Always Look On The Bright Side Of Life – Monty Python
Life's a piece of shit, when you look at it
Life's a laugh and death's a joke, it's true
You'll see its all a show, keep 'em laughin as you
go
Just remember that the last laugh is on you
Ja nemaldos, ķinī “Matrikss”
izskanēja doma, ka cilvēks ir nekam tā īsti nederīga būtne, kas nenormālā
ātrumā vairojas un iznīcina planētas Zeme resursus. Filma man visumā riebjas –
kā jau visi šie fantastikas murgojumi. Neesmu liels žanra cienītājs. Piemēram,
uz “Zvaigžņu kariem” mani kinoteātrī varētu ievilināt tikai ar neiedomājami
lieliem alus un popkorna krājumiem, un arī tad man iepriekš jābūt nodzērušam
jēgu, kad tāda laža man nekrīt uz nerviem.
Bet šī doma par cilvēka
sūtību man iesēdās prātā. Tik tiešām, ātrums kādā cilvēce iznīcina dabas
resursus, kuru uzkrāšanai uz Zemes bija nepieciešami miljoniem gadu, ir
vienkārši šokējošs. Un tas viss viena augstāka mērķa – cilvēka dzīvības – vārdā.
Vakareiropā pārdzīvo, ka bērni nedzimst pietiekošā skaitā, Āfrikā, ka pārlieku
ātri nomirst; Vatikāns uztraucas par kontracepciju un abortiem, bet Kaspars
Dimiters un viņam līdzīgie uzbrūk homoseksuāļiem, ka tie neveido ģimenes, bet
gan, viņuprāt, nodarbojas ar izlaidību. Vienīgi Ķīnā, kur cilvēku ir pārpārēm,
cenšas šo lietu kaut kā regulēt. Afrikāņiem, acīmredzot, vairošanās vienkārši
sagādā prieku, citur bērnos saskata vienīgo atbalstu vecumdienās, attīstītās
zemēs, piemēram, Vācijā raizējas par ekonomisko izaugsmi un sociālo budžetu,
bet Latvijā ir vēl interesantāk – visi sakās rūpējamies par latvju tautas
nākotni.
Jā, vispār Latvijas
nākotne arī man ir svarīga. Mazākais no diviem aspektiem. Vienkārt, tā ir kā mana
iemīļotā sporta komanda, par kuru es fanoju. Par katru mūsu mazās zemītes panākumu
es uzgavilēju, bet pēc neveiksmēm es teju slīgstu depresijā. Otrkārt, Latvijai
kā valstij ir jēga manās acīs tāpēc, ka tā ļauj man dzīvot tādu dzīvi, kāda man
patīk. Nu, varbūt tas ir skaļi teikts, bet es dzīves apstākļus varu salīdzināt
tikai ar krievu laikiem, un tas ir kā diena pret nakti. Mums vairs nav jādzīvo
vienos melos, var atļauties pat kaut ko gribēt, neieslīgstot kompromisos ar
sirdsapziņu un tamlīdzīgi. Piemēru varētu minēt daudz. Kaut vai tā pati brīvība
ceļot – tas taču ir tik lieliski, ka mums visa pasaule ir vaļā! Krievu laikos
es jutos kā ieslodzītais zonā, un tas bija vienkārši drausmīgi.
Tikai šī mana Latvijas mīlestība
atšķiras no tās, kāda tā ir daudziem citiem nacionāli noskaņotiem cilvēkiem.
Mani, piemēram, galīgi nesatrauc, ka Latvija pēc iestāšanās ES daudzas savas valsts
funkcijas nodod citiem, ja vien tas nav pretrunā, bet – tieši otrādi – veicina manu
brīvību, vai vismaz ir kā nodrošinājums pret to, ka nākotnē šī brīvība varētu
būt apdraudēta. Pēdējais, ko es gribētu piedzīvot, būtu vēl viena Latvijas okupācija,
kas sev līdzi atkal atnestu svešas, tirāniskas valsts totalitāru režīmu, kur viss
tiek upurēts kaut kādai murgainai “krievu pasaules” idejai, kas patiesībā nav
nekas vairāk, kā vienkārši šauras ļaužu grupas beznosacījumu uzkundzēšanos
pārējiem. Fui! Tas būtu riebīgi!
Tas viss, protams, ir
labi un skaisti, bet kāda tad ir jēga no mūsu brīvības, no mūsu dzīvēm? Vai
tiešam to tā vienkārši var pateikt divi vārdos – "vairosimies Latvijai"? Jau tīņa gados mani
nomocīja šis jautājiens – kāpēc vispābā mēs dzīvojam? Krievam uz to atbilde
ilgi nebūtu jāmeklē – “za ģeržavu”, protams. Amerikāņiem? Grūti pateikt – es domāju,
ka viņi grib, lai viņus vienkārši atzītu par radības kroni – pašiem gudrākajiem,
pašiem skaistākajiem, galu galā par pašiem amerikāniskākajiem. Ķīnieši? No tiem
man ir bail. Var izrādīties, ka viņus interesē pasaules kundzība – līdzīgi kā
krieviem. Tikai ķīnietis ir nesalīdzināmi gudrāks un pacietīgāks. Man
simpātiski ir skandināvi. Liekas, ka viņu mērķis ir harmoniska brīvu cilvēku
sabiedrība.
Vairums cilvēku gan ar
šādām domām nenokaujas. Viņiem galvenais ir “čtobi xuj stojal i ģengi biļi”. Nenoliegšu – arī man tādas lietas
sagādā prieku, bet, ja tas būtu viss, kāpēc mēs dzīvojam pasaulē, būtu tā kā
mazliet skumji. Kas tad mūs atšķir no lopiņiem? MĀKSLA – lielā un nemirstīgā. Tāda,
kuru baudot, mēs pat lieku reizi varam palikt arī neēduši vai ko citu paciest.
Ja mēs paskatāmies uz cilvēces vēsturi, tad visi tie kari, impērijas, paēdušie
un ne tik ļoti pilsoņi nevienu neinteresē. Toties viss, ko radījuši tādi ģēniji
kā, piemēram, Mikelandželo, Dostojevskis, Lenons un Makartnijs ir kaut kas
nemirstīgs. Vienīgā jēga no tā, ka mēs esam, vai, pareizāk sakot, attaisnojums mūsu
eksistencei ir atrodams šajā vienā vārdā – MĀKSLA. Un tā nav mūsu spēja
vairoties, seksuālā orientācija vai paradumi, reliģija, pat mūsu valsts nē. Vienīgā
jēga ir mākslai, jo tas ir tas, kas aiz mums paliek.
Protams, mēs visi nevaram
būt ģēniji. Viņu vispār ir maz. Mēs, pārējie, varam tikai baudīt mākslinieku
radīto un apbrīnot tos, kam piemīt šīs dievišķās spējas. Tam arī ir
nepieciešama tā personas brīvība, par kuru es runāju iepriekš. Dabīgi, ka mums
ir jābūt kaut kādai iztikai, lai mēs varētu nodoties šīm lietām – esam jau
tikai cilvēki, nevis dievi. Par tādiem mēs kļūstam tikai tad, ja radām ko
nemirstīgu, vai arī spējam pietuvoties dievišķīgajam, to novērtējot.
Labi. Nolēmu sev vairāk
neliet. Savādāk sarakstīšu vēl ko.
Komentāri
Ierakstīt komentāru