tagad es spēju tikai pateikt, kur šo informāciju ir iespējams atrast. Es aizmirstu
pat visvienkāršākās lietas. Piemēram, nespēju nosaukt bītlu diskus secībā, vai
arī uzskaitīt Led Zeppelin albumu dziesmu sarakstus; dažkārt man pat sāk jukt,
kurā diskā kurš gabals bija.
Tomēr ne jau
tas ir svarīgākais, jo ne jau man vienam galvā notiek šādas perturbācijas. Interneta
laikmetā mēs atceramies, kur informācija ir atrodama, nevis pašas lietas. Mans
stāsts ir par to, ka kaut kādā brīdī ciemiņi nogurst no manas gaumes un,
nesagaidījuši, kad vīns būs aizmiglojis viņiem smadzenes, prasa ko vienkāršāku.
“Tas jau ir vienkārši!” – atbildes vietā gribas iesaukties, bet nekad tā
nedaru. Zinu, ko tad viņi atbildēs. Viņi teiks – “Tas ir tik sasodīti vienmuļi.”
Un viņiem būs taisnība. Es pats kādreiz tā domāju. Tikai ar laiku es šajā
vienmulībā esmu atklājis krāsas, sajūtas un būtību. Nevar prasīt, lai citi
justos tāpat, un tāpēc es ņemu “kur rakstīts par lopiem”, tfu!, ko vienkāršāku –
es gribēju teikt.
Jā, dīvainas
pārdomas. Manu prātiņu šajā virzienā novirzīja Arvis, kas, gluži negaidīti, ģīmjgrāmatā
sāka zūdīties par publikas gaumi, lietojot pat šādu skarbu izteicienu – “...
cilvēce jo dziļāk grimst sajūsminātā plebejisma purvā.” Es visā saskatu
apvainojumu, un jau gribēju atcirst kaut ko parastajā “pats-muļķis” stilā. Tad
iedomājos, ka Arvis, būdams lāga cilvēks, droši vien, pie šādām atziņām ir
nonācis kaut kādu sāpīgu atziņu rezultātā. Tāpēc labāk ļauju savām emocijām
izvirst grafomānam tik saprotamā un pieņemamā veidā – šajā tekstā.
Komentāri
Ierakstīt komentāru