The Last Trip To Tulsa – Neil Young
I heard a siren scream
Pulled over to the
corner
And I fell into a
dream
Jā, kādreiz tāpat nāksies to darīt – tur nu Klāsam ir 100% taisnība.
Vispār es jau labu laiku esmu tam briedis – Nīla Janga albumu secīgai izpētei. Tagad,
rakājoties pa arhīvu, pamanu, ka man visi albumi ir savākti aš dubultā – tātad
briedis es tiešām esmu ne pa jokam. Ka tik nebūšu pārdedzis!
Interesanti, kas mani ir kavējis agrāk ķerties klāt šim pēc
izskata salīdzinoši atbaidošajam tipāžam? Iemesls varētu būt Klāss pats. Mani nepamet sajūta, ka Ķlāss domā, ka es kaut ko rubīju
mūzikā, un viņa atgriešana uz zemes šajā jautājumā (es esmu mērens dunduks) varētu
iedzīt viņu otrā galējībā, ka varbūt mēs vispār pārstātu pazīties. Man tas būtu
ārkārtīgi nepatīkami, jo nav jau nemaz tik daudz cilvēku pasaulē, kuru domas ir
respektējamas – pat ja tu otra viedoklim nepiekrīti. Man ir interesanti saņemt
viņa komentārus par mūziku, kuru klausos, turklāt Klāss man ir ierādījis tik
daudz jaunu lietu, ka ir brīži, kad es pats vairs nesaprotu, kas es esmu un kas
man patīk. Pasaule mainās, viss ir relatīvs, un vienīgais, kas liekas tiešām kā
vērts, ir process, kad tu gremdējies vienā vai otrā muzikālā universā – to
izrādās ir pulka vairāk, nekā man bija licies, kad biju četrpadsmit gadus vecs.
Jā, Klāss man ir atklājis vai palīdzējis atklāt daudz lietu, kuras tagad
uzskatu par aksiomām (tipa –“kurš ta’
to nezina!”) uz kā lielā mērā balstās mana pašreizējā mūzikas uztvere.
Bet attiecībā uz Jangu viss sākās ar Klāsa 101 albumu
grāmatu vai precīzāk ar Tonight’s the
Night. Man ir piefiksētas tās sajūtas – “Es gan nevaru teikt, ka nebūtu Jangu agrāk zinājis, bet es, godīgi
sakot, nevarēju viņu ciest. Sanāca dīvaini – es gandrīz Jangu nemaz
neklausījos, bet uzreiz pateicu, ko par viņu domāju. Tā kā Jangs bija pēdējais,
tad viņa mūzika turpināja skanēt, kamēr es koriģēju rakstīto. Tad es vienu
brīdi atkārstu, ka es vairs nestrādāju, bet gan klausos. Paskatos – Tonight’s
the Night 2. daļa. Tā arī tas sākās.”
Jā, precīzāk piefiksēt kāda procesa sākumu būtu grūti.
Protams, toreiz visi apstākļi bija sakrituši par labu Jangam – es gan tikko
biju pabeidzis vīna pudeli, bet dzēriens mani vēl skurbināja – es vēl nebiju
sācis slīgt vakara trulumā. Visu slikto, kas man bija par Jangu sakāms, es jau
biju pateicis – tātad biju pilnīgi atbrīvojies no aizspriedumiem, un nekas mani
nesaistīja. Tajā brīdī Jangs man patika – pat ļoti. Tad arī man radās doma, ka
derētu noklausīties visus viņa albumus strīpā. Diemžēl vēlāk sanāca atkal saskarties
ar tādām Janga dziesmām, kuras man nepatika. Politkorekti, droši vien, būtu jāsaka
– es tās nesapratu. Bet tā kā tāda lieta kā politkorektums man nepiemīt ne
mazākā mērā – par to var pārliecināties katrs, kas ar mani ir debatējis vai
strīdējies Tīmeklī – tad teikšu tā – sen neesmu piedzīvojis tik pretrunīgas
jušanas, vērtējot kādu mūziķi. Tam klāt vēl jaucās tā dumā vēlme neaizvainot
Klāsu, pasakot kaut ko tikpat nejēdzīgu par Jangu kā man agrāk ir gadījies ar
Boviju. Man vēl svaigā atmiņā ķīviņš ar kādu Jāni Stundiņu par šo mūziķi, par
kuru mums izrādījās diametrāli pretēji viedokļi.
Īsāk sakot, man ir grūti puslīdz objektīvi vērtēt Nīlu
Jangu. Pat ja, izvērtējot manu TOP 100, Klāss mani nebūtu nolamājis par
inteliģentu, bet, apskatot džezu, piedēvējis man sazin kādu tur smalkumu, man
būtu grūti palikt neatkarīgam savā vērtējumā, zinot, ka šis Klāsam dikti patīk.
Nu gan pietiks – ķeršos pie lietas.
1965 Elektra Demos
Man vienmēr ir patikuši šādi crazy ieraksti – tikai balss un ģitāra. Pat ja tas nebūtu Jangs,
man tas liktos kas īpašs. Man uz šādām muzikālām skicēm ir klikšķis, ka es pat
sāku šaubīties, cik objektīvi esmu spējīgs šādas lietas novērtēt.
1968 Neil Young
Tas viss, laikam, ir noskaņojuma jautājums. Pēkšņi vesels
strēķītis gabalu arī šeit aiziet – The
Loaner, The Old Laughing Lady, The Last Trip To Tulsa. Man ir grūti
noformulēt viedokli, bet man sāk likties, ka brīžos, kad Jangs skan roķīgāk –
varbūt brīžam pat psihedēliski, man tūlīt kaut kas atnāk vaļā, un tā lieta aiziet.
Kamēr tas ir vienkārši folk vai vai country rock, mani sāk garlaikot.
1969 Everybody Knows This Is Nowhere
Sākas pavisam roķīgi, kas šobrīd nozīmē – labi. Mani dažkārt
ir tracinājis Janga “ņaudošais liricisms”. Kas arī tam ir pievērsis uzmanību –
sapratīs. Runa ir par sīrupainām dziesmiņām, kas tiek dziedātas, kā man liekas,
pārspīlēti augstā balsī. Dīvainākais šeit ir tas, ka man visumā šāda maniere
citu izpildījumā gluži labi patīk, bet pie Janga kaitina. Kaut kāds klikšķis.
Down by the River
– kolosāla ģitāra.
Running Dry (Requiem
For The Rockets).
1970 - After the Gold Rush
Ar šo ir dīvaini. Pirmo reizi klausoties, likās ievērojami
vājāks kā Everybody Knows This Is Nowhere.
Tomēr paklausoties to atkārtoti, kaut kā aizgāja, bet, kas dīvaini – kopumā. Es
neizdalu nevienu atsevišķu gabalu, bet gan visu albumu. Zinu, ka skan samudrīti, bet tā viņš ir.
1972 - Harvest
Šo ir kaut kā viegli klausīties – mūzika liekas tāda
vienkāršāka, un nenoliegšu – ļoti simpātiska. Tas gan noklausoties pirmās divas
dziesmas.
Centrālā vieta diskā neapšaubāmi ir Heart of Gold – tas skaidrs pat durakam, t.i., man. Jā, gabals,
protams, dižs – protams, ievērots jau agrāk. Tik ievērots, ka ir drusku pat
apnicīgi to klausīties. Tad jau interesantāks ir The Needle and the Damage Done.
Spēcīgs gabals, tēma – biedējoša.
1973 - Time Fades Away
Nav nemaz tik slikts, kā aprakstos mālē. Tādi gabali kā L.A.
un Don't Be Denied – gluži labi.
1974 - On the Beach
Kritika saka – depresīvs, bet es to nejūtu. Laikam esmu
notrulinājies.
Revolution Blues
jāatzīstas ir baiss.
Ir jau ir depresīvs – tieši kā man patīk. Vispār kaifoju.
Liekas labākais no dzirdētajiem. Titulgabals (un ne tikai viņš viens) –
vienkārši miljons. Man sāk likties, ka Jangs grib, lai klausītājs ieslēdz
smadzenes, vai mazākais ieklausāmies vārdos.
Mjā... un Ambulance
Blues uz atvadām.
1975 - Tonight's The Night
Ierakstu secība esot bijusi otrāda – Tonight ierakstīts pirms Beach.
Ko lai saka? Nu, jā – titulgabals, Speakin'
Out, World on a String un jo
īpaši Borrowed Tune ir vienkārši super.
I'm singin' this
borrowed tune
I took from the
Rolling Stones,
Alone in this empty
room
Too wasted to write my
own.
Diemžēl vēlāk vairāki gabali man kaut kā īsti neiet iekšā,
ka teikšu tā – Beach pārspēj Tonight.
1975 - Zuma
Lielākā daļa albuma liekas tāda – nekāda. Pēdējie 2 gabali
gan forši –
Cortez the
Killer – patīk instrumentālā daļa
Through My Sails – arī tipiski labais.
1975 Neil Young &
Friends - San Francisco
Šā ierakstu būtību izsaka piezīme, kas atskanēja no skatuves
– “Es ceru, ka jums iet tikpat jautri kā mums!”
1975 – Chrome Dreams
(Unreleased)
Šis gan ir negaidīti labs. Man, protams, vajadzētu drusku
padzīvot šajā mūzikā, lai spētu pateikt, kurš no albumiem ir labākais. Tomēr
fakts, ka kaut kāds būtleģis, kaut uz brīdi liekas pārākais, tomēr ir ārkārtīgi
reta parādība. Varbūt vienīgi neveidojas vienota bilde – vienkārši gabalu apkopojums.
1976 – Long May You
Run
Man patīk – tāds mierīgs un nepretenciozs. Nav gan Janga
viena paša.
1977 - American Stars
N' Bars
Saulains country
ar Havajas ģitāru. Bet tad plūstoši ir pārgājis tādā skumjā, gandrīz dūmakainā,
dziesmā (Will To Love). Jau kurējos
reizi Jangs mani ir piekrāpis – esmu jau albumam piekāris birku, bet šis,
maita, pēkšņi sāk skanēt savādāk. Varbūt tas tiek darīts speciāli, lai čakarētu
manu smadzeni?
Like A Hurricane,
kas gan dzirdēts Chrome Dreams vai kur citur pagriež to lietu vēl savādāk. Šis
ir foršs. Līdz Dilana Hurricane,
zināms, nevelk, bet ne jau veltīgi daudzos Janga sborņikos, kas man ir ieklīduši šis vienmēr ispravno ir starp izredzētajām dziesmām.
1978 – Comes A Time
Iesākumā country
vulgaris.
un tāpat do golam.
1979 - Rust Never
Sleeps
Nu, jā – mans mīļākais līdz šim brīdim.
1979 - Live Rust
Tāpat – lielisks.
1980 - Hawks And
Doves
Jūtos nekrietni piekrāpts. Klāt ir 80tie, kurus es nevaru
ciest nevienā acī, bet Hawks And Doves
man patīk. Little Wing ir vienkārši
kaifīgs – tāds dūmakains. Arī The Old
Homestead turpina labi iesākto. Vispār ar mani ir tā – es, kuram kājas aug no
rock pasaules, tīri labi orientējos šajā
stilā. Vienīgā nelaime, ka, laikam ejot, man tā lieta ir drusku piegriezusies. Nostalģijas
dzīts, es dažkārt labprāt paklausos, piemēram, Led Zeppelin vai vēl tur kādus,
kurus man ir sanācis iepazīt bērnībā. Tomēr tagad, kad esmu praktiski zaudējis
savu identitāti, man ir ļoti grūti gūt baudu no rokmūzikas, kura man ir sveša. Un
nav svarīgi, vai tā ir sarakstīta vakar vai 70to sākumā. Es vienkārši esmu
cits, un uz lietām skatos savādāk, t.i., rock
vairs nav manējā mūzika. Protams, tie, kas jau ir manā klubiņā, visticamāk
savas vietas saglabās. Es spēju klausīties pat Sweet, Nazareth, Geordie, Slade
un tml., bet jaunienācējiem klājas grūti. Jangam gan ir drusku vieglāk, jo
viņam nav jāpārvar nekāds ieejas slieksnis – viņš ir šā pētījuma objekts. Jā,
man sākumā nepatika, kā Jangs dzied, un es meklēju mieru tādos gabalos, kuros
agresīvi plosās elektriskā ģitāra, kad liekas, ka Jangs spēlē kaut kur pa vidu
starp hard rock un punk rock. Tomēr ar laiku Janga dziesmas
paliek (vai arī man vienkārši tā liekas) kudī dziļākas un interesantākas, un
tad es baldēju no viņa akustiskajiem
gabaliem. Hawks And Doves ir
vienkārši super – visi gabali, it kā
būtu rakstīti tieši manai gaumei.
Mjā, tā tas ir līdz pat Captain
Kennedy. Tad notiek kaut kāds vēzisks
shift country virzienā. Nezinu. Man labāk tomēr patīk tas piezemētais
stiliņš, kāds ir diska sākumā.
1981 - Re-ac-tor
Iepriekš rakstot par rock,
es esmu gandrīz kā ūdenī skatījies. Šis ir viens riktīgi “elektrisks”, kas
nekas slikts, protams, nav – vienīgi šobrīd šāda mūzika nav man uzmanības
zenītā. Varbūt kādreiz atkal būs, bet patlaban klausos pilnīgi bez kādām emocijām.
1982 – Trans
Mjā, Computer Age.
Kraftwerk fani, droši vien jūtas pārlaimīgi. Bet vai nav tā, ka Jangs mūzikā
grib izmēģināt pilnīgi visu? Spēlēt dažādos stilos, žanros un tml. Tas gan nav
tā kā Bovijam, kurš vienkārši visu laiku grib būt moderns. Jangam tas drīzāk ir
kā jauna rotaļlieta.
Mana attieksme pret sintētisku kompjūtermūziku ir varbūt
nedaudz mīkstinājusies, bet noteikti nav mainījusies principā. Es gribu dabīgu,
nevis sintētisku produktu.
1983 - Everybody's
Rockin'
Skaidrs, ka ākstās, bet skan. Ko tu stipram padarīsi?
1985 - Old Ways
Varu tikai iedomāties, kā šajos gados jutās tie, kas gaidīja
nākamo Tonight's The Night stila
darbu.
1986 - Landing On
Water
Nepatīk.
1987 - Life
Nu, Long Walk Home
kā arī vēl viens otrs liriskais nemaz tik slikts nava t.i.. ņemot vērā kā Jangs
performē 80tajos.
1988 - This Note's
For You
Video man patika – tas ir lieliski, kad atrodas kāds, kas
apņirdz industrijas “Svēto Grālu “ – MTV.
Tādi gabali, kā Twilight,
piemēram arī liekas ļoti simpātiski. Vispār rodas iespaids, ka tagad Jangs ir
padevies soul virzienā, kas nav nemaz
tik slikti. Nē, drīzāk kaut kāds viegls džeziņš, bet varbūt nedaudz līdzīgi
Dire Straits? Vispār jau nav arī tik svarīgi – ja salīdzinām ar Kraftwerk. Labs
albums.
1989 – Eldorado
Salīdzinājumā ar iepriekšējo – negaidīti brutāls.
1989 - Freedom
Sākums foršs – back to
the basics? Vispār jau sen kā prasījās.
1990 - Ragged Glory
Vispār jau truls. Kā lielu noslēpumu varu atklāt, ka man
nepatīk Nirvana, kam šitais nedaudz līdzinās. Kā jau visos albumos (ieskaitot
arī 80tos) vienmēr ir kaut kādas lietas, kas Jangam ir sanākušas lieliski, bet
tas nemaina manu kopējo sajūtu – šis nav priekš manis.
1991 - Arc-Weld
Bezsakarā nāk prātā kāds teiciens no “Vella kalpiem”:
“Ko viņi bļauj? Te tik es varu bļaut!”
Bļerkstīgās ģitāras stulbuma apogejs, jādomā ir Blowin' In The Wind.
Mansion On The Hill
liekas komisks – kā sasiet šo troksni ar country?
Mēģinājums.
Dažkārt es salīdzinu Jangu ar gleznotāju akvarelistu – viņam
lieliski padodas silti un viegli toņi, bet viņš var ielikt arī pa disonējošam
akcentam, tā panākot dziļumu. Tagad liekas, ka visas krāsas tiek samačkātas
kopā, kas rezultējas netīrā pelēkumā. Lai gan zinot, cik daudz cilvēku fano par
Fifty Shades of Grey, jāsāk domāt, ka
problēma ir tikai un vienīgi manī.
Vakar kaut kā sanāca paskatīties, kā The Doors izpilda Stairway to Heaven. Nu, vispār jau diez
kas nava. Dabūju noskatīties vēl Vilsonmāsu performanci Led Zeppelin
godināšanas pasākumā – lai saglabātu garīgo līdzsvaru. Kad Jangs spēlē visas
tās labās lietas šajā nedaudz dīvainajā manierē, neko labāk vis nepaliek.
Vienīgi Tonight's The Night šajā variantā skan gluži labi.
1992 - Harvest Moon
Kā saulains rīts pēc murgainas nakts. Pat pārāk saulains.
Tikai, ka klausīties gribas vēl un vēl.
Tā arī daru.
Tā arī daru.
1993 - Lucky Thirteen
Kompilācija. Un ne tā labākā.
1993 – Unplugged
Kaut kā no Janga gaidīju vairāk. Tāds plakans sanācis.
1994 - Sleeps With
Angels
Pirmie gabali – drusku labāki vai sliktāki, bet, liekas, neataino diska būtību. Tā sāk atklāties ar Change
Your Mind. Arī šeit, protams, ir “netīrie” toņi, bet ar samēru, ka tas rada
efektu, nevis visu aizķēza. Tālāk iet dažādi, bet veiksmīgu vietu netrūkst.
Tomēr, ja man prasītu, vai šis būtu kandidāts uz TOP 100, tad atbilde būtu negatīva.
1995 - Mirror Ball
Nav manējais.
1996 - Broken Arrow
Samērā labs. Nav gan tieši tas, ko meklēju. Izņemot Baby What You Want Me to Do. Tā ir
vienkārši kaifīga.
1996 - Dead Man
(Soundtrack)
Pirmā Džarmuša filma, kuru man sanāca redzēt. Es biju
absolūti šokā – pozitīvi. Kaut kas tik neparasti kaifīgs! Es tikai neatceros,
ka tur būtu bijusi kāda mūzika; vēl mazāk, ka to spēlēti Nīls Jangs. Es nekad
nevarēju iedomāties, ka Jangs tādas lietas taisa, jo nebiju dzirdējis visas tās
nelietības, ko šamais bija sastrādājis 90to sākumā. Man likās, ka Jangs – nu
tas ir tāds Heart of Gold – neparsti
krietns puisis, kas dzied tikai mīlai un saulei.
Mjā, tad man atgādina kādu 70to beigās noskatītu franču ķini
ar nosaukumu “Nekādu problēmu!” Tur kādam kungam dikti neveicās savaldzināt
daiļavu, ko viņš bija paņēmis stopējot. Tikai tad, kad meitene pamanīja, ka
puisim mašīnas bagāžniekā ir līķis, viņa uzreiz paskatījās uz viņu savādāk –
pat acis, kuru viņa mirkli iepriekš bija nosaukusi par neizteiksmīgām, pēkšņi
likās dziļas un noslēpumainas. Labi, ka viņa tā arī neuzzināja, ka vecim nebija
ne mazākās jausmas, ka viņa mašīnas bagāžniekā atrodas trupeks.
Tas nu tā. Ne jau pēc Dead Man soundtrack noklausīšanās es
par Jangu padomāju, ka viņš tomēr ir baigais vecis. Lūzuma punkts paliek tas
pats Tonight's The Night kā arī Rust Never Sleeps. Nu, varbūt vēl kādi albumi
būs nākuši klāt – nobeigumā domāju veikt nelielu summary šajā sakarā. Tomēr
fakts, ka Jangs ir sastrādājis ar Džarmušu, tikai ceļ viņa akcijas manās acīs.
1997 - Year of the
Horse
2000 - Road Rock Vol.
1
Vai nu nebaudāmās ieraksta kvalitātes vai vēl tur kāda
iemesla dēļ, šie skan baigi neforši.
2000 - Silver &
Gold
Atkal baigais mīļums. Janga pārvērtībām nav robežu.
Mjā, kaut kur diska otrajā pusē paliek galīgi nebaudāms –
vienkārši salkans.
2002 - Are You
Passionate
Sākums vienkārši debils – 80to sliktākajās tradīcijās.
Domās jau biju šo norakstījis, bet Let's Roll glābj situāciju. Laikam tas raksturīgi tā laika Janga
albumiem – kāds gabals tiešām labs, bet tad atkal kaut kas galīgi garām.
2003 – Greendale
Šis lieks foršs – stilā. Nevienu gabalu atsevišķi nevaru
izdalīt, bet kopumā patīk – tāds solid
rock.
Bandit – savdabīgs skanējums; vispār tādas blūziskas
sajūtas.
2004 - Greatest Hits
2005 - Prairie Wind
Akustiskas lietas man patīk, bet šis kaut kā neiet – lai gan
visumā ir bez vainas.
2006 - Living With
War
Atkal netīrās krāsas. Ne pārāk.
2006 - Live at the
Fillmore East
2007 - Live At Massey
Hall 1971
Bariņš albumu iztrūkst – kā tā?
2012 Psychedelic pill
Normāls albums, bet tik liels jangists neesmu, ka būtu
jāģībst. Atsevišķas lietas, piemēram, For the Love of Man – tiešām lieliskas.
2014 – Storytone
Vai eksistē, un, ja eksistē, tad kādas likumsakarības
mūzikas attīstībā? Kādreiz skolā, mācoties vēsturi, mums skaidroja, ka katra
nākamā sabiedriskā sistēma, kas nomaina iepriekšējo, neapšaubāmi ir labāka un
tāpēc progresīvāka. Man tas likās saprotami līdz vergturu iekārtai, jo Romas
sabrukumam sekojošie viduslaiki, kuriem nereti pievieno apzīmējumu “tumšie”,
man liekas ne tikai smags kritiens atpakaļ, bet vispār mērens vāks. Līdzīgi ir
mūzikā. Ja 60to beigās un 70tajos parasti viss ir labi, tad 80tajos iestājas mērens
murdziņš, kuru reti kurš pārdzīvo. Lielu mākslinieku no citiem atšķir tas, kā
viņš ir spējis pievārēt šos tumšos viduslaikus – 80-tos.
Nu, Jangam te viss ir kārtībā, jo arī tumšajos 80jos, kurus
man grūti saprotamu apsvērumu vadīti, daži sauc par saldajiem, viņš katrā albumā
pamanās iemānīt vienu vai vairākas foršas dziesmas. Katrā gadījumā bija
interesanti vērot, kā Jangs atrod sevi 70tajos, tad cīnās cauri šiem 80tajiem, un
atgriežas pie sajēgas 90tajos, bet mūsdienās vienkārši taisa labu mūziku.
Nuja, tagad ceļojums ir galā vai gandrīz galā. Neesu
dzirdējis šā gada Janga ražojumu kā arī kādu strēķīti lietu no 2000šajiem –
Jangs ir aplam ražīgs. Tomēr zināmu ieskatu esmu guvis. Ko lai saka? Bija forši.
Sanāca sastapt daudz labas mūzikas. Vienīgi šā procesa laikā tā arī neizdevās
saprast, kas Jangs ir pēc dabas. Brīžam man viņš rādās kā iesīkstējis country mūziķis, bet mirkli vēlāk es drīzāk
par viņu domāju kā par nomadam līdzīgu folk
veci, kuram sarkasms zaškāļivajet. Bet
tikpat labi viņš sirdī var izrādīties rockabilly
fans, elektroniķis, grunge maniaks vai
vienkārši drusku nomaldījies psihedēliķis. Man to nesaprast. Varbūt Jangs pats
nezina, kas viņš patiesībā ir. Viss ir atkarīgs no garastāvokļa, kā arī no tā,
ar ko kopā spēlē, bet varbūt kādiem citiem – daudz nopietnākiem apstākļiem. To
man visu neizdibināt. Viens gan ir skaidrs – es no Janga tādu daudzveidību
nebiju gaidījis. Drusku kaitina, ka pat viena albuma ietvaros no Janga var
sagaidīt dajebko – reti kad tie ir
sanākuši vienmērīgi.
Sev pa rokai nolieku relatīvi nedaudz lietu – esmu palicis
ļoti selektīvs.
1972 - Harvest
1974 - On the Beach
1975 - Tonight's The
Night
1979 - Rust Never
Sleeps
Komentāri
Ierakstīt komentāru